۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

400هزار واحد در فاز اول طرح ملی مسکن عملیاتی می‌شود/ طرح مسکن 35متری شهرداری جواب نمی‌دهد

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 417274
400هزار واحد در فاز اول طرح ملی مسکن عملیاتی می‌شود/ طرح مسکن 35متری شهرداری جواب نمی‌دهد

رئیس انجمن انبوه سازان گفت: نمی توان در ایران یک هزار واحد 35 متری ساخت و شهروندان را در آن مقیم کرد. انگلیس و فرانسه مسکن اجتماعی متمرکز را به دلیل مشکلات و معضلات اجتماعی خراب کردند.

اقتصادآنلاین محبوبه قرمزچشمه؛ طرح مسکن اجتماعی، طرح مسکن مهر، طرح ملی مسکن و امروز طرح مسکن 35 متری از جمله مهمترین طرح‌هایی است برای تامین مسکن مطرح شده است.

ایرج رهبر، رئیس  هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ملی مسکن تا سال 1400 عملیاتی می‌شود، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: برخلاف مسکن مهر که  از نظر تعداد محدودیت نداشت و مرتب بر متقاضیان و ثبت نام کنندگان اضافه می‌شد، در طرح ملی مسکن،  محدودیت ثبت نام وجود دارد. در مرحله اول 400هزار واحد از طرح ملی  مسکن  قرار است عملیاتی شود. و سپس در  مرحله بعد نیز تعدادی دیگر به همین منوال ساخته خواهند شد . این عملیاتی شدن مرحله به مرحله طرح ملی مسکن یکی از عوامل موفقیت آن خواهد بود.

از حضور سرمایه گذاران حمایت می‌کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به قانون، شهرداری می‌تواند اقدام به  ساخت مسکن 35 متری کند، گفت: طرح های زیادی برای ساخت  مسکن وجود دارد.  هر ارگانی که وارد تولید مسکن شود، عاملی برای افزایش سطح تولید خواهد بود بنابراین ما از حضور سرمایه گذاران حمایت می کنیم. اما نکته مهم این است که در تولید مسکن نیز باید عامل تخصص در نظر گرفته شود. پزشک نمی‌تواند ونباید وارد ساخت و ساز شود همچنان که هر شخصی تخصص حضور در اتاق عمل و جراحی را ندارد.

رئیس  هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران گفت، بسیاری از کشور ها همچون انگلیس و فرانسه در برهه ای از زمان مسکن اجتماعی متمرکز ساختند.  به دلیل مشکلاتی که پیش آمد این خانه ها را خراب کردند، یعنی در این طرح به نتیجه نرسیدند دلیل آن این بود که معضلات اجتماعی ناشی از آن  درنظر گرفته نشده بود.

مسکن 35 متری برای اسکان عموم در تهران جواب نمی‌دهد

وی با اشاره به شاخصه های اصلی مسکن 35 متری گفت،  ساخت مسکن 35 متری  اگر بر اساس مطالعه دقیق و برای قشر خاص و شرایط خاص انجام شود، مفید است. امروز واحد های مسکونی 35 متری، واحدهای مجردی و دانشجویی است.  ساخت مسکن 35 متری برای اسکان عموم در تهران جواب نمی‌دهد. ما ژاپن نیستیم، در این کشور مسکن 40 متری  به دلیل نبود استطاعت مالی نیست، بلکه به دلیل کمبود زمین است.  نمی توان یک هزار واحد   35 متری ساخت و شهروندان را در آن مقیم کرد. ابتدا باید معضل مهاجرت را حل کرد و بر اساس  آمایش سرزمین و  امکانات اقدام به ساخت و ساز کرد. بخش بزرگی از مشکل مسکن مربوط به اشتغال است، باید شرایطی را فراهم کرد که معضل مهاجرت به تهران حل شود و ساخت و ساز در روستاها و شهرهای دیگر گسترش یابد.

نمونه مسکن اجتماعی در کشورهای مختلف

رهبر در ادامه افزود: در مسکن های اجتماعی سکونت  قشر خاص مدنظر قرار است. مثلا دانشجویان که 4 سال در این مسکن ها اقامت داشته باشند. نمونه مسکن اجتماعی  در کشورهای مختلف به  این گونه است که در مسکن های اجتماعی تنها 4 و یا 5 سال می توانند در آن اقامت داشت باشند و بعد از یک دوره باید آن را تخلیه و به زوجی دیگر بسپارند.

آنچه باید در مسکن اجتماعی در نظر گرفت

وی با بیان این که در مسکن های اجتماعی اگر قرار است 10 خانواده در یک جا جمع شوند باید از دهک های  متفاوت باشند، گفت:  این طور نباشد که دهک های 1 و 2 در یک محل و 6و7 در یک محل دیگر اسکان داده شوند. باید قشر های متفاوتی را در محل های مختلف جای دهیم تا از فرهنگ یکدیگر بهره ببرند. شما فرض کنید اگر افراد و مهاجران دهک 1 و 2 و 3 را در یک جا اسکان بدهیم، چه معضلات و مشکلاتی  خواهد آفرید.