۰ نفر

تهدیدی که به فرصت تبدیل شد؛

کرونا چه چیزی به صنعت خودرو اضافه کرد؟

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
کد خبر: 665444
کرونا چه چیزی به صنعت خودرو اضافه کرد؟

بر کسی پوشیده نیست که اتفاقات اخیر در دنیا موجب بروز مشکلات بسیار زیادی برای صنایع مختلف از جمله خودرو شده است. صنعتی که با ورود به قرنطینه های عمومی و کاهش تقاضا و بعد از آن کاهش دسترسی به مواد اولیه مواجه شد، حالا با گذشت بیش از دوسال از همه گیری کووید به نظر به سطوح قبلی تولید و عرضه بازگشته است. اما در کنار نکات منفی همه گیری کرونا، مشکلات پیش آمده در طول آن درس های زیادی به خودروسازان داد و اکنون با بازگشت شرایط عادی خودروسازان از این درس ها استفاده می کنند.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛‌ صنعت خودروسازی در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری جهانی کووید، با افت شدید تولید و فروش خودرو مواجه شد. اثرات ابتدایی در چین آغاز شد، جایی که فروش در فوریه۲۰۲۰، ۷۰ درصد کاهش یافت. بعد از آن در سایر کشورها نیز اثرات این همه گیری نمایان شد؛ تا آوریل همان سال، فروش خودرو در ایالات متحده ۴۷ درصد و در اروپا ۸۰ درصد کاهش یافت. اما این صنعت هرگز از کار نیافتاد و با وجود تمام مشکلات زنجیره تامین از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، خودروسازان در سرتاسر جهان سطوح تولید سریع (و در برخی موارد رکورد) به ثبت رسانده اند.

خرید ماشین و کامیون را در نظر بگیرید. قبل از همه‌گیری، مصرف‌کنندگان حتی می‌توانستند وسایل نقلیه را به صورت آنلاین بررسی کنند، قیمت‌ها را مقایسه کنند، نماهای مجازی و ۳۶۰ درجه از وسیله نقلیه را تجربه کنید. همچنین خریداران قادر بودند با بررسی وب‌سایت‌های خودروسازان خودروی مورد نظر خود را شخصی سازی کرده و سفارش دهند. این ویژگی‌ها حتی در بسیاری از کشورها، از جمله بسیاری از بخش های ایالات متحده، در دسترس بودند.

در طول همه‌گیری، زمانی که نمایندگی‌ها در سراسر جهان تلاش کردند تا با وجود محدودیت‌های رو به رشد کرونایی نیازهای خریداران را برآورده کنند، این فناوری بسیار ارزشمند بود. برخی از فروشندگان فروش حضوری خود را به روی عموم بستند و فروش تنها از طریق تلفن، ویدئوکنفرانس یا فقط با قرار ویژه و خصوصی با مشتریان امکان پذیر بود. خریداران همچنین می‌توانند از سایت‌ها و برنامه‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند خدمات مرتبط مانند تامین مالی و بیمه را از راه دور و مجازی به عنوان بخشی از فرآیند خرید خودرو کشف و ترتیب دهند، استفاده کنند.

با این حال، با کاهش محدودیت‌های مربوط به بیماری کرونا در برخی مناطق، مشتریان به شعبه‌های حضوری نمایندگی‌ها بازگشته‌اند. بسیاری از مردم هنوز می خواهند با فروشنده تعامل داشته باشند و قبل از خرید وسایل نقلیه خود را ببینند تا خودروی خود را احساس کنند، پشت آن بنشینند و حتی آن را در جاده آزمایش کنند. در حال حاضر، پلتفرم های مختلف، چه فیزیکی و چه مجازی، در کنار یکدیگر وجود دارند و به طور همزمان با یکدیگر تکمیل و رقابت می کنند.

تسلا به طور خاص، همراه با سایر توسعه دهندگان مانند پورشه، فولکس واگن و ولوو پیشتاز فروش با وسایلی غیر از نمایشگاه های غیر حضوری فروش است. خودروسازان دیگر در سراسر جهان، حتی آنهایی که دارای شبکه های نمایندگی قوی و قدیمی هستند، در حال آزمایش مدل های جدید توسط فروشنده یا تولید کننده برای فروش و سرویس خودرو هستند. با این حال، به تعبیر مارک تواین، گزارش‌های مربوط به مرگ مدل های حضوری نمایندگی بسیار اغراق‌آمیز بوده است.

زنجیره‌های تامین - علی‌رغم نگرانی‌ها مبنی بر اینکه نه تنها در نتیجه کووید-19 بلکه به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی، کمبود ریزتراشه‌ها و حتی انسداد کانال سوئز می‌توانند به‌طور بنیادی بازسازی شوند، همچنان پابرجا هستند، اگرچه فشارها نشان می‌دهد که تغییراتی در چرخه تامین قطعات در راه است. به عنوان مثال، برخی از خطوط خودرویی که با عرضه ۵۰ تا ۶۰ روزه فعالیت می کردند، تنها به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز فروش و تحویل خود را به تعویق انداخته اند. البته این فشارهای عرضه در خودروهای لاکچری برای مصرف کننده ظاهر نشده است. در عوض، فشار در سراسر زنجیره تامین احساس می شود، به طوری که مشتریان خودروهای بیشتری را با پول کمتری نسبت به ده یا حتی پنج سال پیش دریافت می کنند.

همانند خرید خودرو، دیجیتالی شدن نیز باعث شفافیت بیشتر در تولید می شود. تا همین اواخر، OEM ها و تامین کنندگان ردیف یک فقط بینش محدودی نسبت به فرآیندها و موجودی های تامین کنندگان در سطوح پایین تر، از جمله تامین کنندگان مواد خام در ردیف چهار داشتند. اکنون، قطعات به طور معمول در سراسر زنجیره تامین ردیابی می شوند. این نیز موجب تسریع روندی است که خیلی قبل از همه‌گیری COVID-19 آغاز شده بود. در مورد تویوتا، پیشرفت‌های چشمگیر در دید زنجیره تامین به فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد، زمانی که این شرکت محدودیت‌هایی را در قطعات و مواد کلیدی کشف کرد (و سپس به سرعت آن‌ها را تعدیل کرد) که می‌توان به اثرات فاجعه باری بر تولید داشته باشد.