۰ نفر

قیمت مسکن ملی در شهرهای کوچک چقدر است؟

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۷
کد خبر: 441901
قیمت مسکن ملی در شهرهای کوچک چقدر است؟

میانگین متراژ واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کمتر از ۱۰۰هزار نفر بین ۸۰تا ۱۰۰متر است که پیش بینی می شود قیمت هر واحد ۳۰۰تا ۳۵۰میلیون تومان باشد. به هر واحد ۱۰۰میلیون وام تعلق میگیرد، لذا باید ۲۰۰تا ۲۵۰میلیون تومان برای هر خانه هزینه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن ۱۰۰ هزار واحد آن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر ساخته می شود که مسئولیت اجرای آن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. همچنین ۳۸ هزار واحد با توافق صورت گرفته در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر توسط بنیاد مسکن احداث خواهد شد.

میانگین متراژ هر کدام از واحدهای در تعهد بنیاد مسکن برای ساخت در قالب طرح اقدام ملی ۸۰ متر مربع است که با محاسبه مشاعات هر کدام از واحدها حدود ۱۰۰ متر مربع خواهد بود. در بسیاری از موارد از ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی با احتساب وام باید منابع تامین شود که بدون محاسبه وام پیش‌بینی این است که هر واحد ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

آورده متقاضیان کمی بیش از ۳۰ میلیون تومان است

رقم آورده اولیه سپرده گذاران طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که باید به نام خود فرد متقاضی در حساب بانکی سپرده گذاری می‌شود.

طبق اعلام جواد حق‌شناس، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن، هم اکنون بنیاد با وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است که با توجه به همه آیتم‌های اثرگذار در هزینه‌های ساخت و ساز بتوان این مبلغ را واقعی سازی کرد. احتمالاً این میزان مقداری افزایش خواهد یافت و ممکن است از پروژه ای به پروژه دیگر تغییر کند زیرا بعضاً مساحت زیربنای واحدها با هم متفاوت است.

از سوی دیگر در خصوص نحوه تخصیص زمین به پروژه‌های اقدام ملی مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر دو گروه واگذاری در نظر گرفته شده است. در واگذاری های ۹۹ ساله که به صورت اجاره در اختیار متقاضیان گذاشته می شود هزینه ای بابت قیمت زمین تحمیل نخواهد شد.

مورد دوم مربوط به زمین هایی است که دولت مالکیت آنها را نیز به خریدار انتقال می دهد. پیش بینی شده که هزینه این زمین ها نیز در قالب اقساط ۱۰ ساله از متقاضیان دریافت شود. در نتیجه در زمین‌هایی که متری واگذار می‌شود قیمت زمین بنابر سهم سرانه هر واحد مسکونی از زمین از متقاضی دریافت میشود. این زمین ها معمولاً ارزنده هستند و در موقعیت خوبی از شهرهای کوچک قرار دارند.

متقاضی بنابر میزان آورده و بودجه خود می تواند انتخاب کند که واحد را از این پروژه ها انتخاب کند در غیر این صورت می تواند از پروژه های ۹۹ ساله واحد خود را انتخاب کند که در این حالت هزینه تامین زمین با توجه به اجاره بهای بسیار ناچیزی که متقاضیان در قبال زمین پرداخت می کنند نزدیک به صفر است.