۰ نفر

چرا اگزوز خودرو صدای انفجار می دهد؟

۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹
کد خبر: 669384
چرا اگزوز خودرو صدای انفجار می دهد؟

شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز خودرو را بسیاری از دارندگان خودرو تجربه کرده اند. این صدا مشخص می کند که خودرو شما به درستی کار نمی کند و باید آن را زودتر بررسی کنید. در ادامه این مقاله شما را با دلایل صدای انفجار از اگزوز خودرو آشنا می کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این صدای انفجار به خودی خود ترسناک است، اما زمانی که با از دست دادن قدرت وسیله نقلیه همراه شود، هشدار دهنده تر است. اگر از خود می پرسید «چرا اگزوز خودروی من صدای انفجار می‌دهد»، این مطلب را بخوانید تا بدانید چه چیزی باعث ایجاد صدا و نحوه برخورد با آن می شود.

موتور شما چگونه کار می کند؟

سیستم احتراق داخلی خودرو شما از مایعات قابل اشتعال، هوا و انفجارهای کنترل شده برای تامین انرژی خودروی شما استفاده می کند. صدای انفجار زمانی اتفاق می افتد که این سیستم آنطور که باید کار نمی کند، به همین دلیل است که درک نحوه عملکرد موتور برای پی بردن به اینکه چرا ماشین شما صدای انفجار می دهد، بسیار مهم است.

در اینجا مراحل اساسی موتور احتراق داخلی شما برای تبدیل سوخت و هوا به اسب بخار دنبال می شود :

مرحله ۱: مصرف

سوپاپ ورودی سیلندرهای سوخت شما باز می شود و مخلوطی از سوخت و هوا را به داخل موتور می کشد.

مرحله ۲: فشرده سازی

دریچه ورودی بسته می شود و یک پیستون مخلوط هوا و سوخت را که در بالا ذکر شد فشرده می کند.

مرحله ۳: احتراق

هنگامی که مخلوط به طور کامل فشرده می شود، یک شمع جرقه برق را به مخلوط هوا و سوخت شلیک می کند و آن را به یک انفجار کوچک و کنترل شده مشتعل می کند.

مرحله ۴: پاور استروک

گازهای حاصل از احتراق هوا-سوخت، پیستون را به سمت عقب می راند که به آن «سکته نیرو» می گویند. این واکنش میل لنگ را فشار می دهد که دنده ها را فعال می کند و در نهایت چرخ های ماشین شما را به حرکت در می آورد.

مرحله ۵: اگزوز و پیشرانه

دریچه اگزوز باز و بسته می شود و به دود و باقی مانده از فرآیند احتراق اجازه می دهد تا از طریق لوله اگزوز خارج شود. کل فرآیند در زمانی که موتور شما کار می‌کند تکرار می شود، با پیستون ها و سیلندرهای متعدد با هم کار می کنند تا چرخ های اتوبوس (یا ماشین) شما بچرخند.

دلایل شنیدن صدای انفجار از اگزوز خودرو, چرا صدای انفجار از اگزوز خودرو می شنویم, چرا صدای انفجار از اگزوز خودرو شنیده می شود

چرا اگزوز ماشین من صدای انفجار می دهد؟

اگر هنگام بالا بردن دور موتور ماشین خود صدای آزار دهنده ای می شنوید، به احتمال زیاد صدای انفجار است. این نقص اغلب با دود سیاه و آبی همراه است.

سوخت بیش از حد

اگر سوخت بیش از حدی که برای سوختن موثر موتور لازم است به موتور داده شود، می تواند باعث صدای انفجار اگزوز ماشین شود. هنگامی که مقدار زیادی سوخت اضافی وجود دارد که می تواند باعث انفجار شود، به آن مخلوط هوا با سوخت فراوان می گویند. اگر سوپاپ اگزوز روی سیلندر باز باشد، هوای اضافی می تواند باعث سوختن انفجاری سوخت شود و صدای انفجار را بشنوید.

زمان بندی بد

زمان بندی نادرست نیز می تواند منجر به صدای انفجار اگزوز شود. این بدان معنی است که اگزوز تراکم سوخت در سیلندر سر بالایی با بلوک سیلندر (در بلوک پایین) هماهنگ نیست. در نتیجه، سوخت احتراق دیر در محفظه ی احتراق روشن می شود و با باز شدن سوپاپ اگزوز، سوخت را می سوزاند.

درپوش توزیع کننده ی شکسته و وایرها

یک کلاه توزیع کننده و یک مجموعه سیم برای تامین انرژی الکتریکی به شمع ها استفاده می شود. سپس شمع، سوخت را در سیلندر مشتعل می کند. اگر درپوش توزیع کننده شکسته شود، رطوبت ممکن است به داخل نفوذ کند و باعث ایجاد جرقه شود که از یک مجموعه ی سیم کشی به مجموعه ی دیگر سرایت می کند. اگر سیلندر، اشتباه در هنگام باز شدن دریچه اگزوز فعال شود، ممکن است یک صدای انفجار ایجاد شود. برای نگهداری پیشگیرانه منظم از خودروی شما، درپوش توزیع کننده باید در هر جلسه تیونینگ تعویض شود.

عملکرد نادرست دریچه ی ورودی هوا

خودروهای امروزی دارای یک سیستم تزریق هوا هستند که سیستم اگزوز را در زمانی که سیستم تحت بار است تغذیه می کند. برای یک سیستم انتشار کارآمد مورد نیاز است زیرا سوخت اضافی را می سوزاند. در سیستم تزریق هوا می توان یک دریچه ی ورودی هوا پیدا کرد. اگر دریچه ی هوا به درستی کار نکند، هوا را از سیستم احتراق خارج می کند که می تواند به دلیل احتراق سوخت نسوخته، جرقه انفجاری بدهد.

ممکن است در جایی از اگزوز سوراخی باشد، یا مشکلی در مبدل کاتالیزوری داشته باشید.

در یک خودروی قدیمی، ممکن است بخاطر عدم تنظیم موتور باشد.

اگر صدای انفجار از اگزوز خودرو را تجربه کردید، ممکن است به دلایل ذکر شده در بالا باشد. این نشانه این است که ماشین شما به درستی کار نمی کند و نیاز به توجه فوری دارد. برای نجات از هزینه تعمیرات مهم است که از قبل فکر کنید و از نگهداری منظم و پیشگیرانه ماشین خود اطمینان حاصل کنید.

صدای انفجار از اگزوز خودرو به چه دلیل است ؟

آیا صدای اگزوز مواد منفجره در خودروهای اسپرت به موتور آسیب می رساند؟

از آنجایی که انفجارها در خارج از موتور اتفاق می افتند، برخلاف صورتی و ضربه ای که در داخل موتور اتفاق می افتد، به موتور آسیب نمی رسانند.

با این حال، سیستم اگزوز برای تحمل بارهای شوک طراحی نشده است و ممکن است در نهایت به طرز فاجعه باری از کار بیفتد. با این حال، چنین موقعیت هایی به ندرت پیش می آید، زیرا خودروهای اسپورت با در نظر گرفتن چنین موقعیت هایی طراحی می شوند.