۰ نفر

وزیر صمت؛

در آیین نامه واردات چه خودروهایی وارد می‌شود؟ /خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا شهریور سال آینده به تولید انبوه می‌رسد

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۰۴
کد خبر: 662519
در آیین نامه واردات چه خودروهایی وارد می‌شود؟ /خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا شهریور سال آینده به تولید انبوه می‌رسد

بالا بودن هزینه تولید خودرو در ایران، نبود خودرو اقتصادی در سبد محصولات تولیدی خودروسازان، سازوکار واردات خودروهای ارزان قیمت، تأثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر جلوگیری افزایش قیمت ها، برنامه خودروسازان برای تولید خودروی کمتر از ۱۰ هزار دلار و... از جمله مباحثی است که در گفت‌وگو با فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، مباحث مربوط به صنعت خودرو از جمله گلایه مردم از گران شدن خودرو پابه پای نرخ دلار در سال های اخیر، کاهش تعداد خودروهای کف پارکینگ، حذف برخی از خودروها از قرعه‌کشی و واردات خودرو و ... از جمله مباحثی است که تلاش شده تا در گفت‌وگویی با سید رضا فاطمی امین  وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره برنامه‌های مربوط به ایجاد تحول در صنعت خودروسازی، گفت: خودرو یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مردم نسبت به آن حساسیت دارند مسائل موجود در این حوزه مربوط به دیروز و امروز نیست و بیش از چند دهه است که این مشلات وجود دارد. در شرایطی که عمر مسئله‌ای به ۵۰ سال رسیده و عمیق و نهادینه شده، تغییر آن، زمانبر است و ما برای تغییر در این حوزه زمانی دو ساله را پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: در آبان و آذر سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص کف پارکینگ‌ها وجود داشت و حتی این شائبه ایجاد شده بود که خودروسازان به عمد خودروی ناقص تولید می‌کنند تا احتکار کنند این درحالی است که هزینه خواب هر یک خودرو در پارکینگ روزانه ۱۰ هزار تومان است از سوی دیگر قیمت هر خودرو به صورت میانگین حدود ۲۵۰ میلیون تومان است و اگر خودروسازان خودرو را در پارکینگ‌ها نگه دارند به این معنا است که دارایی خود را در انبار گذاشته و استفاده نمی‌کنند و این موضوع جریان نقدینگی را دچار مشکل می‌کند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

عضو کابینه سیزدهم اضافه کرد: خودرو از ۳ هزار قطعه ساخته شده و هیچ صنعتی وجود ندارد که روزانه ۴ هزار محصول که هر محصول متشکل از ۳ هزار قطعه است را تولید کند به همین دلیل اگر در صنعت خودرو بتوانیم به بلوغ و توانمندی برسیم این توانمندی مدیریتی، سایر صنایع را نیز به حرکت وا می‌دارد.

فاطمی امین با بیان اینکه تامین به موقع ۳ هزار قطعه برای تولید کامل یک خودرو کار مشکلی است، ادامه داد: تعداد خودروهای کف پارکینگ خودروسازان از ۱۷۰ هزار دستگاه اکنون به ۱۰ هزار دستگاه رسیده است و ان‌شاءالله به زودی این عدد به صفر می‌رسد؛ کاهش تعداد خودروهای کف پارکنگ به این معنا است که تامین نقدینگی و مدیریت در تولید خودرو بهبود قابل مقایسه‌ای نسبت به گذشته پیدا کرده است.

نمی‌توان گفت که در حال حاضر صنعت خودروسازی وضعیت مناسبی دارد

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش خودروهای کف پارکینگ از ۱۷۰ هزار تا ۱۰ هزار دستگاه به این معنا است که از یک سو تعداد خودروهای کف پارکینگ کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر خودرو، ناقص تولید نمی‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه افزایش عرضه خودرو موجب شد که قرعه‌کشی در برخی خودروها حذف شود، گفت: اکنون نمی‌توان گفت که صنعت خودروسازی وضعیت مناسبی دارد اما نسبت به یک سال یا ۶ ماه قبل خیلی بهتر شده اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

وی درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور تا ابتدای سال آینده، گفت: ایران خودرو و سایپا در حال تولید چند محصول جدید هستند؛ اکنون محصولی به نام ایکال در حال تولید است که هنوز نامگذاری نهایی نشده اما این محصول هنگام تصادف بلافاصله به صورت خودکار پیامی برای سازمان‌هایی که مسئول ایمنی هستند ارسال می‌کند و تصادف را اطلاع می‌دهد؛ موضوع این محصول تا انتهای سال شروع می‌شود.

قطعا قیمت تمام شده در صنعت خودروسازی ایران بالا است/ باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خانه ملت درباره برخی گلایه‌مندی‌ها مبنی بر اینکه با وجود اینکه بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید مانند هزینه انرژی، دستمزد، مالیات، برخی از قطعات و ... ریالی هستند اما قیمت خودرو پابه پای دلار گران می‌شود، گفت: قطعا قیمت تمام شده در صنعت خودروسازی ایران بالاست و باید کاهش یابد به همین دلیل در سال ۱۴۰۱ باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد البته این به معنای کاهش قیمت خودرو نیست در واقع زیان خودروسازان باید کمتر شود.

عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه بخشی از بالابودن قیمت تمام شده خودرو مربوط به هزینه‌های مالی بالا است، ادامه داد: اقدام ایران خودرو سایپا برای خرید سهامشان اشتباه بود در واقع این دو خودروساز در دوره‌ای منابع مالی در اختیار داشتند و به جای اینکه این منابع را در مسیر تولید هزینه کنند، سهام خود را خریداری کردند اما پس از مدتی برای تامین مالی، تسهیلات دریافت کردند این موضوع موجب شد که سهم بالایی از هزینه تولید خودرو مربوط به هزینه مالی باشد.

واگذاری خودروسازان در کاهش هزینه تولید خودرو موثر است

فاطمی امین با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای رفع مشکل مذکور، گفت: برای رفع این مشکل، الزام برای واگذاری خودروسازی‌ها را در دستورکار قرار دادیم با تحقق این مهم منابع مالی به خودروسازان باز می‌گردد و هزینه مالی تولید خودرو کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند در کاهش هزینه تولید خودرو موثر باشد.

بلاشک قیمت تمام شده خودرو باید کاهش یابد/ افزایش قیمت مسکن از خودرو بیشتر بوده است

وی تصریح کرد: بلاشک و بدون تردید قیمت تمام شده خودرو باید کاهش یابد اما این را نیز بپذیریم که افزایش قیمت مسکن، موتورسیکلت و.. بیش از خودرو بوده، ممکن است قیمت خودرویی ۷ برابر شده باشد اما بطور مثال شاید قیمت ملک ۲۰ برابر شده باشد؛ مشکل اقتصاد ایران ناترازی و عدم برقراری قیمت‌های نسبی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه از بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از رانت موجود در افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های خودرو، مسکن و... جلوگیری می‌کند.

ناقص بودن سبد محصولات یکی از نقص‌های صنعت خودرو کشور است

فاطمی امین درباره خودروهای جایگزین تیبا و سمند، توضیح داد: ناقص بودن سبد محصولات یکی از نقص‌های صنعت خودرو کشور است، در صنعت خودروسازی کشورمان خودروهایی با رنج قیمتی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار موجود بوده و در حال تولید است اما متاسفانه محصول با کیفیتی در سطح خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار که اقتصادی نامیده می‌شود، نداریم.

خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا شهریور سال آینده به تولید انبوه می‌رسد

وی با اشاره به اینکه تولید محصول جدید حداقل به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: تولید خودروی اقتصادی در ایران خودرو سایپا آغاز شده و برآورد می‌شود شهریور سال آینده به تولید انبوه برسانند اما از آنجا که نمی‌توان در این مدت صبر کرد در آئین نامه واردات خودرو امتیازات بسیار ویژه‌ای را برای واردات خودروهای اقتصادی نسبت به سایر خودرو در نظر گرفتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما خودرو وارد نمی‌کنیم و بخش خصوصی وارد می‌کند، اضافه کرد: با توجه به اینکه امتیازاتی برای واردات خودروی اقتصادی در نظر گرفته شده، برآورد ما این است که اکثرا خودروهایی وارد شود که اقتصادی باشد./