۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سکونتگاه‌های غیررسمی پشت بند الف تبصره18/ ساکنان بافت فرسوده را دریابید

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۲۳
کد خبر: 423834
سکونتگاه‌های غیررسمی پشت بند الف تبصره18/ ساکنان بافت فرسوده را دریابید

از یک هزار و 500 میلیارد تومان بودجه، تنها نزدیک 64میلیارد تومان برای کل استان تهران اعتبار در نظر گرفته شده و فقط 20 درصد از آن تاکنون پرداخت شده است.

اقتصاد آنلاینمحبوبه قرمزچشمه؛ بر اساس آمار رسمی، متوسط تراکم جمعیت در سطح کل کشور 50نفر در یک کیلومتر است این رقم در برخی شهرهای استان تهران 6هزار نفر در یک کیلومتر است.  2هزار و 700محله در ایران باید بازآفرینی شوند و از این میزان، در حدود 15 هزار هکتار محدوده‌های ناکارآمد شهری در خود استان تهران است. اغلب  بافت فرسوده در شهرهای استان تهران همچون بهارستان و شهرقدس، فاقد سند رسمی است در حالی که تسهیلات برای سند دارها ارائه می شود. با یک حساب سر انگشتی می توان فهمید که وام‌های با سود 9 درصد برای سنددارهای مرکز تهران است.

جواد فلاح، رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری استان تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفت: ساکنان بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می برند لذا طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری می بایست علاوه بر ارتقای کیفی فضاهای عمومی و زیرساخت‌های شهری، توان افزایی اجتماعی و اقتصادی ساکنین محلات را مورد توجه ویژه قرار دهند.

مشکلات، معضلات و محرومیت‌های واقعی شناسایی شود

وی افزود: در این ارتباط راه اندازی دفاتر خدمات توسعه محله ای یا دفاتر تسهیل‌گری نقش مهمی در شناسایی مشکلات، معضلات و محرومیت‌های واقعی این محلات را خواهد داشت ضمن آنکه می تواند در به خدمت گرفتن مشارکت‌های مردمی در نوسازی و بهسازی محیط زندگی ساکنان نقش بسزایی را ایفا کند.

وی در ادامه گفت: علیرغم تکلیف قانونی شهرداری‌ها در این خصوص متاسفانه عملکرد مناسبی به جز در شهر تهران در سایر شهرهای استان شاهد نیستیم.

متوسط تراکم جمعیتی شهر قدس 6هزار نفر در یک کیلومتر است

وی در ادامه افزود:  بر اساس آمار، متوسط تراکم جمعیت در سطح کل کشور 50 نفر در یک کیلومتر است در کل استان تهران این رقم  900نفر در یک کیلومتر مربع است و در برخی شهرهای استان تهران همچون  شهر بهارستان، قدس، اسلامشهر این رقم  6 هزار نفر در یک کیلومتر است. شاهد تراکم جمعیتی بسیار زیادی در تهران هستیم که نیازمند توجه ویژه و تخصیص اعتبارات است تا بتوانیم مشکلات آن را حل کنیم.

املاک قول نامه ای و موقوفه یکی از معضلات اصلی استان تهران

وی افزود: چالش‌های مختلفی در استان تهران داریم از جمله آن بافت‌های با تراکم بالا، املاک قول نامه ای و موقوفه در استان تهران است که این بخش‌ها از حمایت‌ها و تسهیلات در نظر گرفته توسط دولت نمی توانند استفاده کنند، چون فاقد سند هستند.

فلاح گفت: با توجه به گستردگی و جمعیت انبوه ساکن در بافت‌های فرسوده استان تهران انتظار می رود مساعدت‌های لازم در راستای ساماندهی و ارتقاء شرایط زندگی در این محدوده‌ها در تخصیص اعتبارات، حداقل سهمی متناظر با شاخص‌های مرتبط به این استان اختصاص یابد.

وی افزود: منابع داخلی خود دستگاه‌ها، اعتبارات شهرداری، منابع دولتی سه منبع تامین اعتبار است.

 رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری استان تهران افزود: این اعتبارات نباید به صورت پراکنده هزینه شود برای این که سطح سرانه‌های بافت فرسوده را به سطح متوسط سرانه‌های آن منطقه و شهر برسانیم باید اعتبارات در بافت‌های فرسوده به شکل متمرکز هزینه شود.

سیاست‌های اهرمی دولت در قالب بودجه در بازآفرینی موثر است

وی خاطر نشان کرد: هریک از دستگاه‌ها، برنامه‌هایی برای بافت فرسوده دارند و اعتباراتی در نظر گرفته اند. طرح احیا و باز آفرینی بافت فرسوده بر آن است که این اعتبارات با اولویت محدوده‌های هدف بازآفرینی در نظر گرفته شود و کاستی‌ها و محرومیت‌ها تامین شود. سیاست‌های اهرمی که  دولت در قالب بودجه و اعتبارات ملی در نظر گرفته است نیز در تامین منابع مالی احیا و بازآفرینی شهری موثر است.

بند الف تبصره 18، عمده ترین ردیف بودجه نوسازی

فلاح افزود: عمده ترین ردیف بودجه ای مربوط، بند الف ذیل تبصره 18 است که سال 97 یک هزار و 500 میلیارد تومان به عنوان کمک‌های فنی و بلاعوض در سطح  کشور تامین اعتبار شده است.

توزیع اعتبارات بررسی موشکافانه می خواهد

وی افزود: یکی از موضوعاتی که باید مورد بررسی موشکافانه قرار گیرد نحوه توزیع این اعتبار است. برای استان تهران با تمام مشکلاتی که دارد، تنها نزدیک  64 میلیارد تومان برابر با 4 درصد از کل این اعتبار، اعتبار در نظر گرفته شده است و از این میان تنها 20 درصد از 64میلیارد تومان تا کنون پرداخت شده است.

در اعتبارات عقب ماندگی زیادی داریم

وی در ارتباط با دلیل چرایی دیرکرد پرداخت اعتبارات گفت: اعتبارات سازمان مدیریت برنامه ریزی باید تامین شودتا بتواند به دستگاه‌های اجرایی تخصیص اعتبار بدهند.

فلاح گفت: یکی از  خواسته‌های استان تهران این است که سهم استان از محل اعتبار ملی  به نسبت جمعیت مستقر در بافت فرسوده، افزایش یابد. تراکم بالایی در بافت فرسوده تهران ساکن هستند، معضلات جمعیتی و شهری که در بافت‌های فرسوده در استان تهران وجود دارد، در هیج منطقه ای از ایران نیست.