۰ نفر

بررسی وضعیت دریافت عوارض آزادراهی در زمان شیوع کرونا؛

چرا باید مسافران، کارت شتاب همراه داشته باشند؟/ اعتراض مسافران به نحوه دریافت عوارض آزادراه‌ها در شرایط بحرانی

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۰۶
کد خبر: 424832
چرا باید مسافران، کارت شتاب همراه داشته باشند؟/ اعتراض مسافران به نحوه دریافت عوارض آزادراه‌ها در شرایط بحرانی

از میان راه حل‌های پیشنهادی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا از طریق عوارضی‌ها، توقف دریافت عوارض آزادراه‌ها در مسیرهایی که امکانات بهداشتی و پرداخت الکترونیکی وجود ندارد، منطقی تر به نظر می‌رسد.

اقتصاد آنلاین محبوبه قرمزچشمه؛ خود قرنطینگی، پرهیز از سفر مگر در موارد بسیار ضروری، مهمترین و بهترین راهی است که می‌تواند در کنترل و عبور کشور از بحران کرونا موثر باشد. اما شهروندانی  که به ضرورت باید سفر کنند، با مشکلاتی در پرداخت عوارض عبور از آزادراه‌ها روبرو هستند.

پرداخت مکانیکی عوارض آزادراه‌ها، عمل نشدن به اقدامات پیشگیرانه اعلامی توسط دفتر نظارت بر آزادراه‌ها و نبود دستگاه پوز از جمله اعتراض‌های مردمی در عبور از آزادراه‌هاست.

از طرفی مدیرکل دفتر نظارت بر آزادراه‌ها از تلاش برای بالا بردن بهداشت عوارضی‌ها، ضد عفونی و قرار دادن امکانات بهداشتی برای مقابله با کرونا سخن می‌گوید.

از میان راه حل‌های پیشنهادی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا از طریق عوارضی‌ها، توقف دریافت عوارض آزادراه‌ها در مسیرهایی که امکانات بهداشتی و پرداخت الکترونیکی وجود ندارد، منطقی تر به نظر می‌رسد.

یکی از مسافران عبوری از آزادراه‌ها به اقتصاد آنلاین گفت: کلیه عوارضی‌های تهران به اصفهان و برعکس شرایط بهداشتی خوبی ندارد. دستگاه کارتخوان درون باجه گذاشته شده است. راننده باید خود از خودرو پیاده شود و با دستگاه، هزینه عوارض را پرداخت کند. این درصورتی است که مقامات در رسانه‌ها عنوان کردند برای مقابله با کرونا دستکش و بهداشت کامل در زمان پرداخت وجود دارد،  متاسفانه چنین چیزی ما در عبور از عوارضی‌ها مشاهده نکردیم.

یکی از مسافران نیز در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: گیت‌های پرداخت الکترونیکی هنوز در بسیاری از محورها راه نیافتاده است و علیرغم نوشتن وجود دستکش و دستمال، هیچ کدام از لوازم بهداشتی در این عوارضی‌ها وجود ندارد.

محمدرضا زمانیان، مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در  گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: ما به مردم خود قرنطینگی و پرهیز از سفر را در این شرایط بحرانی توصیه می‌کنیم و درخواست داریم مردم مسافرت‌های خود را به زمان دیگری موکول کنند اما اگر مجبور به سفر  هستند، اصول بهداشتی را رعایت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که شهروندان از دریافت عوارض از طریق دستگاه کارتخوان و نبود خدمات اینترنتی گله دارند، گفت: برخی از آزادراه‌های ما مانند تهران – قم سیستم خدمات اینترنتی دریافت عوارض در آن راه اندازی شده است. برخی نیز ساختار اولیه آن آماده شده اما اجرایی شدن آن زمان بر است و باید بخش سخت افزاری آن در قالب زیرساخت، فراهم شود و شرکت‌های خصوصی دریافت کننده عوارض نیز همکاری کنند. ما با تمام تلاش به دنبال الکترونیکی کردن تمام مسیرهای اخذ عوارض هستیم.

زمانیان با اشاره به تعداد آزادراه‌ها گفت: در حال حاضر در مجموع 22 آزاد راه در سطح کشور داریم که در حال بهره برداری است. بیشترین تردد‌ها مربوط به آزادراه تهران کرج است که خوشبختانه با توجه به آنکه عوارضی از این مسیر دریافت نمی شود، احتمال انتقال کرونا از طریق تماس با عوارضی‌ها وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر تعداد محدودی از آزادراه‌ها بر اساس پرداخت الکترونیکی عوارض دریافت می‌کنند. مسیر‌های تهران – قم، تهران –ساوه، کرج -  قزوین، بندرعباس – قزوین،زنجان - شهید رجایی سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض وجود دارد. یکی از مسیرهایی که بیشترین تردد را دارد اتوبان تهران – قم و بعد از آن مسیر‌های دیگری هستند که  به تناسب تردد کمتری دارند.

زمانیان در پاسخ به این پرسش که چرا برای سلامتی مسافران از گرفتن عوارض خودداری نمی شود، گفت: بسیاری از آزادراه‌ها توسط بخش خصوصی ساخته شده است و بر اساس قراداد دریافت هزینه ساخت آزادراه از طریق اخذ عوارض است.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع کرونا ویروس گفت: دریافت عوارض نقدی از مردم ممنوع شده است همچنین تمام ایستگاه‌های عوارضی و همه سطوح مرتبط ضد عفونی می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: با توجه به شرایط موجود برای پیش گیری از  انتقال کرونا به تمامی شرکت‌های آزادراهی کشور الزام کردیم دستگاه پوز داشته باشند. از مسافران خواهشمندیم که حتما کارت شتاب همراه داشته باشند، مسیرهایی که به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض متصل هستند، مسافران از خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده کنند واز این طریق عوارض را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: برای مسافران نیز اقلام بهداشتی مختلف از جمله دستکش و دستمال کاغذی در عوارضی‌ها قرارد داده شده است.