۰ نفر

سال گذشته مسکن وارد رکود تورمی شد

چند واحد مسکونی در سال‌۹۸ خرید و فروش شد؟/ تب‌وتاب قیمت مسکن

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبر: 427619
چند واحد مسکونی در سال‌۹۸ خرید و فروش شد؟/ تب‌وتاب قیمت مسکن

در سال گذشته بازار مسکن وارد رکود تورمی شد و علی رغم افزایش ۶۱.۷ درصد متوسط قیمت مسکن، شاهد کاهش ۳۴.۹ درصدی تعداد معاملات نسبت به سال ۹۷ بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  مهر، در سال ۹۸ بازار مسکن با رکود تورمی بیشتری نسبت به سال‌های قبل از آن روبه رو بود؛ به این معنا که علی رغم آنکه شاخص‌های تولید و خرید و فروش مسکن نزولی بود، اما شاخص قیمت مرتباً سیر صعودی را طی کرد.

در سال گذشته، ۸۴ هزار و ۹۰۱ فقره مبایعه مسکن به ثبت رسید در حالی که در سال قبل از آن (۹۷) تعداد مبایعات مسکن ۱۳۰ هزار و ۳۹۶ فقره بود که کاهش ۳۴.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نیز در تهران ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود؛ حال آنکه این شاخص در سال ۹۷، متری ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود که به معنای رشد ۶۱.۷ درصدی متوسط قیمت مسکن ظرف یک سال بوده است.

با وجود آنکه متوسط قیمت مسکن رشد قابل ملاحظه‌ای داشته، اما به دلیل کاهش تعداد معاملات، ارزش ریالی کل معاملات مسکن در سال ۹۸ رشد چندانی نسبت به ۹۷ نداشته است؛ در سال گذشته (۹۸) ارزش ریالی معاملات ۹۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده اما در سال قبل از آن (۹۷) ارزش کل معاملات مسکن ۸۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که رشد ۸.۱ درصدی داشته است.

در سال ۹۸ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده نیز با روند کاهشی مواجه بود و ۵۴ هزار و ۹۱۰ پروانه صادر شد در حالی که در سال ۹۷ این شاخص ۶۳ هزار و ۵۰۷ پروانه بوده که کاهشی ۱۳.۵ درصدی داشته است.

در ماه‌های فروردین تا تیر ماه امسال روند قیمت مسکن در تهران صعودی بود اما از مرداد ماه تا آبان ماه این روند نزولی بوده است اما بار دیگر در آذر ماه ۹۸ قیمت مسکن سیر افزایشی به خود دید و این روند ادامه یافت تا اینکه در اسفند سال گذشته قیمت مسکن ناگهان رکورد زد به متری ۱۵.۶ میلیون تومان رسید؛ این در حالی است که تا آبان ماه قیمت هر متر مربع واحد مسکونی، زیر ۱۳ میلیون تومان بود.

تعداد معاملات نیز از خرداد تا آبان زیر ۵ هزار فقره بود که نشان می‌دهد این بازار به دلیل سودده نبودن آن، در اختیار مصرف کنندگان و خریداران واقعی بوده است؛ اما ناگهان از آذر ماه و در پی افزایش قیمت بنزین، بازار مسکن نیز با استقبال مواجه شده و به نظر می‌رسد سفته بازان برای حفظ قدرت نقدینگی خود در برابر سایر بازارها، مسکن را به عنوان کالایی برای افزایش سرمایه برگزیده اند. در فاصله آذر ۹۸ که نسبت به آبان ماه، تعداد معاملات رشد ۱۳۷ درصدی داشت تا بهمن ماه که تعداد معاملات به ۱۳ هزار و ۵۵۰ فقره رسید، این روند مثبت بود اما در اسفند ماه نیز که پیش بینی می‌شد این روند ادامه یابد، به دلیل شیوع کرونا، تعداد معاملات مسکن به ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره رسید.