۰ نفر

عقب نشینی محتاطانه در بازار مسکن

۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۴۷
کد خبر: 428987
عقب نشینی محتاطانه در بازار مسکن

در اولین روز بازگشایی نیم‌بند بازار مسکن، معدود فروشنده‌های واقعی از نرخ های پیشنهادی قبل کوتاه آمده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خواب کرونایی بازار مسکن شهر تهران که از اسفند ماه و به خصوص از ۱۵ روز دوم آغاز شده هنوز ادامه دارد. با این حال پس از تعطیلات نوروز، برخی دفاتر املاک از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. برخی دیگر نیز از پنجم عید مغازه ها را باز کرده بودند. با این حال خرید و فروش کساد است.

به نظر می رسد نشانه های تاثیرگذاری رکود بر قیمت ها به تدریج در حال بروز است. واسطه های ملکی می گویند که معدودی از مالکان نرخ های پیشنهادی را پایین آورده اند. تعدادی دیگر که قبل از عید برای غلبه بر انتظارات تورمی، قیمت‌های پیشنهادی را بالا برده بودند نرخ ها را ثابت نگه داشته اند. البته کماکان خریداران و فروشندگان از مواجهه با یکدیگر امتناع می کنند.

خریداران انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند

در این شرایط خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند که به نظر می رسد تحقق این موضوع به طول زمان ماندگاری ویروس کرونا بستگی دارد. اگر ویروس کرونا برای چند ماه آینده مهمان ناخوانده باقی بماند احتمالاً شاهد افت قیمت ها در بازار واحدهای آماده فروش خواهیم بود.

اما ماه گذشته در شرایطی که معاملات مسکن شهر تهران نسبت به بهمن ماه ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد قیمت ها با رشد ۸.۷ درصدی مواجه شد و متوسط قیمت مسکن در پایتخت به عدد بی سابقه ۱۵.۶ میلیون تومان در هر متر مربع رسید.

سه عامل اصلی رشد قیمت‌ها

رشد قیمت ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی بخصوص آهن آلات و انتظارات تورمی از جمله دلایل افزایش قیمت در بازار مسکن بود. برخی مالکان نیز که با کسادی ناشی از ویروس کرونا پیش بینی افت بازار را داشتند در اقدامی پیشدستانه نرخ ها را به طور غیر متعارف بالا بردند.

در شرایطی که نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران معتقد است با فروکش کردن ویروس کرونا بازار مسکن گرم می‌شود و شاهد تغییر مجدد قیمت‌ها خواهیم بود، کارشناسان دفاتر املاک می گویند در صورت ماندگاری ویروس کرونا، رسوب قیمت هایی که به شکل غیر عادی در ماه گذشته افزایش پیدا کرد چندان طول نخواهد کشید.