۰ نفر

فصل سبز در بازار مسکن

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۵
کد خبر: 445097
فصل سبز در بازار مسکن

بازار مسکن در هفته‌های اخیر درحال رکوردشکنی قیمتی است. آخرین گزارش رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در نیمه بهار سال‌جاری نشان می‌دهد: میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به مرز ۱۷ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ سرعت رشد قیمت مسکن درحالی است که به گفته فعالان این بازار، هنوز معاملات در فاز رونق قرار نگرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در کل، بازار معاملات مسکن کشور و به‌خصوص شهر تهران هم‌اکنون در محاصره و تسلط سفته‌بازان قرار دارد. سلطه سفته‌بازها بر بازار مسکن عملا منجر به محاصره بازار ملک از سوی آنها شده است؛ چراکه به چند دلیل عمده عملا خریداران مصرفی قادر به ورود به بازار مسکن و انجام معامله نیستند و تنها درصد کمی از معاملات خرید و فروش آپارتمان درحال‌حاضر از سوی خریداران مصرفی انجام می‌شود.

هم‌اکنون عمده خرید و فروش‌های واحدهای مسکونی در بازار معاملات مسکن پایتخت بین سفته‌بازها صورت می‌گیرد. ضمن آنکه تعداد فایل مناسب برای خرید بسیار محدود است و به محض ورود فایل به بازار از سوی سفته‌بازها مورد معامله قرار می‌گیرد. همین موضوع نوسانات قیمتی در اردیبهشت‌ را به‌دنبال داشته است. علاوه‌بر سفته‌بازها بخش دیگری از معاملات مسکن از سوی سرمایه‌گذاران ملکی انجام می‌شود. تفاوت این گروه از متقاضیان بازار مسکن با سفته‌بازها در این است که سفته‌بازها ملک را خریداری کرده و با قیمت بالاتر در مدت زمان کم به‌طور مجدد در بازار به فروش می‌رسانند. اما سرمایه‌گذاران به‌دنبال معاملات ملکی مکرر نیستند و واحد خریداری شده را دست‌کم به مدت دو تا سه سال یا به‌صورت خالی نگه داشته یا به بازار اجاره عرضه می‌کنند.

اما تقاضای مصرفی چندانی هم‌اکنون در بازار مسکن پایتخت و عمده شهرهای کشور وجود ندارد. علت این موضوع افزایش شکاف بین قدرت خرید متقاضیان مصرفی و قیمت مسکن و ناتوانی خریداران از خرید واحدهای مسکونی به‌دنبال نوسانات قیمتی از یکسو، کمبود فایل مناسب برای خرید ازسوی دیگر و همچنین حضور برخی از متقاضیان مصرفی در بازار سهام و سرمایه‌گذاری در بورس به انگیزه تقویت قدرت خرید برای حضور در بازار مسکن است. در صفحه باشگاه اقتصاددانان امروز، کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر روند این بازار در هفته‌های اخیر پرداخته‌اند و در عین حال به این سوال پاسخ داده‌اند که آیا در مقطع فعلی، مداخلات دولتی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تنظیم‌کننده به ایجاد تعادل در بازار مسکن کمک کند یا خیر؟