۰ نفر

آغاز تولید ساینا اس دوگانه سوز سایپا از بهمن ماه سال جاری

۱۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵
کد خبر: 686486
آغاز تولید ساینا اس دوگانه سوز سایپا از بهمن ماه سال جاری

مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا گفت: پس از تولید نمونه‌هاى اولیه در فازهاى ارزیابى و صحه‌گذاری، خودرو ساینااس دوگانه سوز آماده و تولید انبوه آن از بهمن ماه امسال در شرکت سایپا سیتروئن آغاز خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ جوادنیستانی، مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا گفت: پس از وقفه چند ساله در تولید محصول سوارى دوگانه‌سوز در گروه سایپا که عمدتاً ناشى از سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای خودروهاى دوگانه‌سوز بود، بر اساس دستور ویژه مدیرعامل گروه، مجدداً برنامه‌ریزی توسعه و تولید این گونه از محصول از ابتداى سال در دستور کار معاونت مهندسى قرار گرفت.

او افزود: موضوع صرفه اقتصادى استفاده از سوخت پاک CNG بر کسی پوشیده نیست و با توجه به وجود زیرساخت جایگاه‌های شارژ گاز و نیز توسعه شرکت داخلى سازنده قطعات CNG  گرایش به این نوع خودرو مطلوب خودروساز و مشتری است.

نیستانی تاکید کرد: علاوه بر این با توجه به قوانین و جرایم مرتبط با مصرف سوخت خودروها که به خودروساز تحمیل می‌شود، اضافه کردن محصولات دوگانه‌سوز به ناوگان تولیدی، از شدت این جرایم خواهد کاست. لذا با همت و مشارکت مرکز تحقیقات و نوآورى و شرکت های مگاموتور و سازه‌گستر و همکارى سایپا سیتروئن و بخش‌های فنى داخلى سایپا پروژه توسعه محصول ساینا اس دوگانه‌سوز به طور جدی از خرداد ماه سال جاری آغاز شد.

مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز گفت: این محصول با حفظ ویژگى‌های خودروی پایه بنزینى به سامانه گازرسانی نسل چهار، به تزریق سوخت تناوبی در منیفلید ورودی هوا و واحد الکترونیک یکپارچه کنترل گاز و بنزین مجهز است.

او بابیان اینکه پیشرانه این خودرو موتور M۱۵ دوگانه‌سوز با توان حداکثر ۵۴ کیلووات در حالت سوخت گاز بوده، تصریح کرد: این موتور با اختلاف کم از توان خروجی در حالت بنزین، باعث تغییر عملکرد نامحسوس هنگام تغییر وضعیت سوخت شده و در مجموع عملکرد خوبى فراهم مى‌کند.

نیستانی گفت: با توجه به حجم ۶۲ لیتری مخزن گاز نصب شده روی این خودرو، پیمایشی در حدود ۲۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی و بیش از ۲۳۰ کیلومتر در شرایط رانندگی جاده خواهد داشت.

او افزود: در این خودرو از شیربرقى مخزن که ایمنی بیشتر مدار پرفشار سامانه گاز را فراهم می سازد برای اولین بار استفاده شده است. همچنین با توجه به پیش‌بینى کاربرى تاکسی از این خودرو و در نتیجه کارکرد طولانی‌تر، به منظور ارتقاء عملکرد و دوام بیشتر جلوبندى خودرو، از نیم اکسل‌های تقویت شده در محور جلوى خودرو و سیستم ترمزگیری قوی‌تر نسبت به نوع بنزینی استفاده شده است.

مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز گفت: در تامین قطعات گازسوز مانند: مخزن، شیربرقى، رگلاتور و ... سعی بر این بوده تا حد امکان از توانایی شرکت‌های داخلی مورد تایید سازمان استاندارد بهره برداری شود تا وابستگی و ارزبری به حداقل ممکن برسد.

او افزود: در حال حاضر این محصول آزمون‌های سطح خودرو را با موفقیت انجام داده و مرحله اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد در دستورکار قرار گرفته است.همچنین کالیبراسیون آلودگی یورو۵ نیز در حال انجام است که به زودی موفق به اخذ تاییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست خواهیم شد.