۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طرح ملی مسکن شما را هم صاحب‌خانه می‌کند؟

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۰۶
کد خبر: 393479
طرح ملی مسکن شما را هم صاحب‌خانه می‌کند؟

روز گذشته ثبت نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن آغاز شد اما طرح ملی مسکن چگونه می‌تواند شما را خانه‌دار کند؟

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ اواخر سال گذشته سرانجام نابسامانی‌های اقتصادی کشور به بازار مسکن هم سرایت کرد و با افزایش قیمت و کاهش معاملات، این بخش را دچار مشکل ساخت.

بسیاری از کارشناسان کمبود خانه و توقف ساخت‌وساز را دلیل اصلی این مشکل در بازار مسکن عنوان کردند در نتیجه دولت اواخر سال گذشته تصمیم گرفت تا در کنار اتمام ساخت500هزار مسکن مهر در طرحی به نام "اقدام ملی مسکن" دست به ساخت 400هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1400 بزند.

تفاوت طرح ملی مسکن با مسکن مهر چیست؟

گفته می‌شود بزرگترین ایراد مسکن مهر انتخاب زمین‌هایی بوده است که غیرقابل دسترس و فاقد امکانات لازم برای زندگی بوده اند. اما در طرح ملی مسکن مناطق شهری، بافت‌های فرسوده و حتی روستاهایی برای ساخت خانه انتخاب شده اند که به نظر می‌رسد با این کار مشکلات مسکن مهر دوباره پیش نخواهد آمد.

همچنین در طرح ملی مسکن خبری از ساختمان‌های 10 تا 15 طبقه نیست و ساختمان‌ها نهایت 7 طبقه خواهند بود.

مبلغ و سود وام طرح اقدام ملی مسکن چقدر است؟

در طرح ملی مسکن که برای ساخت خانه طراحی شده است اولویت با کسانی است که زمینی دارند اما توانایی ساخت‌وساز در آن را ندارند. دولت به این افراد 75تا100میلیون تومان وام 10ساله با سود 18 درصد می‌دهد. اقساط این وام ماهانه حداقل 1.5میلیون تومان است که پس از یک تنفس دوساله آغاز می‌شود. تسهیلاتی که بخش زیادی از مردم جامعه معتقدند توانایی پرداخت آن را ندارند.

همچنین کسانی که زمین ندارند می‌توانند از اراضی دولتی استفاده کنند اما چون این اراضی محدود است اولویت با زمین‌داران است و قیمت تمام شده خانه را بپردازند که برای هر متر دو تا دوونیم میلیون تومان خواهد بود. یعنی یک خانه دویست متری در طرح ملی مسکن 200میلیون تومان آب می‌خورد.

شرایط ثبت‌نام در طرح ملی مسکن چیست؟

گفته می‌شود کسانی که می‌خواهند در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند باید ابتدای مبلغی جزیی پرداخت کنند و پس از نهایی شدن فرایند ثبت‌نام در طرح ملی مسکن مبلغی بین 30 تا 50 میلیون را در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند از وام طرح ملی مسکن استفاده کنند. البته گفته شده است دهک‌های اول و دوم یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی احتیاجی به سرمایه‌گذاری اولیه در بانک ندارند.

اولین شرط برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن این است که شما پیش از این از هیچ تسهیلات یا وام دولتی برای مسکن استفاده نکرده باشید یا به عبارتی فرم ج شما سبز باشد.

اگر مجرد هستید هم امکان ثبت‌نام در طرح ملی مسکن وجود ندارد و باید سرپرست خانوار یا متاهل باشید. زنان سرپرست خانوار هم حتما باید بالای 35سال سن داشته باشند.

شهری که در آن قصد ساخت خانه را دارید باید شهری باشد که حداقل 5 سال گذشته را در آن زندگی کرده باشید. همچنین دولت باید اطمینان حاصل کند که شما توانایی تامین بخش دیگر هزینه ساخت مسکن که به عهده خودتان است را دارید؛ دلیل سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیونی در بانک هم همین است.

خبر دیگری که توسط وزیر راه اعلام شده بود این است که کسانی که سپرده‌ای در صندوق مسکن یکم برای دریافت وام داشتند می‌توانند از همان برای دریافت وام طرح ملی مسکن استفاده کنند و در اولویت قرار خواهند گرفت.

چه ایراداتی به طرح ملی مسکن وارد است؟

بسیاری معتقدند با وضعیت فعلی مصالح و ساخت و ساز امکان ساخت 400هزار واحد مسکونی، 200هزار خانه در روستاها و اتمام 500هزار خانه ناتمام مسکن مهر تا پایان سال 1400 وجود نخواهد داشت.

همچنین سود بالایی که بابت تسهیلات طرح ملی مسکن باید پرداخت شود بسیاری را از دریافت آن منصرف می‌کند زیرا معتقدند دریافت وام ساخت مسکن بسیار به صرفه تر خواهد بود.

علاوه بر این دو موضوع، دولت گفته است خانه‌ها را در طرح ملی مسکن با همکاری بخش خصوصی خواهد ساخت اما انبوه‌سازان ایرادات زیادی به طرح دولت و نحوه قراردادی که بین این دو بخش منعقد خواهد شد وارد دانسته و حتی می‌گویند تا زمانی که دولت این نواقص را برطرف نکند همکاری بین آن‌ها در طرح ملی مسکن صورت نخواهد گرفت.

با همه این تفاسیر باید دید آیا طرح ملی مسکن مورد استقبال قرار می‌گیرد و دولت می‌تواند تا پایان سال 1400، 11میلیون و 100واحد مسکونی آماده را در اختیار مردم قرار دهد؟