۰ نفر

خانه در رکود، رشد قیمت را تجربه می‌کند

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۲۰:۳۱
کد خبر: 418984
خانه در رکود، رشد قیمت را تجربه می‌کند

خانه در رکود رشد قیمت را تجربه می‌کند و افزایش قیمت مسکن نه به دلیل افزایش قیمت تمام شده و یا رشد تقاضا، بلکه این نوسان ریشه در بازارهای موازی مثل طلا، ارز و بورس دارد که تاثیر منفی خود را روی قیمت مسکن می‌گذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان مسکن می‌گویند «مسکن ظرفیت رشد قیمت جدید را ندارد» درآمد مردم کاهش یافته است و وام‌های موجود مسکن هم تنها ۱۰ درصد قیمت خرید خانه را پوشش می‌دهد؛ اگر متوسط درآمد خانوار ایرانی را در خوشبینانه ترین حالت بین۴ تا ۵ میلیون در ماه در نظر بگیریم، سال‌های زیادی طول می‌کشد تا یک خانواده بتواند خانه‌ای با متراژ کم در منطقه متوسط شهر خریداری کند.

با این حال وقتی به آمار قیمت خانه در شهر تهران در دو ماه گذشته مراجعه می‌کنیم شاهد افزایش لاک پشتی قیمت‌ها در پایتخت هستیم. متوسط قیمت هر متر مربع خانه از رقم ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان در آذرماه امسال به رقم ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان رسیده است و نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است.قیمت خانه در هیچ کشوری متاثر از اخبار غیر رسمی و شایعات افزایش نمی‌یابد، اما اکنون در ایران هر زمان که هیجانی وارد بازارهای ارز، طلا و بورس می‌شود روی قیمت خانه تاثیر می‌گذارد.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی اوایل امسال اعلام‌کرد که «در اتفاقی تاریخی قیمت خانه که همیشه متاثر از نرخ تورم بود از تابستان دو سال پیش تا الان متاثر از افزایش نرخ ارز بوده است».

دی ماه امسال خطر جنگ افزایش یافته بود و به همین دلیل قیمت ارز به موازات احتمال آغاز جنگ نظامی بین ایران و آمریکا بالا رفت؛ شایعه جنگ معمولا قیمت ملک را در هر منطقه‌ای از کره زمین کاهش می‌دهد اما در همین ماه و بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی قیمت خانه در تهران ۳ درصد گران شد. ۴ ماه قبل از آن قیمت مسکن روند نزولی به خود گرفته بود که انتظار ذهنی ادامه کاهش قیمت با وجود قرار گرفتن در ماههای پایانی سال را افزایش می‌داد.

«محمود محمودزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که شرایط بازار مسکن کماکان پایدار است به شرطی که بازارهای دیگر مثل طلا و ارز آن را تحریک نکنند. 

وی در خصوص افزایش قیمت مسکن گفت: بخشی از افزایش قیمت بازار مسکن مربوط به تقاضاها و نیاز بازار است و انتظار ذهنی نیاز به مسکن باعث افزایش قیمت می‌شود که اکنون در پروژه «مسکن ملی» در حال پاسخگویی به این نیاز هستیم.

محمودزاده توضیح می‌دهد که اکنون نیاز بخش قابل ملاحظه‌ای از متقاضیان واقعی مسکن با این طرح پوشش داده شده است و ابراز امیدواری می‌کند که به زودی اثراث طرح مسکن ملی را روی قیمت مسکن در بازار می‌بینیم.

وی البته معتقد است که همین حالا پروژه مسکن ملی اثرات خود را روی قیمت مسکن گذاشته است و می‌گوید: حتی اگر بازارهای بورس را بررسی کنید بیشترین شرکت‌هایی که قیمت سهام در آنها رشد دارند شرکت‌های مبتنی بر صنعت ساختمان هستند و تنها دلیل آن بازاری است که این طرح ایجاد کرده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، گفت: سیاست گذاری وزارت راه بر تولید مستمر مسکن است تا هم قیمت تمام شده و هم محصول نهایی را باا کمترین عدد ممکن به دست متقاضیان برساند.

محممودزاده در خصوص اینکه آیا برای کسانی که قصد خرید مسکن دارند ماه‌های پایانی سال زمان مناسبی است یا خرید خود را به سال جدید موکول کنند، گفت: هیچ دلیلی برای افزایش قیمت در بازار مسکن وجود ندارد ولی اینکه چرا شک افزایش قیمت در جامعه مطرح است باید گفت: در افزایش قیمت مبنا شهر تهران است چون بیشترین سامانه آماری در تهران وجود دارد؛ اکنون در اکثر مناطق شهر تهران شاهد کاهش رشد قیمت مسکن هستیم، مثلا در منطقه یک که همیشه به دلیل جذابیت سرمایه گذاری شاهد افزایش قیمت هستیم با منفی دو صدم درصد رشد روبرو هستیم. یا در منطقه ۲۲ که منطقه پر استقبالی برای خرید مسکن است منفی ۹ دهم درصد رشد داریم. این سوال مطرح است که چرا در مجموع افزایش قیمت داریم؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، گفت: در منطقه ۱۳ پایتخت که هیچ وقت جهش قیمتی نداشتیم در ماه گذشته رشد قیمت داشتیم که روی آمار کل شهر تاثیر گذاشت؛ این درحالی است که از نظر علمی آمار فارغ از متوسط که حاصل یک اتفاق است باید کلا از سیستم حذف شود تا روی معدل نهایی قیمت مسکن تاثیر نگذارد.

به گفته محمودزاده شاید اگر طی چند ماه اخیر در جنوب تهران شاهد افزایش قیمت نبودیم روند رشد قیمت در کل شهر تهران منفی می‌شد.

وی می‌گوید: ما کماکان اعتقاد داریم شرایط بازار مسکن پایدار است به شرطی که بازارهای دیگر مثل طلا و ارز آن را تحریک نکنند.نمی توانیم ادعا کنیم که  بازار مسکن از بازارهای مموازی اقتصادی  تاثیر نمی پذیرد و  به همین دلیل به دنبال اعمال سیاست هایی هستیم که منجر به ثبات قیمت یا ححداقل تعدیل قیمت ها شود.

محمودزاده ادامه داد: تلاش می‌کنیم با سیاست های جدید از جمله راه اندازی سامانه املاک و اسکان تاثیر قیمت مسکن را از بازارهای موازی اقتصادی به حداقل برسانیم.