۰ نفر

وابستگی تعرفه کمیسیون بنگاه‌های املاک به قیمت

۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبر: 447003
وابستگی تعرفه کمیسیون بنگاه‌های املاک به قیمت

در شرایطی که افزایش قیمت مسکن شرایط را برای تامین اساسی‌ترین نیاز خانوارها دشوار ساخته، پرداخت حق کمیسیون بنگاه‌های مشاور املاک، شرایط را برای صاحب‌ سقف شدن مردم دشوارتر می‌سازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، با نزدیک شدن به فصل تابستان، بازار خرید و اجاره مسکن همراه با دمای هوا داغ‌تر می‌شود. در این بین، یکی از گلایه‌های هر روز مردم، بحث هزینه کمیسیون بنگاه‌های معاملات املاک است.

در همین راستا شهروندی، ضمن اعتراض به رقم کمیسیون بنگاه‌های معاملات املاک، عنوان کرد:« با توجه به افزایش قیمت خرید و اجاره‌بها واحد مسکونی، رقم دریافتی بنگاه‌های مشاور املاک تحت عنوان حق کمیسیون بسیار زیاد است. برای مثال یک بنگاه مشاور املاک برای معامله یک خانه 100متری با قیمت متوسط شهر تهران، بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، مبلغ 11میلیون تومان را از طرفین قرارداد دریافت می‌کند. این درحالی‌ست‌ که برخی از بنگاه‌ها از نرخ مصوب نیز فراتر می‌روند و هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.»

این شهروند، با اشاره به مشکلات موجود به منظور تامین مسکن مورد نیاز خانوار خود، گفت:« در شرایطی که کار یک مشاور املاک برای انجام معامله یک واحد مسکونی 1میلیاردی و یک واحد مسکونی 2میلیاردی ثابت است، چرا باید رقم متفاوتی را بسته به قیمت معامله دریافت کند.»

این شهروند با اعتراض به سکوت متولیان حوزه مسکن نسبت به بی‌توجهی به بنگاه‌های مشاور املاک، افزود:« زمانی که سود یک بنگاه با افزایش رقم معامله بیشتر شود، طبیعی است که تمام تلاش خود را برای افزایش قیمت مسکن انجام دهد. درحقیقت این قانون شرایط را برای افزایش قیمت مسکن به وجود می‌آورد.»

بنگاه‌های معاملات ملکی باید مدیریت شوند

حق کمیسیون مشاوران املاک، مدت‌هاست که توجه مردم، کارشناسان حوزه مسکن و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به خود جلب کرده است. در همین ارتباط، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به حق کمیسیون بنگاه‌های مشاور املاک، بیان کرد:« افزایش سرسام‌آور قیمت خرید و اجاره واحد مسکونی مشخص می‌کند، هیچ توجهی از سوی متولیان مسکن به این بازار نیست. به عنوان مثال با توجه به نقش تعیین کننده بنگاه‌های معاملات ملکی، این بنگاه‌ها باید مدیریت شوند. »

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره فشار مضاعف تامین مسکن برای خانوارها گفت:« درحالی بیش از نیمی از حقوق یک جوان در هر ماه صرف هزینه مسکن می‌شود که یک بنگاه مشاور املاک، با یک معامله به اندازه چنیدین برابر حقوق آن جوان را بدست می‌آورد.»

حق کمیسیون بنگاه‌ها نباید به ارزش معامله وابسته باشد

یکی از ایرادات اساسی مطرح شده نسبت به حق کمیسیون بنگاه‌های مشاور املاک، مسئله وابستگی این هزینه به مقدار ثمن معامله است. در همین خصوص، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه عمران و مسکن، در بیان مسئله وابستگی حق کمیسیون به ارزش معامله، گفت:« حق کمیسیون بر اساس تعرفه کمیسیون مشاوران املاک هر سال از سوی اتحادیه مشاوران املاک تعیین می‌گردد، که وابستگی این رقم به ارزش معامله، مشاور املاک را به سمت معامله با ارزش بیشتر سوق می‌دهد. در حقیقت  این امر می‌تواند شرایط را برای کاهش قیمت مسکن دشوار سازد.»

این کارشناس حوزه عمران و مسکن، در ارتباط با مدل‌های مدنظر برای تعیین حق کمیسیون عنوان کرد:« با توجه به اینکه فرآیند خرید، فروش و اجاره‌ واحدهای مسکونی ارتباطی با ارزش خانه ندارد، می‌توان با تعیین رقم ثابت بدون وابستگی به ارزش معامله، نفع بنگاه مشاور املاک را از افزایش قیمت کاست.»

حق کمیسیون در همه جای دنیا 6% است

در مقابل انتقادات موجود در ارتباط با حق کمیسیون بنگاه‌های مشاور املاک، مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، با اشاره به تعرفه کمیسیون مشاوران املاک در دنیا گفت:« در همه جای دنیا حق کمیسیون 6درصد است که این هزینه تماما از خریدار دریافت می‌شود.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، ضمن اشاره به اینکه نرخ کمیسیون در هر شهر، توسط هیئت عالی نظارت به استناد قانون نظام صنفی تعیین می‌شود، بیان کرد:« در حال حاضر حق کمیسیون برای معاملاتی با ارزش 500میلیون 0.5 درصد و برای معاملاتی با ارزش بیش از 500میلیون، 0.25درصد به ازای مابه‌تفاوت قیمت تا 500میلیون، برای هر طرف معامله است.»

خسروی، با اشاره به مشکلات و دشواری‌های فعالیت بنگاه‌های معاملاتی، عنوان کرد:« مطابق قانون تعیین نرخ کمیسیون برعهده کمیسیون نظارت است.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا حق کمیسیون بنگاه‌های مشاور املاک وابسته به ارزش معاملاتی است؟ افزود:« این شیوه در تمام دنیا مرسوم است، زیرا تعداد متقاضی مسکن با افزایش قیمت کمتر شده و این کار مشاور املاک را برای فروش دشوار می‌کند، به همین ترتیب هزینه بیشتری نیز دریافت می‌کند.»

لازم به تاکید است با توجه به افزایش معاملات ملکی در فصل تابستان و افزایش قیمت مسکن، توجه به اختلافات مطرح شده از سوی متولیان حوزه مسکن لازم بوده و حل دغدغه‌های مردم در راستای سامان بازار مسکن را به همراه دارد.