۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طرح اقدام ملی مسکن عادلانه است؟/ نظر کارشناسان درباره سود 18درصدی تسهیلات

۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۰۲
کد خبر: 397022
طرح اقدام ملی مسکن عادلانه است؟/ نظر کارشناسان درباره سود 18درصدی تسهیلات

​طرح اقدام ملی مسکن در حالی به دنبال خانه دار کردن اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه است که به نظر می‌رسد کمتر کسی توانایی بازپرداخت وام آن را داشته باشد.

اقتصاد آنلاینصبا نوبری؛ طرح اقدام ملی مسکن که به گفته برخی کارشناسان مهم‌ترین طرح دولت برای ساماندهی بازار مسکن در چند سال اخیر است از شهریورماه امسال آغاز شده است.

در سال‌های اخیر بسیاری کارشناسان مشکل اصلی بازار مسکن را کمبود واحدهای مسکونی و توقف تولید عنوان کردند؛ در نتیجه دولت تصمیم گرفت که با همکاری بخش خصوصی به تقویت عرضه در بازار مسکن کشور بپردازد.

در این طرح که تولید محور است، قرار است تا سال 1400، 400هزار واحد مسکونی ساخته شود. علاوه بر مشکلاتی که در این بین میان دولت و بخش خصوصی، یعنی انبوه‌سازان به وجود آمده و سایر ایراداتی که به این طرح گرفته می‌شود بخش زیادی از مردم جامعه معتقدند توانایی پرداخت اقساط وامی که در این طرح قرار است به آن‌ها پرداخت شود را ندارند.

در طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان واجد شرایط وام‌های 75 تا 100میلیون تومانی با نرخ سود 18درصد و اقساط 12ساله پرداخت می‌شود.

اقساط این وام ماهانه حدود 1میلیون و 500 تومان است و این درحالیست که بسیاری از اقشار جامعه که به دنبال خانه‌دار شدن با این طرح دولت هستند ماهانه حداکثر 2میلیون تومان درآمد دارند و نمی‌توانند اقساط وام این طرح را پرداخت کنند.

اطلاعات شفاف نیست!

در این رابطه مهدی غلامی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: دولت هنوز در مورد طرح اقدام ملی اطلاعات شفافی را در اختیار کارشناسان قرار نداده است. این سوال مطرح است که تسهیلات در نظر گرفته شده با این نرخ سود به همه واحدهای مسکونی اختصاص خواهد یافت؟

وی افزود: بسیاری از این خانه‌ها قرار است در بافت‌های فرسوده ساخته شود و باید توجه کرد برای خانه‌هایی در این مناطق قرار دارند وام‌هایی با سود کمتر وجود دارد. باید گفته شود که آیا این سود 18 درصد قرار است شامل همه مناطق شود؟ زیرا به نظر می‌رسد همه مردم توانایی بازپرداخت این مبالغ را ندارند.

غلامی معتقد است با توجه به اینکه در حال حاضر استقبال چندانی از صندوق پس انداز یکم صورت نمی گیرد دولت می تواند از محل اقساط بازگشت مسکن مهر نرخ سود تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن را کاهش دهد.

محدودیت تسهیلات‌دهی در ایران

مهدی روانشادنیا، یک کارشناس دیگر بازار مسکن در خصوص پرداخت تسهیلات برای خرید مسکن خاطرنشان کرد: در پرداخت تسهیلات چند پارامتر وجود دارد؛  یکی دوره بازپرداخت و دیگری سقف  تسهیلات که  در ایران به دلیل شرایط خاص هم سقف تسهیلات و هم نرخ سود محدود است.

وی تاکید کرد: برای حل این موضوع باید در نظام تامین مالی کشور تنوعی برای پرداخت این تسهیلات انجام شود که لازمه آن تحول نظام بانکی خواهد بود.

طرحی برای متمولین!

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس هم در این رابطه خاطرنشان کرد: بارها گفته شده است که این طرح دولت برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه است ولی با سود 18درصد به نظر می‌رسد که این طرح برای متمولین است و کمکی به خانوارهای ضعیف و کم درآمد نخواهد کرد.