۰ نفر

الزام موجر به تمدید ۲ماهه اجاره‌نامه مشمول چه کسانی می‌شود؟

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
کد خبر: 436621
الزام موجر به تمدید ۲ماهه اجاره‌نامه مشمول چه کسانی می‌شود؟

مصوبه دیروز ستادمبارزه با کرونا که مالکان را مکلف به تمدید دو ماهه اجاره‌نامه‌ها کرده،سوالات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است؛چه کسانی مشمول این مصوبه هستندو اگر مالک تبعیت نکرد،تکلیف چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب کرد تا موجران ملزم به تمدید ۲ ماهه اجاره نامه‌هایی باشند که زمان اتمام قرارداد یک ساله میان موجر و مستأجر، از اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ خواهد بود.

بنابراین موجران مکلف هستند تا اجاره نامه‌هایی که قرارداد یک ساله آنها در تاریخ‌های فوق به اتمام رسیده را عیناً با همان شرایط مذکور در اجاره نامه‌های موجود تا پایان تیر ماه امسال تمدید کنند.

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، موجر حق ندارد برای دو ماه اضافه شده، اجاره بهای بیشتری طلب کند که شامل رقم اجاره ماهانه و همچنین ودیعه مسکن می‌شود؛ همچنین موجر حق اخذ جریمه دیرکرد تخلیه واحد مسکونی را تا اتمام تیر ماه امسال از مستأجر ندارد.

پیشنهاد وزارت راه مبنی بر تمدید ۶ ماهه اجاره نامه‌ها تصویب نشد

مصوبه ستاد ملی کرونا در حالی است که پیشنهاد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که از سوی وزیر راه به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شد، تمدید ۶ ماهه همه اجاره نامه‌هایی بود که در نیمه نخست امسال قرارداد آنها به اتمام می‌رسد.

پیشنهادی که به دلیل واقع شدن بخش اعظمی از قراردادهای اجاره در فصل جابجایی مستأجران، شمول بیشتری داشت؛ اما ستاد ملی مبارزه با کرونا در مصوبه خود، تنها اجاره‌نامه هایی که موعد اتمام آنها دو ماه نخست امسال است را مکلف به تمدید تا تیرماه کرده است.

اتحادیه املاک: همه مستأجران مشمول این مصوبه نیستند

در همین ارتباط حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مصوبه دیروز ستاد ملی مبارزه با کرونا، مشمول همه مستأجران نمی‌شود، گفت: هدف این مصوبه، اجاره‌نامه‌هایی است که موعد اتمام آنها فروردین یا اردیبهشت امسال است.

وی با بیان اینکه هنوز این مصوبه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده، گفت: به محض اینکه مصوبه مذکر به اتحادیه مشاوران املاک ابلا، شود بلافاصله برای همه مشاوران املاک قابل اجرا خواهد بود.

سخنگوی دولت: مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، در حکم قانون است

سوال این است که آیا موجران از نظر قانونی مکلف به تبعیت از این مصوبه بوده یا در انجام آن مختار هستند؟

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز دیشب در بخش خبری ۲۱ سیما با بیان اینکه مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در حکم قانون است، گفت: بنابراین اجرای این مصوبه برای همه محاکم قضائی الزامی است.

وزیر راه: چون مشاوران املاک دو ماه تعطیل بودند، اجاره نامه‌ها را ۲ ماه تمدید کردیم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم دیروز در حاشیه نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب تمدید ۲ ماهه اجاره نامه‌های دارای تاریخ انقضای اعتبار قرارداد در اردیبهشت ۹۹، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، مشاوران املاک در ۲ ماه پایانی سال گذشته و ابتدایی سال جاری تعطیل بودند؛ لذا با توجه به اینکه نه موجر امکان پیدا کردن مستأجر را داشت و نه مستأجران فرصتی برای پیدا کردن واحد مسکونی جدید داشتند، مالکان ملزم به تمدید دو ماهه قراردادهای اجاره‌ای شده اند که موعد اتمام آنها تا پایان اردیبهشت است.

آثار حقوقی این مصوبه؟

امیرحسین عسگری، کارشناس حقوقی بخش املاک درباره آثار حقوق مترتب بر این مصوبه گفت: در تمام قراردادهای اجاره‌ای که در مشاوران املاک دارای مجوز از اتحادیه مشاوران املاک به امضای موجر و مستأجر می‌رسد، بندی گنجانده شده که بر اساس آن مستأجر ملزم به پرداخت جریمه دیرکرد در صورت تأخیر در تخلیه واحد مسکونی است.

وی افزود: بنابراین اگر مستأجر از پرداخت آن طفره برود، موجر می‌تواند با شکایت از مستأجر، حکم الزام مستأجر به پرداخت جریمه را از محاکم قضائی دریافت کند.

کارشناس حقوقی ادامه داد: اما با توجه به اینکه مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در حکم قانون است، محاکم قضائی حق صدور چنین حکمی را ندارند.

اجاره نامه‌های دست نویس هم شامل این مصوبه می‌شود؟

عسگری در پاسخ به این پرسش که بسیاری از موجران و مستأجران به دلیل اعتماد متقابل، اجاره نامه‌های قدیمی را تمدید کرده و صرفاً در پشت برگه اجاره نامه، رقم تمدید آن را ذکر ولی از مراجعه به مشاور املاک خودداری کرده اند، آیا آنها هم مشمول این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند؟، گفت: بر اساس قانون نیازی نیست تا قراردادهای ملکی در دفاتر مشاوران املاک ثبت شود بنابراین اجاره نامه‌هایی که میان موجر و مستأجر به صورت دست نویس امضا شده نیز مشمول این مصوبه خواهد بود و اختیار شکایت موجر از مستأجر سلب می‌شود.

اگر مالک تبعیت نکرد، مستأجر می‌تواند شکایت کند

کارشناس حقوقی تصریح کرد: عکس این قضیه نیز بر اساس این مصوبه صادق بوده و مستأجر می‌تواند در صورت اجبار موجر به افزایش اجاره بها در دو ماه خرداد و تیر امسال، به محاکم قضائی شکایت و از موجر طلب خسارت کند.