۰ نفر

هشدار ویلاسازی در شعاع 220کیلومتری گسل مشاء

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۹
کد خبر: 444635
هشدار ویلاسازی در شعاع 220کیلومتری گسل مشاء

مقام مسئول وزارت راه نسبت به ویلاسازی در ۲۲۰کیلومتر گسل مشاء و مخاطره زلزله برای بومهن، آبعلی، رودهن، شمشک، دماوند، لواسان، فشم و پردیس هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در پی وقوع زلزله با بزرگی 5.1 دماوند در 19 اردیبهشت 99 ضمن تهیه گزارشی کامل از این زلزله با جزئیات آن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدام به بازدید میدانی و مستندسازی ساخت و ساز بر روی حریم گسل مشاء شد که اینکار به اتمام رسیده است.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که طول تقریبی گسل مهم و لرزه‌زای اطراف تهران؛ گسل مشاء که از آن به عنوان مهمترین گسل برای خطر زلزله تهران نام برده می‌شود، حدود 220 کیلومتر است.

وی هدف از این بازدید و مطالعه را بررسی وضعیت محدوده مشاء، ‌دشت مشاء، روستای مشاء و همچنین بررسی ساخت و ساز و وضعیت مراکز مسکونی بر روی این گسل و اطراف آن اعاام و تصریح کرد: در امتداد گسل مشاء در پهنای 20 کیلومتری در دو طرف گسل مشاء حدود 8 شهر قرار دارند که شامل بومهن، آبعلی، رودهن، شمشک، دماوند، لواسان، فشم و پردیس هستند و جمعیت شهری ساکن در این شهرها حدود 260 هزار نفر است. همچنین در همین پهنه در اطراف گسل مشاء از شرق تا غرب تهران حدود 201 پارچه آبادی واقع شده که در این روستاها نزدیک به 95 هزار نفر جمیعت ساکن هستند.

به گفته وی، واحدهای روستایی فاقد اسکلت حدود 14 هزار واحد و واحدهای شهری فاقد اسکلت حدود 11 هزار واحد است که در مجموعه حدود 25 هزار واحد مسکونی و حدود 80 هزار نفر جمعیت در واحدهای فاقد مقاومت در برابر زلزله ساکن هستند.

بیت‌اللهی اعلام کرد:  با اینکه روستای مشاء 370 نفرجمعیت را  در خود جای داده است ولی در همان محدوده دشت‌مشاء و اطراف آن که محدوده خوش آب و هواست نزدیک به 3000 بنا و عمدتا به شکل ویلا احداث شده است. همه این ساختمان‌ها در روی گسل مشاء و یا در مجاورت نزدیک آن قرار دارند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان پیشنهادات آن مرکز برای محدوده مشاء و شهرها و آبادی های پیرامون آن، توضیح داد: در اولویت نخست، ضرورت دارد، واحدهای مسکونی فاقد اسکلت در اولویت بهسازی و مقاوم‌سازی قرار بگیرند. همچنین، با توجه به اینکه گسل مشاء گسل فعالی است، ضرورت دارد تا اقدامات پیشگیرانه در محدوده آن انجام شود.  

بیت اللهی تصریح کرد: باید محدودیتی برای این آهنگ شتابان ویلاسازی در این منطقه انجام و اهرم کنترلی ایجاد شود. این منطقه از نظر لرزه‌خیزی، لرزه‌خیزی بالایی دارد و شاهد هستیم که در روزهای تعطیل جمیعت فراوانی در این جمعیت خطر سکنی دارند. همین دلیل در صورت بروز زلزله مدیریت بحران زلزله اهمیت دارد.

وی گفت: باید تجهیزات لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری در منطقه با توجه به اهمیت منطقه توسعه یابد و همچنین ضرورت دارد در خصوص شرق تهران و لرزه خیزی آن اقدامات کافی انجام شود.