۰ نفر

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تهران و مشهد پر تردد‌ترین فرودگاه‌ها در دوران کرونا/ 10درصد پروازهای داخلی انجام می‌شود

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۰۷
کد خبر: 432626
تهران و مشهد پر تردد‌ترین فرودگاه‌ها در دوران کرونا/ 10درصد پروازهای داخلی انجام می‌شود

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: حدود 10 درصد از پروازهای داخلی و 4 درصد پروازهای خارجی انجام می‌شود.

اقتصاد آنلاین – محبوبه قرمزچشمه؛  فاصله‌گذاری اجتماعی طرح جدید ستاد مقابله با کرونا ایران است. این طرح در هواپیما‌ها اجرا نمی‌شود. با توجه به اینکه در هواپیما، هنگام اوج گیری و فرود، هوای داخل کابین جابه‌جا می‌شود، فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند مانع شیوع ویروس و بیماری شود به همین دلیل، سازمان جهانی هوانوردی در دستورالعمل‌های خود تاکید کرده باید از ورود مسافران ناقل و بیمار با اقداماتی نظیر تب سنجی به هواپیما جلوگیری شود.

در این زمینه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اظهار کرد: همه دستورالعمل‌های بهداشتی با هماهنگی مجامع جهانی نظیر سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی هوانوردی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد مبارزه با کرونا تهیه و تدوین شده و توسط خطوط هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور به مراجع مرتبط ابلاغ شده است.

جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا فاصله‌گذاری هوشمند در داخل هواپیما اجرایی می‌شود به پیش گیری از حضور افراد مشکوک به ویروس کرونا به داخل هواپیما اشاره کرد و گفت: از ورود مسافران ناقل و بیمار به هواپیما جلوگیری می‌شود. در پروازهای داخلی و بین‌المللی تب سنجی مسافر، ضدعفونی سطوح دارای استعداد جذب ویروس و همچنین نحوه بکارگیری منابع انسانی و چگونگی حضور آنها در دفاتر، طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود.

وی افزود: پروتکل‌هایی تدوین شده است و شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها موظف به اجرای پروتکل هستند، روش اجرا بر اساس شیوه نامه‌ای که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای آنها ارسال می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که بیشترین تقاضا در حمل‌ونقل هوایی برای چه مقاصدی است، خاطر نشان کرد: در شرایط عادی، فرودگاه‌های پرتردد پروازهای داخلی، فرودگاه تهران و مشهد است. بعد از شیوع کرونا تعداد زیادی از این پرواز‌ها کاهش یافته است. اکنون فرودگاه تهران پر تردد‌ترین فرودگاه در پروازهای داخلی است و فرودگاه مشهد در مقام دوم است. اهواز، شیراز، کیش، اصفهان، تبریز نیز در مقام‌های بعدی پر ترددترین‌ها در دوران کنونی قرنطینه است. در پروازهای خارجی نیز، بیشترین پرواز‌ها از فرودگاه امام خمینی ره است.

جعفر زاده در ارتباط با میزان پروازهایی که در خطوط هوایی انجام می‌شود، تصریح کرد: در بسیاری از مسیرهای هوایی پروازی انجام نمی‌شود، به طور کلی بر اساس آمار در حمل‌ونقل هوایی، حدود ۱۰ درصد از پرواز‌های داخلی انجام می‌شود. میزان آمار پروازهای خارجی نیز حدود ۴ درصد است. پرواز‌های خارجی، بیشتر مربوط به پروازهای پشتیبانی و تامین اقلام بهداشتی است و اغلب از کشور چین است. پرواز‌های موردی از کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: جلساتی با حضور کادر وزارت بهداشت، در جهت بررسی وضعیت و اقدامات انجام شده در حمل‌ونقل هوایی برگزار می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با ابراز خرسندی از عملکرد و توجه مسافران هوایی به کاهش سفرهای هوایی بیان کرد: مسافران سفرهای زیارتی و سیاحتی و مراکز سیاحتی و زیارتی به دستورالعمل‌های پیشگیرانه توجه کرده‌اند که موجب کاهش شدید میزان تردد هوایی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت بسته حمایتی برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته است؟ عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید این موضوع را اعلام کند. در عملکرد وزارت راه و شهرسازی اولویت‌ها مهم است، طبیعی است که رسیدگی‌ها در این زمینه بر اساس کارهای کارشناسی شده انجام می‌شود. ما نمی‌توانیم از دولت انتظاری داشته باشیم، میزان خسارت‌ها توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری انتقال داده شد و ما نیز این آمار را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم. تصمیمات نهایی برای ارائه راهکار‌ها توسط این وزارت خانه اعلام می‌شود.