۰ نفر

خرید بدون قرعه‌کشی پژو ۲۰۷ در بورس

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۵۱
کد خبر: 681537
خرید بدون قرعه‌کشی پژو ۲۰۷ در بورس

بورس کالای ایران در روز دوشنبه 30 آبان ماه، برای اولین بار میزبان یک هزار خودروی پژو 207 خواهد بود. خودروهای پژو 207 قابل عرضه در بورس به رنگ سفید و با فرمان برقی خواهند بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت پایه در نظر گرفته شده برای آن نیز 187 میلیون و 400 هزار تومان اعلام شده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به قیمت پایین آن استقبال خوبی از این عرضه صورت گیرد. برای آشنایی با نحوه خرید خودرو در بورس و شرکت در عرضه خودروی پژو 207 این مطلب را مطالعه کنید.

آشنایی با جزئیات خرید پژو 270 در بورس

پژو 207 که یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایرانی بازار محسوب می‌شود، برای اولین بار در بورس عرضه خواهد شد. بورس کالای ایران در روز دوشنبه 30 آبان ماه قرار است میزبان یک هزار خودروی پژو 207 باشد. طبق اطلاعیه عرضه این خودرو در بورس، خودروهای قابل عرضه، سفید رنگ و با فرمان برقی خواهند بود.

قیمت پایه در نظر گرفته شده برای خرید پژو207 در بورس، 187 میلیون و 400 هزار تومان اعلام شده و میزان پیش پرداخت آن نیز 100 درصد قیمت پایه تعیین شده است. این میزان پیش پرداخت از آن جهت جالب توجه است که عموما میزان پیش پرداخت برای عرضه خودرو در بورس حدود 30 درصد قیمت پایه اعلام می‌شد. متقاضی خرید این خودرو در بورس باید حداکثر تا ساعت 17 روز 29 آبان ماه اقدام به ثبت‌نام و ثبت سفارش در سامانه EBGO کارگزاری فارابی کند.

طبق اطلاعیه این عرضه، محدودیت‌هایی نیز برای خریداران در نظر گرفته شده است. هر کد ملی یا هر فرد حقیقی تنها مجاز به ثبت سفارش بر روی یک دستگاه خودرو است. همچنین افرادی که زیر 18 سال هستند و افرادی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شده‌اند، اجازه ثبت سفارش خرید برای این خودرو را ندارند.

قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ در بورس

قیمت تمام شده خودروهای عرضه شده در بورس، تابع قیمت معاملاتی آن‌ها است. قیمت نهایی پژو 207 نیز طبق اطلاعیه عرضه آن علاوه بر قیمت معاملاتی، شامل 13 درصد مالیات بر اساس قیمت معامله شده و هزینه ثابت ۴۳.۱۳.۱۰۰ ریالی بابت بیمه و عوارض و پلاک‌گذاری و… خواهد شد. بنابراین برای محاسبه قیمت دقیق این خودرو باید تا روز عرضه و مشاهده قیمت معاملاتی آن صبر کنیم.

زمان و نحوه تحویل خودرو پژو ۲۰۷

طبق اطلاعیه عرضه این خودرو، زمان تحویل این خودرو سه ماهه و در تاریخ 30 بهمن ماه 1401 خواهد بود. همچنین خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس)، با مراجعه به وب‌سایت گروه ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی خود کنند تا در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می‌شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه‌گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اعلام شده اقدام کنند. توجه داشته باشید در صورت عدم واریز هزینه‌های اعلام شده حداکثر تا پنج  روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی، زمان تحویل خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

چگونه در بورس خودرو بخریم؟

برای خرید خودرو در بورس باید علاوه بر ثبت نام سجام، کد بورسی کالا نیز داشته باشید. کد بورسی کالا متفاوت از کد بورسی اوراق بهادار است و جهت دریافت کد بورسی کالا باید به سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی به‌ نشانی farabi.ebgo.ir، مراجعه کنید. 

داشتن حساب وکالتی نیز یکی از الزامات خرید خودرو در بورس است. حساب وکالتی در واقع حساب بانکی مشتری است که جهت واریز وجوه پیش‌پرداخت نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح شده و برای مسدود کردن وجوه واریزی به بورس، وکالت داده می‌شود تا در زمان انجام معامله به نام مشتری، وجه مسدودی به حساب تعریف‌شده کارگزار منتقل شود. در ضمن اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.

هنگام ثبت نام در سامانه EBGO کارگزاری فارابی، معرفی‌نامه‌ای به صورت آنلاین جهت افتتاح حساب وکالتی برای شما صادر می‌شود که با استفاده از آن باید به یکی از بانک‌های منتخب مراجعه کنید. پس از افتتاح حساب وکالتی نیز باید مشخصات حساب خود را از طریق سامانه EBGO و با کلیک بر روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» به کارگزاری فارابی اعلام و فرایند ثبت نام خود را تکمیل کنید.

فرایند خرید خودرو در بورس

قبل از این‌که خرید خودرو  را در سامانه EBGO ثبت کنید، ابتدا باید اطلاعیه عرضه خودرو در بورس را مطالعه کنید. در اطلاعیه عرضه خودرو در بورس، تمامی جزئیات از قبیل نوع خودرو، رنگ خودرو، امکانات آن، میزان مبلغ برای پیش‌پرداخت، زمان عرضه و زمان تحویل خودرو، نحوه تحویل خودرو و… اطلاع‌رسانی می‌شود. جهت مشاهده جزئیات خرید هر خودرو می‌توانید از طریق سامانه EBGO به اطلاعیه عرضه هر خودرو دسترسی داشته باشید.

برای ثبت سفارش خودرو نیز باید وارد سامانه EBGO کارگزاری فارابی شوید و پس از واریز مبلغ پیش‌پرداخت، سفارش خرید خود را ثبت کنید. زمان ثبت سفارش برای هر خودرو نیز معمولا تا ساعت 17 روز قبل از عرضه است.

قیمت‌گذاری برای خرید خودرو در بورس نیز به دو صورت انجام می‌شود. در حالت اول فرد، قیمت مورد نظر خود را برای خرید در سامانه ثبت می‌کند و در صورتی که قیمت معاملاتی با قیمت مورد نظر فرد برابر باشد، معامله انجام می‌شود. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که حداقل قیمتی که می‌توانید در سامانه ثبت کنید، همان قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه خودرو در بورس است.

در حالت دوم نیز فرد، اختیار قیمت‌گذاری را به کارگزار واگذار می‌کند. در این حالت کارگزار با بررسی قیمت‌های درج شده در روز عرضه، قیمت مناسب جهت خرید را برای مشتری ثبت می‌کند. معمولا کارگزار سعی دارد بهترین قیمت برای خرید را با بررسی قیمت‌های سایر خریداران ثبت کند و از خرید با قیمت‌های بالاتر از قیمت بازار خودداری می‌کند.

در ضمن توجه داشته باشید در صورتی که سفارش خریدار پایین‌تر از قیمت معامله شده در روز عرضه باشد، مبلغ واریز به حساب وکالتی در همان روز به همان حساب عودت داده می‌شود و فرد می‌تواند مبلغ را برداشت کند.

تحویل خودروی خریداری شده

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، قیمت تمام شده خودرو با توجه به احتساب هزینه‌های جانبی و مالیات بر ارزش افزوده که میزان دقیق آن در اطلاعیه عرضه هر خودرو منتشر شده است، محاسبه می‌شود. خریدار خودرو نیز بعد از تایید خرید باید ظرف بازه زمانی مشخص مانده هزینه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده را به حساب‌های اعلامی شرکت واریز کند. توجه داشته باشید که اگر در مهلت قانونی واریز وجه انجام نشود یا خریدار قصد انصراف از خرید را داشته باشد، باید مبلغی به عنوان جریمه به شرکت خودروساز پرداخت کند.

تحویل خودرو نیز از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکت خودروساز صورت می‌گیرد. برای تعیین نمایندگی نیز خریدار خودرو باید به سامانه EBGO کارگزاری فارابی مراجعه کند و نمایندگی مورد نظر خود را در این سامانه تعیین کند.