۰ نفر

تضاد ساخت خانه‌های 25متری با اصول اجتماعی و اقتصادی

۸ تیر ۱۳۹۹، ۲۳:۳۴
کد خبر: 449270
تضاد ساخت خانه‌های 25متری با اصول اجتماعی و اقتصادی

پیشنهاد ساخت مسکن 25متری توسط وزارت کشور و شهرداری‌ها در حالی مطرح می‌شود که حذف هزینه زمین و ساخت به شیوه فروش اقساطی زمین می‌تواند مشکل عرضه مسکن را حل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، تابستان سال گذشته و پس از موج وحشتناک افزایش قیمت مسکن، شهرداری تهران طرح ساخت خانه های 30متری اجاره‌ای را مطرح کرد که این طرح با استقبال هیئت دولت مواجه شد.

اخبار مربوط به خانه های 30 متری که از دیدگاه بسیاری از مردم بیشتر به «لانه» شبیه است، امسال نیز از سکه نیفتاد. بر این اساس و مطابق تفاهم‌نامه شهرداری تهران و وزارت کشور، ساخت واحدهای مسکونی کوچک متراژ در پایتخت مد نظر قرار گرفته است. مطابق طرح تفصیلی ارائه شده، حداقل متراژ واحدهای مسکونی در شهر تهران ۳۵ متر است که بر اساس پیشنهاد ساخت خانه‌های ۲۵ متری، این میزان باید به ۲۵ متر کاهش پیدا کند. در حقیقت، توافق اخیر شهرداری با وزارت کشور نشان می‌دهد که کمیسیون ماده ۵ مخالفتی با این کاهش متراژ ندارد.

پس از مطرح شدن توافق وزارت کشور و شهرداری تهران مبنی بر ساخت واحدهای مسکونی 25متری، صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس، در ارتباط با طرح احداث خانه‌های ۲۵ تا گفت: «در شرایط کنونی با توجه به بازار مسکن و مشکل کمبود عرضه در این حوزه، تولید مسکن از هر طریقی مثبت است، زیرا این مسئله، عرضه و تقاضا در بازار مسکن را به تعادل می رساند و در نهایت موجب کاهش قیمت مسکن می شود.»

عضو کمیسیون عمران مجلس، ضمن بیان اینکه این واحدهای به زوج‌های جوان اعطا می‌شود، افزود: «تولید مسکن ۲۵ تا ۴۰ متری می تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن اثرگذار باشد، البته برخی کارشناسان اعلام می کنند که اجرای آن تبعاتی را برای جامعه از جمله تجردگرایی به همراه دارد، اما خوشبختانه تمام این موارد در طرح مذکور دیده شده است.»

*ساخت مسکن 25متری در تضاد با مبانی فرهنگی کشور

اظهارات این عضو کمیسیون عمران مجلس در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان، و نمایندگان مجلس، ساخت واحدهای مسکونی 25 متری را ضد خانواده و غیر اقتصادی تلقی می‌کنند، در همین ارتباط اقبال شاکری یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس در تشریح مشکلات اجتماعی نظیر، کاهش جمعیت و شکاف بی‌نسلی ناشی از کاهش متراژ خانه، گفت: «زمانی‌که یک فرد مسکن ۳۰ یا ۴۰ متری بسازد، هر فردی که نیاز داشته باشد آن را خریداری می‌کند، اما اگر ما آن را به عنوان یک سیاست اعلام کنیم با مبانی فرهنگی و اجتماعی و کرامت مردم ما در تضاد است.»

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه طرح‌های احساسی زودگذر تاثیر در بازار مسکن ندارد، افزود: « ابتدا باید روشن شود که متولی حوزه مسکن در کشور کیست. این‌که هر از چند گاهی یک بخش برای ساماندهی مسکن اظهارنظر کند و طرح ارائه دهد قابل قبول نیست.»

*مسکن 25متری تناسبی با تقاضای بازار ندارد

ساخت واحدهای مسکونی 25متری علاوه بر مشکلات اجتماعی، با مبانی اقتصادی نیز در تضاد است، برهمین اساس، حمید احمدی، کارشناس مسکن در ارتباط با ضدیت طرح ساخت مسکن 25 متری با مبانی اقتصاد گفت: «در صورتیکه تفکیکی در بازار مسکن به لحاظ متراژ واحدهای مسکونی موجود و بعد خانوار قائل شویم، متوجه خواهیم شد که نیاز کشور در حال حاضر تولید واحدهای مسکونی بین 100 تا 150 متر و برای خانوارهای 4 تا 5 نفره است و وزارت راه برای حل مشکل بازار مسکن باید به صورت هوشمند به این بازار ورود کند.»

این‌کارشناس مسکن با اشاره به تقاضا موجود برای واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ بیان کرد: «مطابق آمار ارئه شده از سوی بانک مرکزی، در معاملات خرداد ماه سال جاری تنها 0.4درصد از کل معاملات مرتبط با واحدهای مسکونی کمتر از 30 متر بوده و این یعنی این واحدها جایگاهی در تقاضای بازار مسکن ندارند.»

*فروش اقساطی زمین، جایگزین طرح عجیب مسکن 25 متری

مطابق آخرین آمار ارائه شده برای محاسبه قیمت مسکن در تهران، ارزش هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت برابر 19میلیون تومان است. بر همین مبنا، خرید یک واحد  25 متری، 475 میلیون تومان تعیین خواهد شد. این درحالیست که دولت به عنوان اصلی‌ترین متولی مسکن، می‌تواند با استفاده ار روش‌های موفق ساخت مسکن، با 400میلیون تومان در شرایط فعلی، زمینه ساخت مسکن‌های 100متری را مهیا سازد. در همین خصوص، ساخت واحد مسکونی به شیوه فروش اقساطی می‌تواند چاره کار باشد.

بر اساس این طرح، متقاضی مسکن، در ابتدای پروژه نسبت به پرداخت هزینه ساخت اقدام می‌کند. وزارت راه و شهرسازی نیز این هزینه را به انبوه‌سازان انتقال داده و از آن‌ها می‌خواهد فرآیند ساخت را مدیریت کنند. لازم به ذکر است زمینی که قرار است این طرح در آن اجرا شود، از محل زمین‌های دولتی و بدون دریافت هزینه از سوی وزارت راه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

پس از اتمام فرآیند ساخت و با صاحب‌خانه شدن متقاضیان، آن‌ها نسبت به بازپرداخت هزینه زمین در اقساط بلند مدت که مشابه اجاره است، این هزینه را به وزارت راه و شهرسازی بر می‌گردانند. بدین ترتیب متقاضی مسکن با پرداخت هزینه 4میلیون تومانی برای ساخت هر متر مربع واحد مسکونی می‌تواند صاحب‌خانه شود و پس از آن با استفاده از اقساط بلند مدت نسبت به پرداخت هزینه زمین اقدام کند.

لازم به ذکر است، نوعی از طرح فروش اقساطی زمین در گذشته، تحت عنوان «مسکن ویژه تهرانسر» پیاده‌سازی شده و تجربه موفقی در زمینه تولید انبوه مسکن به حساب می‌آید.

ارائه طرح‌های عجیب دولت برای حل مشکل مسکن موید این امر است که ساخت واحدهای مسکونی 25 متری بیش از آنکه طرح جامعی برای ساخت مسکن باشد، موج رسانه‌‌ای برای فعال نشان‌دادن دولت در این حوزه است اما افزایش قیمت افسارگسیخته بازار مسکن مشخص می‌کند، بازار مسکن بیش از بلوف رسانه‌ای نیاز به ارائه مدل‌های ساخت موفق دارد.