۰ نفر

کیا سراتو ۲۰۲۲ با سایپا به ایران می‌آید؟ مشخصات و قیمت

۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۳۲
کد خبر: 678870
کیا سراتو ۲۰۲۲ با سایپا به ایران می‌آید؟ مشخصات و قیمت

واردات خودرو به مرحله اجرا درآمده و به‌تدریج شرکت‌های واجد شرایط در حال ثبت سفارش‌های خود برای آغاز عرضه در ماه‌های پایانی امسال هستند. در این میان خبر رسیده که شرکت سایپا قصد دارد کیا سراتو ۲۰۲۲ را به بازار کشور عرضه کند.

اقتصادآنلاین -روزبه راد؛ شرکت سایپا از دیرباز رابطه محکمی با کمپانی کیا موتورز کره جنوبی داشته است. تولید پراید نقطه آغازین این پیوند بود و تا پیش از شروع تحریم‌های کنونی، شراکت این دو خودروساز به‌واسطه مونتاژ کیا سراتو نسل دوم تداوم داشت.

حالا با وجود آن که هنوز تحریم‌های اعمال‌شده بر صنعت خودرو به قوت خود باقی است، اما ظاهرا سایپا قصد دارد در این دوره از واردات خودرو نقش پررنگ‌تری ایفا کند و دیگر صرفا مونتاژکار نباشد. بر اساس آخرین اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم، گفته شده است دومین خودروساز بزرگ کشور قصد دارد تا نسل جدید کیا سراتو مدل ۲۰۲۲ (یا شاید هم ۲۰۲۳) را به لیست محصولات وارداتی خود اضافه کند. کیا سراتو ۲۰۲۲ با سایپا به ایران می‌آید؟ مشخصات و قیمت

طبق تحقیقاتی که در رابطه با ارزش این محصول در بازارهای حاشیه خلیج فارس انجام دادیم، متوجه شدیم که قیمت فوب این خودرو در برخی مدل‌های آن کمتر از ۲۰ هزار یورو است و بنابراین عرضه آن به بازار کشور توسط سایپا قابل انجام خواهد بود. از همین رو در ادامه متن ضمن معرفی مختصر این سدان کره‌ای، به ارائه مشخصات فنی، امکانات و قیمت نسخه‌هایی از کیا سراتو ۲۰۲۲ می‌پردازیم که احتمالا در ایران حاضر خواهند شد.

معرفی کیا سراتو مدل ۲۰۲۲

نسل چهارم کیا سراتو با کد شناسایی BD در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار در معرض دید عموم گذاشته شد و با مدل ۲۰۱۹ در بازارهای مختلف به فروش رسید.

 سراتو ۲۰۲۲ هم تقریبا با همان شکل و شمایل مدل ۲۰۱۹ در بازارهای مختلف دنیا از جمله کشورهای جنوبی ایران حاضر است و با توجه به قیمت اقتصادی و عملکرد مناسب، موفق شده جایگاه مناسبی برای خود در جمع سدان‌های اقتصادی دنیا فراهم کند.

کیا سراتو ۲۰۲۲ با سایپا به ایران می‌آید؟ مشخصات و قیمت

 این خودرو از لحاظ ظاهری شاکله اصلی نسل قبل را تا حدودی حفظ کرده اما جسارت و خشونت بیشتری از خود به نمایش می‌گذارد. در مقایسه با طراحی‌های فانتزی امروزی به ویژه طرح خودروهای چینی، ظاهر سراتو ۲۰۲۲ تقریبا اصیل‌تر به نظر می‌رسد و احتمالا تطابق بیشتری با سلیقه عامه خریداران ایرانی داشته باشد.

کیا سراتو ۲۰۲۲ با سایپا به ایران می‌آید؟ مشخصات و قیمت

با حضور در صندلی‌های ردیف عقب، کمترین محدودیت برای سرنشینان بزرگسال احساس می‌شود و صندوق عقب این خودرو نیز که از گنجایش ۴۲۴ لیتر برخوردار است، می‌تواند به طور نسبی نیازهای خانوادگی و مسافرتی را پاسخ دهد؛ هرچند که این ظرفیت در مقایسه با محصولاتی نظیر تارا ایران خودرو مقداری کوچک احساس می‌شود.

کیا سراتو ۲۰۲۲ با چه موتور و گیربکسی در ایران حاضر می شود؟

خبر خوب این است که مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۲۲ با مدل‌های نسل قبل این خودرو که در ایران موجود هستند، تفاوت چندانی ندارد و خیال مشتریان از حیث تامین قطعات یدکی آن تاحدودی راحت خواهد بود.

 پیشرانه‌های ۲ لیتری و ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک به منظور تامین قوای محرکه این سدان کره‌ای در نظر گرفته شده‌اند. بنابراین مشخصات فنی نسل جدید سراتو نیز با کیا سراتو سایپا نسل دوم چندان تفاوتی ندارد.

کیا سراتو ۲۰۲۲ با سایپا به ایران می‌آید؟ مشخصات و قیمت

 پیشرانه ۲ لیتری این خودرو توان خروجی معادل 152 اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند. موتور ۱.۶ لیتری نیز حداکثر توانی معادل ۱۲۸ اسب بخار و ۱۵۴ نیوتن متر را به سوی جعبه دنده جهت به چرخش درآوردن تایرهای جلو انتقال می‌دهد.

سراتو ۲۰۲۲ با موتور ۲ لیتری حدود ۱۳۲۰ کیلوگرم وزن دارد و قادر است در مدت ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ضمنا پیشرانه ۲ لیتری سراتو به حدود ۷.۴ لیتر سوخت نیاز دارد تا اجازه دهد سرنشینان این خودرو به طور میانگین مسافتی معادل ۱۰۰ کیلومتر را بپیمایند.

با مطالعه جدول زیر از جزئیات بیشتر در رابطه با مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۲۲ برای حضور در بازار ایران مطلع شوید

مدل خودرو وارداتی

کیا سراتو 2000 مدل 2022

کیا سراتو 1600 مدل 2022

نوع موتور

چهارسیلندر -2لیتری-تنفس طبیعی

چهارسیلندر -1.6لیتری-تنفس طبیعی

توان خروجی

152 اسب بخار-192 نیوتن متر

128 اسب بخار-154 نیوتن متر

گیربکس

شش سرعته اتوماتیک AT

شش سرعته اتوماتیک AT

شتاب 0-100

10.5 ثانیه

11.2

مصرف سوخت ترکیبی(L/100km)

7.4

6.7

بیشترین سرعت(km/h)

210

190

حجم باک

53

53

امکانات و آپشن‌های کیا سراتو ۲۰۲۲

 فول آپشن ترین نسخه‌های زیر ۲۰هزار یورو کیا سراتو ۲۰۲۲ در بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس، امکاناتی مناسب اما نه‌چندان خارق‌العاده را در اختیار می‌گذارند که البته از یک خودرو با قیمت نسبتا اقتصادی در بازارهای جهانی بیشتر از این هم انتظار نداریم.

کیا سراتو ۲۰۲۲ با سایپا به ایران می‌آید؟ مشخصات و قیمت

مواردی مثل سیستم کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم هشدار تصادف در جلو، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری ESP، سامانه کمکی شروع حرکت سربالایی، استارت دکمه‌ای، کیلس یا ورود بدون کلید، نایت ویژن یا دید در شب، کلید هوشمند، ترمز پارک برقی، تنظیم صندلی راننده به صورت برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سانروف، قطب نما، کیسه‌های هوا برای راننده و جلو، قفل دیفرانسیل، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، آینه‌های کناری برقی به همراه گرمکن و... در فهرست آپشن‌های این خودرو به چشم می‌خورد.

قیمت و زمان عرضه کیا سراتو ۲۰۲۲ - ۲۰۲۳ در بازار ایران

قیمت کیا سراتو ۲۰۲۲ مجهز به موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی در بازار قطر چیزی نزدیک به ۱۷ هزار و ۸۰۰ دلار است. جالب است بدانید مدل ۱.۶ لیتری به دلیل برخورداری آپشن‌های بیشتر، به ارزش حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار در کشور قطر عرضه می‌شود. بنابراین احتمال حضور نسخه ۲ لیتری با امکانات کمتر اما توان فنی بهتر و قیمت پایین‌تر، در ایران بیشتر به نظر می‌رسد.

 کیا سراتو ۲۰۲۲ با سایپا به ایران می‌آید؟ مشخصات و قیمت

گفته شده سایپا ثبت سفارش این محصول را آغاز کرده است که در صورت صحت این امر، احتمالا طی یکی دو ماه آینده این سدان کره‌ای در ایران حاضر خواهد شد. در مورد قیمت احتمالی کیا سراتو ۲۰۲۲ در ایران نیز باید بدانید که ظاهرا فرایند تعرفه گذاری گمرکی خودروهای وارداتی (به استثنای خودروهای با حجم موتور زیر ۱۰۰۰ سی سی) طبق روال سال ۹۷ صورت خواهد پذیرفت.

 پس تعرفه‌ای در حدود ۷۵ درصد برای واردات کیا سراتو ۲۰۲۲ در نظر گرفته خواهد شد که با احتساب دیگر هزینه‌ها، محدود قیمتی این خودرو به احتمال زیاد در رنج یک میلیارد و دویست میلیون یا بالاتر قرار خواهد گرفت. البته این رقم را به عنوان قیمت نهایی سراتو در بازار بورس کالا ذکر می‌کنیم و باید دید که عوامل تاثیرگذار بر بازار آزاد، از جمله شاخص عرضه و تقاضا چه سطح قیمتی را برای کیا سراتو ۲۰۲۲ و دیگر خودروهای وارداتی تعیین می‌کنند.

 زیرا به عنوان مثال اگر عرضه سراتو ۲۰۲۲ در بورس کم و تقاضا برای آن در بازار زیاد باشد، آن وقت فردی که موفق به خرید خودرو از بورس می‌شود، می‌تواند اتومبیل خود را با قیمت‌های نجومی در بازار آزاد به فروش برساند. اما اگر عرضه در بورس کافی باشد، دیگر مجالی برای سفته‌بازان وجود نداشته و قیمت بازار آزاد با قیمت خودرو در بورس چندان تفاوتی پیدا نخواهد کرد. امیدواریم مسئولان درباره این مورد هم چاره‌اندیشی کرده باشند و با عرضه کافی خودروهای پرطرفدار، جلوی نجومی شدن قیمت آنها را در بازار آزاد بگیر