۰ نفر

برج‌سازها در بازار مسکن ۵تا ۷برابر سود می‌برند

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۲۷
کد خبر: 429285
برج‌سازها در بازار مسکن ۵تا ۷برابر سود می‌برند

یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که برخی افراد هزینه باکلاس بودنشان را می‌پردازند و آن را به جیب سازندگان واحدهای لوکس می‌ریزند. او مدعی است که قیمت زمین را بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ، بالا می‌برند. ابوالحسن میرعمادی می‌گوید کل سرمایه مملکت روی گسل زلزله شمال تهران در حال هزینه شدن است. ‏این کارشناس بیان می‌کند که چند سال قبل چینی‌ها بازار مسکن کانادا را به هم ریختند اما آنجا مسئولان با وضع مالیات بر عایدی املاک، قیمت مسکن را کنترل کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: هزینه ساخت یک واحد مسکونی استاندارد در تهران حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است که با احتساب قیمت زمین و هزینه انشعابات متری ۹ تا ۱۰ میلیون تومان می‌شود. متاسفانه سرمایه گذاران با اضافه کردن تزئینات غیرضروری و لوکس مثل گچ بری، نما، شیرآلات، سرامیک و غیره هزینه ها را بالا می برند و واحد مسکونی را متری ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان هم می‌فروشند.

دچار انحطاط فرهنگی در ساخت و ساز شده‌ایم

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای امروزی در تهران و دیگر کلانشهرهای ایران نوعی ارتجاع و برگشت به عقب است، افزود: انگار ما دچار انحطاط فکری و فرهنگی در ساخت و ساز شده ایم. حتی در شهر قم، بیشتر نماها رومی شده است.

میرعمادی با بیان اینکه امروزه دنیا به سمت احداث بناهای ساده رفته است گفت: آنها با ساده ترین فرم و با حذف ظواهر کاذب یک ساختمان شیک، ساده و ارزان قیمت می سازند.

ساخت و ساز دست افراد پولدار است که لوکس می‌سازند و سود خوبی هم می برند

این کارشناس معماری و شهرسازی تصریح کرد: ما در علم معماری افراد متخصص، زیاد داریم اما علمشان در حد تئوری باقی مانده و ساخت و ساز در دست افراد پولدار است که لوکس می سازند و سود خوبی هم می برند. طبق اصول فنی برای ساختمانهای شهر زلزله خیز تهران، ارتفاع سنگ نما باید ۴ تا ۵ متر باشد. با این خرجهای اضافه که تمام نما را سنگ می کنند و پولش را چند برابر از مشتری می گیرند، در واقع انگار برای زمین لرزه احتمالی بمب می سازند.

زمین را بانک ها و سازمانهای بزرگ، گران می کنند

وی با این ادعا که زمین را بانک ها و سازمان های بزرگ، گران می کنند گفت: بانک‌ها باید از یک محلی، بهره های ۱۸ درصدی سپرده ها را تامین کنند و چه جایی بهتر از املاک و مستغلات؟ عده‌ای سازمان بزرگ و سرمایه گذار نیز در حال رواج لوکس سازی هستند. مردم هم از فرهنگ غلطی که این گروه ها رواج داده‌اند پیروی می کنند تا به اصطلاح امروزی باشند.

مردم در کلان شهرها هزینه باکلاس بودنشان را می دهند

میرعمادی اظهار کرد: مردم در کلان شهرها هزینه باکلاس بودن شان را می پردازند. در شمال تهران انگار مردم مجبور شده‌اند در کوچه های باریک و برج های بلند زندگی کنند. ساعتها در ترافیک کوچه پس کوچه ها می مانند تا به دوست و آشنا پز بدهند که در یک منطقه گرانقیمت سکونت دارند. این فرهنگ را چه کسی ترویج می‌کند؟ همان سازمانها و ملاکان بزرگ که تهران را قبله آمال مردم کرده اند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه سرمایه های ملی در گسل شمال تهران هزینه می‌شود گفت: اگر خدای نکرده در تهران زلزله بیاید سرمایه مملکت از بین می رود. ۴۰ سال پیش در کوچه های شمیران می توانستیم فوتبال بازی کنیم ولی الان​ به قدری ازدحام خودرو است که اگر کسی با وسیله نقلیه از خانه بیرون بیاید لااقل ۱۰ دقیقه طول می کشد تا از پارکینگ وارد کوچه شود و ۲۰ دقیقه هم زمان می برد تا به سر خیابان برسد.

به هر قیمتی شده صاحبان خانه های قدیمی را اغوا می کنند

وی تصریح کرد: برای بساز بفروشها آلودگی هوا، ترافیک، فضای سبز و آینده شهر مهم نیست. آنها به عنوان یک سرمایه گذار می خواهند سود ببرند و این وظیفه دولت و شهرداری است که جلوی این ماشین پول سازی را که در حال بلعیدن درآمد جامعه است، بگیرند. در منطقه ۱ تهران دیگر ویلا و باغی باقی نگذاشته اند و به هر قیمتی شده صاحبان خانه های قدیمی را اغوا می کنند تا خانه شان را بفروشند. باغ را به برج ۳۰ طبقه تبدیل می‌کنند و روی خانه کناری یک سایه ابدی ایجاد می‌کنند.

میرعمادی خاطرنشان کرد: این دوره گذار را بسیاری از کلانشهرهای جهان مثل لندن، پاریس و نیویورک طی کرده اند ولی آنجا مسئولان شهری با وضع قوانین و مقررات سختگیرانه و استفاده از متخصصان معماری و شهرسازی در یک نقطه جلوی این وضعیت را گرفته اند. دولت هم با سیاست های مالیاتی، بازار مسکن را کنترل می کند. حالا هم زیبایی را به شهر برگردانده اند و هم شهر را سکونت پذیر کرده اند.

در دوران تراکم فروشی، هر کس زرنگ تر بود ساخت و ساز کرد

این کارشناس معماری و شهرسازی با بیان اینکه در هر دهه برای تهران یک قانون گذاشتند یادآور شد: یک دهه گفتند که برای بیشتر از ۵ طبقه مجوز نمی دهیم؛ دهه دیگر گفتند ۲۰ طبقه بسازید؛ دفعه بعد گفتند ۱۰ طبقه بیشتر نشود! این چه طرح جامع و طرح تفصیلی است؟ در فاصله زمانی که برج سازی و تراکم فروشی باب شده بود، هر کس زرنگ تر بود برای خودش مجوز گرفت که حالا وضعیت تهران اینگونه شده است.

افراد غیرمتخصص، بساز و بفروش شده‌اند

وی اظهار کرد: بسیاری افراد از دیگر مشاغل، پول خود را وارد بساز و بفروشی کرده‌اند؛ یک زمین را می خرند و به سازنده می گویند آن را طبق معماری و طراحی فلان کشور اروپایی بسازد، چون چشمگیر است و مردم بابتش بهتر پول می دهند.

به گفته میرعمادی، در شهر تهران هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری با مشاعات حدود ۶۰۰ میلیون تومان و سایر هزینه ها شامل زمین، مجوز ‌ و انشعابات حدود ۴۰۰ میلیون تومان است که در مجموع متری ۱۰ میلیون تومان می‌شود؛ بنابراین قیمت یک واحد ۱۰۰ متری یک میلیارد تومان و یک واحد ۷۰ متری حدود ۷۰۰ میلیون تومان می شود که با کمک دولت و ‌بانک‌ها، نیازمندان واقعی مسکن می‌توانند در اقساط بلند مدت با ‌پیش پرداخت حدود ۲۵ درصد صاحب خانه شوند.

کانادا بازار مسکن را با وضع مالیات   کنترل کرد

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر لزوم اجرای لایحه مالیات بر عایدی سرمایه و املاک گفت: در کانادا در یک برهه زمانی افرادی از چین و برخی کشورهای آسیایی بازار مسکن را در اختیار گرفتند و قیمت ها را روز به روز بالا بردند. دولت متوجه شد که دیگر یک جوان کانادایی با پس انداز خودش نمی تواند خانه بخرد؛ بنابراین قانون مالیات بر عایدی املاک را اجرا کردند. گفتند لزومی ندارد که یک فرد چندین واحد مسکونی داشته باشد و اگر بیشتر از یک واحد داشته باشد باید مالیات سنگینی بپردازد.

میرعمادی افزود: کانادا با وضع مالیات بر خانه‌های دوم و بیشتر، قیمت مسکن را پایین آورد. بسیاری دیگر از کشورهای توسعه یافته هم این روش را اجرا کردند و موفق شدند. ما هم باید از این الگو پیروی کنیم.