۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی کرد؛

کارنامه خودروسازان در نیمه نخست سال؛ تولید خودرو با هدف گذاری وزارت صمت چقدر فاصله دارد؟

۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۹:۲۸
کد خبر: 672500
کارنامه خودروسازان در نیمه نخست سال؛ تولید خودرو با هدف گذاری وزارت صمت چقدر فاصله دارد؟

در نیمه نخست امسال چهار خودروساز بزرگ کشور حدود ۴۹۸هزار دستگاه خودرو تولید کردند که از یکسو حاکی از افزایش حدود ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و از سوی دیگر، بالاترین میزان در چهار سال گذشته محسوب می شود. با این وجود تولید خودرو نسبت به برنامه مدنظر وزارت صمت عقب مانده است. آنگونه که از صحبت های مسئولان قابل استناد است در نیمه نخست امسال تیراژ تولید خودروسازهای داخلی باید به حدود ۷۰۰هزار دستگاه می رسید. بنابراین برای آنکه عقب افتادگی از برنامه تولید جبران شود،‌ تولید خودرو باید در نیمه دوم امسال حدود ۸۰ درصد نسبت به ۶ماهه ابتدایی افزایش یابد.

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین؛ خودروسازان بزرگ کشور گزارش های ماهانه تولید و فروش مربوط به شهریور امسال را در سامانه کدال منتشر کردند. بر این اساس مجموع تولید چهار خودروساز بزرگ کشور ( ایران خودرو، سایپا،‌ پارس خودرو و زامیاد) در شهریور حدود ۹۳ هزار دستگاه بوده است که نسبت به مرداد افزایش ۱۷ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین این خودروسازها در شهریور فروش ۱۰۲هزار و ۵۴۳ دستگاه خودرو را ثبت کردند که نسبت به مرداد افزایش ۸.۷ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۳۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

ایران خودرو با تولید بیش از ۴۵هزار دستگاه خودرو در شهریور بیش‌ترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است؛ تولید این شرکت نسبت به مرداد حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز افزایش ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین این شرکت توانسته در آخرین ماه تابستان بیش از ۵۱هزار دستگاه خودرو بفروش برساند که نسبت به مرداد ۲ درصد افزایش یافته است و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

سایپا نیز در شهریور ۳۰هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به مرداد و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب افزایش ۲۱ و ۱۲.۶ درصدی را نشان می دهد. فروش سایپا در شهریور ماه بیش از ۳۵هزار دستگاه خودرو بوده است که افزایش ۲۷.۶ درصدی را نسبت به مرداد و افزایش ۵۲.۶ درصدی را نسبت به شهریور سال گذشته نشان می‌دهد.

به طور کلی در نیمه نخست امسال چهار خودروساز بزرگ کشور حدود ۴۹۸هزار دستگاه خودرو تولید کردند که از یکسو حاکی از افزایش حدود ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و از سوی دیگر، بالاترین میزان در چهار سال گذشته محسوب می شود. همچنین فروش این خودروسازان در نیمه نخست امسال به بیش از ۵۵۷هزار دستگاه خودرو رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹.۴ درصد افزایش یافته است.

به طور کلی این آمار و ارقام نشان می دهد که چه از بعد تولید و چه از بعد فروش،‌ خودروسازان بهترین عملکرد چهار سال گذشته خود را به جا گذاشته اند. اما با وجود این عملکرد، تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به هدف مدنظر وزارت صمت خواهد رسید؟

بر اساس آمارهای وزارت صمت، سال گذشته حدود ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت تولید شده است. بر اساس هدف گذاری وزارت صمت قرار امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید و عرضه شود. آنگونه که گفته شده قرار است تیراژ تولید خودروسازهای بزرگ کشور به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه برسد. بنابراین با کمی اغماض،‌ می توان گفت که در نیمه نخست امسال تیراژ تولید خودروسازهای مورد اشاره باید به حدود ۷۰۰هزار دستگاه می رسید.

اگر ملاک را تولید خودروسازها قرار دهیم، حدود ۷۱ درصد هدف گذاری وزارت صمت در نیمه نخست امسال محقق شده است. اگر ملاک را بر مبنای فروش بگذاریم این عدد به حدود ۸۰ درصد می رسد. بنابراین به نظر می رسد که تولید خودرو در نیمه نخست امسال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از هدف گذاری مورد نظر وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ عقب افتاده است.

تولید خودرو باید در نیمه دوم سال چقدر افزایش پیدا کند؟

۴خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال به طور میانگین ماهانه حدود ۸۳ هزار دستگاه خودرو تولید کردند. این در حالی است که برای آنکه عقب افتادگی تولید خودرو در ۶ماهه دوم امسال جبران شود،  این خودروسازها باید به طور میانگین ماهانه بیش از ۱۵۰هزار دستگاه خودرو تولید کنند که به معنای افزایش بیش از ۸۰ درصدی تولید نسبت به نیمه نخست امسال است.

اگر ملاک را فروش خودرو قرار دهیم نیز برای جبران عقب ماندگی در نیمه دوم امسال،‌ فروش خودروسازان باید به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. ۴خودروساز در نیمه نخست امسال به طور میانگین ماهانه حدود ۹۳ هزار دستگاه خودرو فروخته اند که این رقم باید در نیمه دوم سال به بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو افزایش پیدا کند.