۰ نفر

بررسی نیسان جوک ۲۰۲۲ محصول احتمالی پارس خودرو

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۲۲
کد خبر: 679722
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۲ محصول احتمالی پارس خودرو

آخرین اخبار واردات خودرو حاکی از این است که احتمالا شرکت پارس خودرو قصد واردات محصولات شرکت نیسان ژاپن را دارد. نیسان جوک مدل ۲۰۲۲ یکی از خودروهاست که گفته شده پارس خودرو آن را به صورت وارداتی در بازار کشورمان عرضه خواهد کرد.

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛ شرکت پارس خودرو طی ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته نمایندگی واردات و مونتاژ برخی از محصولات نیسان به کشورمان را برعهده داشته است، به حدی که رابطه تنگاتنگی بین این دو خودروساز ایرانی و ژاپنی شکل گرفته و اگر تحریم‌ها اجازه می‌داد حالا احتمالا شرکت پارس‌خودرو به قطب مونتاژ خودروهای نیسان تبدیل می‌شد و برخی از شاخص‌ترین محصولات نیسان را در سبد تولیدات خود جا می‌داد.

به هر حال شروع تحریم‌ها و مشکلات ارزی باعث شد تا واردات خودرو طی ۴ سال گذشته تقریبا به صفر برسد و محصولات جدید خارجی از جمله تولیدات نیسان سعادت حضور در بازار ایران را از دست بدهند. اما شنیده‌ها حکایت از این دارند که شرکت پارس خودرو در دور جدید واردات خودرو قصد عرضه بعضی محصولات نیسان در بازه قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار را دارد. در این بین ماشین نیسان جوک به دلیل آنکه قیمت نسخه پایه آن کمتر از ۲۰ هزار دلار و حجم موتور این خودرو نیز معادل یک لیتر است، از همه نظر واجد شرایط حضور در کشور به شمار می‌رود و گفته شده که در لیست احتمالی پارس خودرو جهت ورود به ایران جا گرفته است.

 بنابراین بهتر دیدیم که در قالب این مقاله به معرفی مشخصات آن نسخه از نیسان جوک ۲۰۲۲ بپردازیم که احتمالا طی ماه‌های آینده مهمان جاده‌های ایران خواهد بود.

 نیسان جوک ۲۰۲۲

معرفی نیسان جوک نسل دوم

نسل دوم نیسان جوک متولد سال ۲۰۱۹ است. درست هنگامی که چشم‌ها از دیدن چهره تکراری نسل اول جوک خسته شده و انتظارها برای خروج آن از خط تولید به سر آمده بود، نسخه جدید این خودرو در رسانه‌ها و محافل حاضر شد.

نسل دوم نیسان جوک یک خودروی کراس اوور تقریبا کوچک است که فرم بدنه آن نسبت به نسل قبل به طور کامل تغییر کرده و ظاهری بسیار جسورانه و مهیج‌تر از گذشته ارائه می‌دهد.

 یکی از انتقاداتی که به نسل اول جوک وارد می‌شد، ظاهر عجیب‌وغریب و تا حدودی خنده‌دار آن بود که موجب بروز بعضی نارضایتی‌ها از این شاسی بلند کوچک نیسان می‌شد. اما نسل دوم این خودرو فوق‌العاده جذاب و دلنشین طراحی شده است؛ به نحوی که به نظر می‌رسد حداقل در بازه ۴-۵ سال آینده کمتر کسی می‌تواند به فرم جذاب، دلچسب و اسپرت بدنه و نمای چهره این خودرو ایراد بگیرد.

 نیسان جوک ۲۰۲۲

طراحی داخلی نیسان جوک نیز به نوبه خود متعادل و جذاب به نظر می‌رسد، به نحوی که حس جوان‌پسند بودن را به مشتریان کم سن و سال‌تر انتقال می‌دهد و از لحاظ زیبایی و تجملی بودن نیز می‌تواند توقعات بصری مشتریان خانوادگی را تامین کند. 

 گرچه با توجه به نوع سگمنت و ابعاد بدنه این خودرو، فضای داخل اتاق نمی‌تواند خیلی جادار باشد، اما باز هم افرادی به قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر می‌توانند در صندلی‌های عقب با محدودیت کم و غیر آزاردهنده حضور پیدا کنند.

 نیسان جوک ۲۰۲۲

هنگامی که قصد مسافرت داشته باشید، بحث گنجایش صندوق عقب به ویژه برای خانواده‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ نیسان جوک در این زمینه با وجود ابعاد جمع‌وجور خود عملکرد قابل قبولی داشته و یک صندوق با گنجایش ۴۲۲ لیتر را در اختیار لوازم کاربران خود قرار می‌دهد. جهت درک دقیق‌تر موضوع بهتر است بدانید که این میزان گنجایش تقریبا دو برابر ظرفیت صندوق خودرویی مثل سایپا کوییک است.

 نیسان جوک ۲۰۲۲

مشخصات فنی نیسان جوک ۲۰۲۲ برای حضور در ایران 

مسلما یکی از مهمترین جنبه‌های اساسی یک خودرو بخش فنی آن است که اهمیت زیادی برای کاربر دارد. نیسان جوک در بسیاری بازارها با موتور یک لیتری توربوشارژ و گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه عرضه شده است. به احتمال قوی این پیکربندی شامل حال نسخه احتمالی پارس خودرو نیز می‌شود.

 نیسان جوک ۲۰۲۲

این پیشرانه قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار به همراه ۱۸۰ نیوتون متر گشتاور را جهت چرخاندن محور جلو فراهم می‌کند. با توجه به گشتاور بالا و قدرت متعادل موتور، انتظار داریم که نیسان جوک در کاربردهای شهری و خانوادگی توان حرکتی قابل قبولی ارائه دهد و صرفا با استناد به سه سیلندر بودن موتور این خودرو نباید از عملکرد فنی آن ناامید شد. مخصوصا که گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه نیز با دقت بالا عملیات تعویض دنده را انجام می‌دهد.

 خبر خوش دیگر این است که این مدل از نیسان جوک به پدال شیفتر نیز مجهز است و بنابراین لذت دنده کشی در حالت دستی به ویژه برای مشتریان جوان‌تر دوچندان خواهد بود.

میانگین مصرف سوخت این خودرو چیزی حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که رنج حرکتی مطلوبی را با یک مرتبه سوخت‌گیری به ارمغان خواهد آورد. همچنین شتاب صفرتا صد نیسان جوک ۲۰۲۲ نیز حدود ۱۱.۵ ثانیه است که در رنج خودروهای خانوادگی نسبتا چالاک به نظر می‌رسد و کمبودی در آن مشاهده نمی‌شود.

مدل خودرو

نیسان جوک 2022

کلاس بدنه

کراس اوور کوچک

موتور

یک لیتری سه سیلندر توربو

توان خروجی

115 اسب بخار – 180 نیوتن متر

گیربکس

هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک DCT

شتاب 0-100

11.5 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

حدود 6 لیتر در 100کیلومتر

وزن

1282 کیلوگرم

ابعاد (میلیمتر)

4210 - 1800- 1595

 

 

از لحاظ تجربه رانندگی و سواری نیز باید بدانید که به دلیل ارتقای ابعاد این خودرو در مقایسه با نسل پیشین، کاربران فضای بهتری در اختیار دارند و سواری راحت‌تری را تجربه خواهند کرد. ضمن آنکه سیستم تعلیق خودرو کمی خشک است اما این مورد باعث می‌شود که هندلینگ اتومبیل ارتقا پیدا کند و پایداری آن در سرعت‌های بالا اطمینان بیشتری در کاربر ایجاد کند.

 نیسان جوک ۲۰۲۲

نحوه عملکرد سیستم فرمان کمی تندوتیز و سبک به نظر می‌رسد که این مورد می‌تواند درون شهر و به ویژه هنگام پارک کردن خودرو بسیار کارایی داشته باشد؛ اما در سرعت‌های بالا قطعا قدرت مانور خودرو تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد. همچنین در بحث فنی گیربکس و پیشرانه به خوبی با یکدیگر سازگار شده و هر دو آنها نسبت به اعمال فشار روی پدال گاز تقریبا حساس و دقیق هستند. در این بین وجود پدال شیفتر باعث می‌شود تا رانندگی در حالت تیپ ترونیک بسیار دلچسبتر باشد و به خاصه مشتریان جوان‌تر را به وجد آورد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی نیسان جوک ۲۰۲۲

تنها تیپی از نیسان جوک که قیمت فوب آن از ۲۰ هزار یورو کمتر است و به احتمال بسیار زیاد توسط پارس خودرو در ایران عرضه می‌شود، در بحث امکانات و آپشن ها تقریبا دست پر ظاهر شده و قطعا در محدوده قیمتی خود تطابق کاملی با نیازمندی اکثر مشتریان خواهد داشت. مهمترین تجهیزاتی که در این نسخه نیسان جوک دیده می‌شود به شرح زیر است:

 نیسان جوک ۲۰۲۲

 نمایشگر لمسی ۸ اینچی سیستم مالتی مدیا، سیستم پخش صوت Bose با ۸ بلندگو، شش عدد کیسه هوای جلو جانبی و پرده‌ای، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه ویژه سرنشینان عقب، پدال شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو، ترمز پارک برقی و اتوهلد، اتولایت، نور بالای اتوماتیک، سیستم پایش فشار باد تایرها، آینه‌های جانبی تاشونده خودکار، دوربین دید عقب و... .

امنیت نیسان جوک ۲۰۲۲

نسل دوم نیسان جوک کارنامه امنیتی خود را با عالی‌ترین نمرات پر کرده است؛ چراکه موفق شده در آزمون‌های یکی از سخت‌ترین موسسات ایمنی سنجی در جهان یعنی موسسه یوروانکپ، امتیاز کامل پنج ستاره به دست آورد. بنابراین در بحث ایمنی حرفی برای گفتن نمی‌ماند و قطعا باید حضور جوک ۲۰۲۲ را در بازار ایران به فال نیک گرفت؛ زیرا مقوله امنیت خودرو یکی از مولفه‌های گمشده این صنعت در ایران است و متاسفانه طی سال‌های گذشته اهمیت زیادی به آن خصوصا در خودروهای داخلی یا مونتاژی داده نشده است.

قیمت و زمان عرضه نیسان جوک جدید در ایران

قیمت آن نسخه‌ از نیسان جوک مدل ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ که احتمال ورودش به کشورمان توسط پارس خودرو زیاد است، در بازار کشورهایی همچون قطر چیزی نزدیک به ۱۸ هزار دلار برآورد می‌شود. بنابراین قیمت پایه این خودرو در گمرک ما نزدیک به ۵۵۰ میلیون تومان در شرایط فعلی خواهد بود.

همچنین باید به اطلاع برسانیم که بر اساس آخرین صحبت‌های مسئولان امر، به خودروهایی با حجم موتور حداکثر ۱۰۰۰ سی سی تعرفه گمرکی معادل ۱۰ درصد تعلق می‌گیرد. پس نیسان جوک با احتساب این میزان تعرفه و همچنین سایر هزینه‌ها شامل هزینه اسقاط خودرو، سود بازرگانی، عوارض شماره‌گذاری و...، به احتمال زیاد با قیمتی نزدیک به ۷۵۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان در بورس کالا به فروش خواهد رسید. 

 نیسان جوک ۲۰۲۲

در این محدوده قیمت نزدیک‌ترین حریف نیسان جوک در کشورمان ام وی ام ایکس ۲۲ پرو است که از لحاظ بدنه و قوای فنی در کلاس نیسان جوک قرار می‌گیرد. اما همگی خوب می‌دانیم که اگر نیسان جوک جدید در همین محدوده قیمت به بازار عرضه شود، قطعا ام وی ام ایکس ۲۲ پرو در برابر آن حریف قدری نخواهد بود.

در مورد زمان عرضه این محصول به بازار ایران نیز باید به اطلاع برسانیم که گفته می‌شود صلاحیت شرکت پارس خودرو جهت واردات از سوی وزارت صمت تایید شده است و این شرکت اکنون می‌تواند نسبت به ثبت سفارش محصولات مد نظر خود اقدام کند. اگر فرض کنیم در حال حاضر پارس خودرو فرایند ثبت سفارش نیسان جوک را انجام داده باشد، احتمالا حدود دو یا سه ماه دیگر باید منتظر معرفی رسمی این کراس اوور جمع‌وجور و کوچک ژاپنی در بازار ایران باشیم.

 نیسان جوک طراحی ظاهری فوق‌العاده چشم‌نوازی دارد و رانندگی دل‌چسبی ارائه می‌دهد. کیفیت فنی آن نسبت به رقبای چینی یک سر و گردن بالاتر است، امنیت آن در بالاترین رده‌های جهانی قرار دارد و از همه نظر می‌تواند نقش یک شاسی بلند کوچک مطلوب خانواده‌های ایرانی را بازی کند. بنابراین امیدواریم هر چه زودتر این خودرو به ایران وارد شده تا رقیب قدری برای محصولات چینی که معمولا قیمت‌هایی بالاتر از ارزششان دارند، پیدا شود و به متعادل‌سازی بازار این دسته از محصولات کمک کن