۰ نفر

ابهام در دستورالعمل استقرار مسافر در اتوبوس و نرخ‌های جدید

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۱۷
کد خبر: 430489
ابهام در دستورالعمل استقرار مسافر در اتوبوس و نرخ‌های جدید

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافری کشور گفت: در دستورالعمل جدید باید در هر دو صندلی اتوبوس، یک مسافر بنشیند و در این شرایطِ مشکلات اقتصادی ناوگان جاده‌ای عمومی، وقتی اتوبوس با نیمی از ظرفیت حرکت می‌کند، دولت باید فکری به حال مابه‌التفاوت کرایه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، احمدرضا عامری اظهار داشت: پیش از این وعده داده شد که رقم ۸ هزار میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل در شیوع کرونا در نظر گرفته شده است تا از آسیب های بیشتر آنها جلوگیری شود.

خبری از بسته حمایتی دولت از حمل و نقل نیست

وی ادامه داد: به هر حال شرکت‌های تعاونی حمل و نقل عمومی جاده‌ای، به عنوان بنگاه‌ها و کسب‌وکارهای فعال در این کشور، پس از شیوع کرونا دچار خسارت و زیان شده اند و دولت هم مقرر است از آنها حمایت کند اما تاکنون هیچ خبری در این باره به ما ندادند و از بسته حمایتی هیچ خبری نیست.

عامری افزود: اینکه درخواستی به دولت بابت حمایت بدهیم خوب است اما دولت نیز خود باید بداند که در این شرایط کاهش شدید تقاضای سفر و نبود مسافر در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای که حیاتش در گروه حمل و نقل مسافر است و آسیب جدی دیده است، حمایت در دستور کار باشد؛ رانندگان اقشار زحمتکشی هستند که از محل همین جابه جایی مسافر امرار معاش دارند و در حال حاضر که جابه جایی مسافر انجام نمی شود نانی برای بردن سر سفره ندارند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور تاکید کرد: ضرورت دارد دولت ما نیز از همه دنیا درباره نحوه حمایت از حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای در دوران کرونا الگوبرداری کند و بسته های حمایتی خود را هرچه زودتر ارائه کند.

توقف 90 درصد اتوبوس ها در پارکینگ ها به دلیل نبود مسافر

وی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش شدید تقاضای سفر ۹۰ درصد اتوبوس ها در پارکینگ هستند.

عامری ادامه داد: ضدعفونی ناوگان در پایانه‌ها انجام می‌شود اما این امر توسط شرکت ها و از محل تهیه محلول ضدعفونی و گندزدایی با قیمت آزاد انجام می‌شود، دولت هیچ حمایتی در این باره ندارد و ما حتی به آنها اعلام کردیم که هزینه تهیه این محلول ها را با قیمت مصوب پرداخت کنیم و دولت برای ما تأمین کند که همین امر هم انجام نشد و شرکت‌ها به سختی از بازار آزاد محلول جرم‌زدایی و ضدعفونی تهیه می‌کنند تا ناوگان قبل از حرکت ضد عفونی شود.

وی اظهار داشت: اگر این محلول های ضدعفونی با قیمت مصوب تهیه شود ما خودمان سمپاش تهیه می‌کنیم و نسبت به گند زدایی و ضدعفونی ناوگان اقدام می‌کنیم اما در تامین این محلول‌ها نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

عامری اظهار داشت: از سوی دیگر تامین ژل ضدعفونی و ماسک برای کارکنان شرکت های حمل و نقل مسافری در پایانه ها نیز با مشکلاتی مواجه است و از بازار آزاد محدود تهیه می شود.

تردد اتوبوس ها با 2 صندلی خالی در هر ردیف

وی اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل فاصله گذاری هوشمند ضرورت دارد در سفرها، در هر دو صندلی، یک مسافر بنشیند و در اتوبوس‌های تک صندلی نیز یک مسافر در صندلی تک و یک مسافر در صندلی جفت، می نشیند.

عامری ادامه داد: بدین ترتیب ظرفیت ناوگان تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد حال در این شرایط مشکلات شدید اقتصادی ناوگان، موضوع کرایه ها نیز باید مورد توجه باشد وقتی ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان به اجبار کاهش می یابد حداقل دولت کمکی بابت مابه تفاوت نرخ بلیت داشته باشد و ضرورت دار موضوع قیمت بلیت ها بررسی مجدد شود.