۰ نفر

راهکارهای دولت برای حمایت از شاغلان بخش حمل و نقل

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۱۴
کد خبر: 436769
راهکارهای دولت برای حمایت از شاغلان بخش حمل و نقل

بخش حمل و نقل از بخش‌هایی است که به‌خاطر کرونا بیشترین خسارت را دیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با شیوع کرونا و اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص محدودیت‌ها و منع سفرها، بخش حمل و نقل بویژه در حوزه جابه‌جایی مسافر بیشترین کاهش فعالیت را تجربه کرد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «ارزیابی ابعاد اقتصاد کلان شیوع ویروس کرونا» نشان می‌دهد که تنها در بخش حمل و نقل زمینی مسافر به جز راه‌آهن، یک میلیون و 329 هزار نفر اشتغال به‌خاطر شیوع کرونا از دست رفته است. دربخش‌های دیگر مانند حمل و نقل هوایی بیش از 70 و در حمل و نقل راه‌آهن بیش از 35 هزار نفر شغل در این ایام از دست رفته است.

حمایت ویژه

شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به آسیب‌های وارده به بخش حمل و نقل به‌خاطر کرونا  گفت: وزارت راه و شهرسازی، به‌عنوان متولی بخش حمل و نقل، پروژه ای را در دست اقدام دارد که نتیجه آن پرداخت تسهیلات به مجموعه‌های حمل و نقلی است که از کرونا ضرر زیادی را متحمل شده‌اند.

آدم‌نژاد، مهم‌ترین عامل ضرر و زیان حمل و نقل با شیوع کرونا را کاهش تقاضا برای سفر عنوان کرد و گفت: با توجه به خسارت قابل توجه بخش حمل و نقل پیشنهادات و راهکارهایی به دولت ارائه شده است که شنبه 20 اردیبهشت در نشست معاونت اقتصادی دولت مطرح می‌شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین موضوعی که قرار است در معاونت اقتصادی دولت برای حمایت از بخش حمل و نقل ارائه شود را صدور مجوز تسهیلات به شرکت‌های حمل و نقل نام برد. او این تسهیلات را به دو منظور حفظ و حمایت از صنعت حمل و نقل و همچنین حمایت از پرسنل بخش حمل و نقل عنوان کرد. به گفته آدم‌نژاد حفظ صنعت حمل و نقل به‌عنوان صنعتی پیشران در اقتصاد برای دولت در اولویت قرار دارد و تمام تلاش برای بازگشت شاغلان به این بخش است.

در انتظار ابلاغ دستورالعمل

حسن مؤمنی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری نیز  از بیشترین آسیب به بخش حمل و نقل مسافری به‌خاطر شیوع کرونا سخن گفت. مؤمنی با اشاره به کاهش سفرها گفت: اکثر شرکت‌های حمل و نقلی در شهرستان‌ها که زیر نظر شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند، به‌خاطر کرونا تعطیل شدند. شرکت‌های فعال هم با کاهش 93 درصدی فعالیت به کار ادامه دادند و کمتر از 10 درصد شاغلان در این بخش‌ها توانستند در این مدت به فعالیت خود ادامه دهند. به گفته مؤمنی، درآمد رانندگان بخش حمل و نقل مسافری از محل سرویس‌هایی است که برای جابه‌جایی مسافری به آنها داده می‌شود، وقتی مسافری نیست آنها سرویس ندارند پس درآمدی هم نخواهند داشت.

او با اشاره به برخی دستورالعمل‌ها برای حمایت از شرکت‌ها و رانندگان در حمل و نقل مسافری گفت: تعویق اجاره بهای پایانه‌ها یا معافیت 3 ماهه از پرداخت بیمه بخشی از این حمایت‌ها است اما هنوز برای اجرای آن به ما ابلاغی نشده است.

استمهال وام‌های ارزی

محسن صادقی، مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز  با اشاره به خسارت بخش حمل و نقل گفت: ستاد وزارت راه و شهرسازی گزارش‌ها و پیشنهادات خود را برای حمایت از بخش حمل و نقل به دولت ارسال کرده است اما واقعیت این است که دولت مانند تمام کشورهای دیگر باید برای کمک به بخش حمل و نقل تصمیم‌گیری کند. حمل و نقل بعد از گردشگری بیشترین آسیب را به‌خاطر کرونا دید به همین خاطر حمایت از این بخش در اولویت قرار گرفته است. صادقی افزود: اقدامات لازم را به‌عنوان راهکار ارائه کرده ایم، بخشودگی یا تخفیف مالیاتی و بیمه ای از جمله این اقدامات است. جدیدترین اقدام برای حمایت از بخش حمل و نقل استمهال وام‌های ارزی است. همان‌طور که می‌دانید برای حمایت از برخی مشاغل، استمهال وام‌های ریالی از طرف شورای پول و اعتبار ابلاغ شده است اما وام‌های ارزی شامل آن نبود، در حالی که بیشترشرکت‌های ریلی و هوایی وام‌های ارزی دارند، ما قرار است از دولت برای استمهال وام‌های ارزی شرکت‌های حمل و نقلی هم مجوز بگیریم.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل و نقل با اشاره به اینکه برای جبران خسارت شرکت‌های حمل و نقلی، گزارش کاملی برای معاونت اقتصادی ریاست جمهوری ارسال شده است، گفت: در این گزارش تعداد مشاغل آسیب دیده عنوان شده است و بر اساس مدهای حمل و نقل و بنابر فعالیت آن مدل حمل و نقلی، آسیب‌ها را اعلام کرده‌ایم. مثلاً در حمل و نقل هوایی به این موضوع اشاره کردیم که با توجه به تعداد هواپیماهای ملکی که ایرلاین دارد، صندلی‌های اکتیو و بلیت فروشی به علاوه شاغلینی که بیمه آنها توسط ایرلاین رد می‌شود، حمایت‌ها بر اساس آن باشد. در بخش ریلی و جاده ای هم همین اقدامات انجام شده است. اما در حمل و نقل دریایی کمترین آسیب را داشتیم. البته بخش مسافری دریایی آسیب دیده ولی آسیب آن خیلی کم است اما برای آنها هم راهکار دادیم.

صادقی با اشاره به نشست روز شنبه آینده معاونت اقتصادی دولت گفت: قطعاً پیشنهادات به‌عنوان مصوبه به تصویب می‌رسد اما اینکه چقدر از خسارت جبران شود مهم است. برآورد وزارت راه و شهرسازی 8 هزار میلیارد تومان خسارت کرونا به بخش حمل و نقل است اما باید ببینیم دولت چقدر از این مبلغ را اختصاص می‌دهد ما هم به نسبت آن سهم به بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهیم. اما امید داریم کل 8 هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.

بیشترین خسارت

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل و نقل بیشترین آسیب کرونا را متوجه بخش حمل و نقل مسافری جاده ای عنوان کرد و گفت: بخش مسافری جاده‌ای سالانه 200 میلیون نفر مسافر را با ارائه صورت وضعیت جابه‌جا می‌کند که همین تعداد جابه‌جایی را هم بدون صورت وضعیت داریم. به نسبت بخش ریلی و هوایی که 22 میلیون نفرمسافر را جابه‌جا می‌کنند جابه‌جایی 400 میلیون مسافر در بخش جاده ای عدد قابل توجهی است. در این بخش همچنین 113 هزار راننده داریم که کارت رانندگی هوشمند دارند. با توجه به وضعیت کنونی که رفت و آمدها ممنوعیتی ندارد 60 درصد جابه‌جایی کاهش یافته است یعنی به همین نسبت نیز از تعداد شاغلان در بخش کم شده و تقریباً حدود 40 هزار راننده در حال حاضر فعال هستند.

او با اشاره به بخش حمل کالا گفت: در جابه‌جایی کالا مشکلی نداریم و حمل و نقل کالا کم نشده است مگر به‌خاطر تعطیلی کارخانه‌ها بار کم شده باشد که آن هم مربوط به کارخانه‌های تولیدی کالاهای اساسی نیست. در بنادر هم نسبت به سال قبل بارگیری بیشتر شده است.

صادقی در پایان گفت:ما در ستاد وزارت تصمیم‌گیری کردیم و برای سازمان‌های مختلف راهکارها را فرستادیم. اما مثلاً در بحث مالیات یا بیمه روند را باید سازمان امور مالیاتی یا بیمه پیش ببرند. می‌دانیم این سازمان‌ها هم حمایت از حمل و نقل را در بخشنامه‌ها گنجانده‌اند و بخش حمل و نقل را به‌عنوان بخشی که آسیب دیده در نظر گرفته اند. با وزارت نیرو برای تعویق زمان پرداخت قبوض برق و آب توافق کردیم به این ترتیب اگر تا سه ماه آینده شرکت‌های حمل و نقل قبض را نپردازند برای آنها اخطار صادر نمی‌شود. این‌ها در مجموع راهکارهایی است که برای حمایت از بخش حمل و نقل در زمان کرونا در نظر گرفته‌ایم.