۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

وعده بازپرداخت کنسلی بلیت هواپیما به کجا رسید؟/ مسافران عصبانی از عملکرد دولت

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰
کد خبر: 423756
وعده بازپرداخت کنسلی بلیت هواپیما به کجا رسید؟/ مسافران عصبانی از عملکرد دولت

کرونا ویروس و قرنطینه قربانیان بسیاری در سراسر جهان گرفت. شرکت‌های هوایی یکی از قربانیان مسلم این ویروس است. همچنان که سفرهای هوایی بین کشوری و حتی بین شهری بر اساس سیاست‌های کشور‌ها لغو شد در ایران نیز لغو شد. همچنان که کشورها امتیازاتی در این شرایط قائل می‌شوند، توسط مقامات ارشد دولتی در رسانه‌ها عنوان شد که هزینه خرید بلیت‌ها بدون هیچ گونه کسری به مسافران استرداد خواهد شد.

اقتصاد آنلاینمحبوبه قرمزچشمه؛ این خبر برای مسافران، خبر خوشی بود اما زمانی که برای لغو بلیت به شرکت‌های هواپیمایی مراجعه کردند،  شرکت‌های هواپیمایی  تنها بر اساس قوانین پیش، بلیت‌ها را کنسل می‌کنند، یعنی بر اساس زمان مراجعه برای کنسلی بین 20 تا 30 درصد خسارت دریافت می‌کنند.

وضع چارتری‌ها بدتر است، در صورتی که به شکل چارتر بلیت‌ها خریداری شده باشد  گاهی هیچ هزینه‌ای به مسافر باز پرداخت نمی‌شود. شرایط موجود در حالی است که بر اساس قوانین اگر ایرلاین‌ها خود پرواز را لغو کنند باید هزینه بلیت را به شکل کامل به مسافر بازگردانند.

 یکی از شهروندان در ارتباط با کنسلی بلیت هواپیما گفت: در نوروز 99 قرار بود توسط یک آژانس مسافرتی در شهرستان،  پدر و مادرم یک سفر 15 روزه به اروپا (به مقصد فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) داشته باشند؛ که برای هر نفر مبلغ 11میلیون 900هزار تومان و 3250 یورو دریافت کرده اند. دیروز به ما اعلام شد این سفر لغو شده است و مبلغ 20٪؜ ارزی هم به عنوان خسارت کسر خواهد شد! چرا وقتی خود شرکت هواپیمایی و  آژانس سفر و لغو کرده مسافر باید خسارت بدهد؟

یکی دیگر از شهروندان تهرانی در ارتباط با بازپرداخت کامل پول بلیت هواپیما گفت: در بوق و کرنا کردند که کنسلی بلیت هواپیما بدون جریمه است. ما هم خیالمان راحت شد که پول جریمه نمی‌پردازیم و به جای اینکه قبل از ظهر با خسارت 10 درصد، بلیت هوایی را کنسل کنیم، شب پرواز را کنسل کردیم متوجه شدیم که خسارت آن 30 درصد است.

مسافری که مدت‌ها در فرودگاه برای پرواز کیش منتظر شده بود، گفت: پرواز مشهد به مقصد کیش  ساعت‌ها در پرواز تاخیر داشت و مسافران در این شرایط بحرانی کرونا در فرودگاه سرگردان بودند. اگر قرار است پرواز‌ها لغو شود، تصمیمات باید زودتر گرفته شود تا مردم در اجتماعاتی این چنینی حضور نیابند.

من برای سوم فروردین 9 نفر بلیت  هوایی تبریز - مشهد  از یک شرکت هواپیمایی  خریداری کرده بودم دوازدهم اسفند از طرف شرکت پیامی آمد  مبنی بر اینکه پرواز لغو شده است. در تماس‌های مختلفی که با شرکت داشتم گفته‌اند که یکی دو روزه پول به حساب شما باز می‌گردد. امروز اعلام کرده اند که بیست و هشتم اسفند پول به حساب باز می‌گردد. شرکت‌های هواپیمایی خسارت کنسلی بلیت رو از جیب مسافران پرداخت می‌کنند؟ چه کسی پاسخگوی بلوکه شدن چهارده روزه مبلغ بلیت‌ها (پنج و نیم میلیون تومان) خواهد بود؟  برای مسیر دیگری می‌خواهم بلیت از همین شرکت بگیرم، آیا این شرکت حاضر است بدون دریافت هزینه بلیت برایم صادر کند؟