۰ نفر

قیمت مسکن ۷سال پیش همین موقع

۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 448815
قیمت مسکن ۷سال پیش همین موقع

قیمت پیشنهادی فایل‌های ملکی عرضه شده به بازار در دو مقطع زمانی مشابه به یکدیگر به لحاظ «جهش قیمتی» مقایسه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بازار مسکن در خردادماه سال ۹۲ از یک زاویه شباهت حداکثری با وضعیت بازار مسکن در خردادماه سال جاری داشته است. بازار مسکن شهر تهران در خردادماه سال ۹۲ یک جهش بی‌سابقه در حوزه قیمتی را تجربه کرد. پس از آن به تدریج قیمت‌ها در آستانه ریزش قرار گرفت تا اینکه از نیمه سال ۹۲، رکود بر این بازار تا چندین سال سایه افکند. بررسی تازه‌ترین تحولات بازار مسکن در چند هفته گذشته نشان می‌دهد پس از گذشت هفت سال، در خردادماه امسال مجددا قیمت‌های پیشنهادی با جهش روبه‌رو شدند.

هر دو جهش قیمتی رخ داده در بازار مسکن طی خرداد ۹۲ و خرداد ماه امسال متقاضیان خرید آپارتمان را در وضعیت دشواری قرار داده با این تفاوت که وضعیت بازار امسال دو تفاوت عمده با شرایط بازار املاک در خردادماه سال ۹۲ دارد.

اگرچه ماه پایانی بهار ۹۲ یک جهش بی‌سابقه قیمتی در بازار معاملات آپارتمان در شهر تهران رخ داد، اما بررسی‌ها درخصوص وضعیت حضور متقاضیان در بازار خرید و فروش آن سال نشان می‌دهد: معاملات در خردادماه و اوایل تیرماه سال ۹۲ هنوز در رونق بوده اما در حال حاضر حجم زیادی از متقاضیان مصرفی از بازار به دلیل رشد قیمت‌ خارج شده و در کنار آن متقاضیان سرمایه‌ای نیز به دلیل شرایط سایر بازارها همچون ارز و سکه برای ورود به این بازار با تردید همراه هستند. از این رو بازار مسکن در خردادماه امسال با رکود معاملاتی مواجه شده است. در عین حال تفاوت دیگر وضعیت بازار مسکن در مقطع کنونی با ۷ سال پیش همین موقع درخصوص شرایط احداث و عرضه آپارتمان‌های مسکونی به بازار قابل مشاهده است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است در یک‌سال ۹۲، صدور مجوزهای ساختمانی به بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران رسید به گونه‌ای که از دیدگاه فعالان بازار مسکن، یک سونامی در بازار ساخت‌وساز پایتخت شکل گرفت اما در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی بازار مسکن، کمبود عرضه و کاهش تقاضا برای اخذ مجوزهای ساختمانی است. بنا بر آمار ارائه شده طی یک‌سال گذشته حجم مجوزهای ساختمانی به کمتر از ۷۰ هزار واحد مسکونی رسیده است.

از دیگر نکات جالب درخصوص وضعیت بازار مسکن در خردادماه ۹۲ و خرداد ماه امسال، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران است. در خردادماه ۹۲ با جهش قیمتی که رخ داد، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی به ۴ میلیون تومان در شهر تهران رسید. حالا با افزایش ۸/ ۴ برابری، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در پایان بهار امسال به بیش از ۱۹ میلیون تومان رسیده است.  مقایسه قیمتی فایل‌های ملکی در ابتدای تابستان ۹۲ (پس از جهش قیمتی خردادماه همان سال) و ابتدای تابستان سال جاری جالب توجه است. به‌عنوان مثال محدوده قیمتی آپارتمان در محله سعادت‌آباد در ابتدای تابستان سال ۹۲ برای یک واحد مسکونی با قدمت ۸ ساله، حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده این در حالی است که بررسی‌های میدانی درخصوص وضعیت کنونی بازار نشان می‌دهد تقریبا کف قیمتی در نیمه جنوبی شهر تهران به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است. در جدول نبض بازار امروز فایل‌های ملکی عرضه شده در تیر۹۲ و تیر ۹۹ در محلات مشابه ارائه شده، البته این نکته قابل ذکر است که عمربنا و متراژ واحدها در دو مقطع زمانی ممکن است متفاوت باشد که قطعا در تعیین قیمت پیشنهادی در دو مقطع زمانی مهم است.

index