۰ نفر

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت؛

مرگ تدریجی ایران خودرو و سایپا با ادامه تیراژ فعلی تولید / برای ساخت خودروی اقتصادی باید هزینه قطعات به کم تر از ۳هزار دلار برسد

۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲
کد خبر: 661234
مرگ تدریجی ایران خودرو و سایپا با ادامه تیراژ فعلی تولید / برای ساخت خودروی اقتصادی باید هزینه قطعات به کم تر از ۳هزار دلار برسد

توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه کاهش تقاضا و همچنین کاهش تامین در دنیا دو مانع مهم برای رشد تولید است گفت: در دوسال اخیر با شیوع ویروس کرونا این مشکلات بروز پیدا کرده و اوج گرفته است.اما نکته قابل توجه این است که در بازار ایران این دو مشکل کمترین میزان تاثیر را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛توکلی لاهیجانی  در حاشیه رویداد روایت برنامه تحولی صنعت خودرو بیان کرد: ایران با دارا بودن خصوصیاتی همچون نیروی کار ارزان، نیروی مهندسی فراوان، انرژی ارزان و همچنین فرصت بازار فراوان مبتنی بر محصولات ارزان به راحتی می تواند صنعت خودرو را در کشور گسترش دهد و به جمع ۱۰ تولیدکننده خودرو در دنیا بپیوندد.

معاون وزیر صمت وعده تولید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، را ممکن دانست که با احیای ظرفیت های معطل در صنعت می توان به اعداد بالاتر نیز رسید.

توکلی در ادامه بیان کرد: از میزان خودروهای تولید شده در شرایط پسا تحریمی ۴۰۰ هزار دستگاه قابلیت عرضه به بازار نداشت و همین موضوع در کنار واردات خودرو می تواند بازار خودروی کشور را متعادل کند. همچنین از ابزار واردات می توانیم برای شوک به خودروهای تولید داخل استفاده کنیم.

همچنین اگرچه سرانه مالکیت خودرو مناسب است، اما توزیع ناعادلانه این محصول موجب شده بیش از ۵۰‌ درصد از خانوارهای ما فاقد خودرو باشند.

او در ادامه تاکید کرد که ایران خودرو و سایپا هر دو مجموعه ای هستند که هرکدام برای تیراژ ۱ میلیون دستگاه طراحی شدند و ماندن در این تیراژ موجب مرگ تدریجیشان می شود.

همچنین توکلی یکی از مشکلات خودروسازی در داخل کشور را سهم ۸۴ درصدی زنجیره تامین از هزینه های خودروسازان دانست که مشترک سازی پلتفرم ها می تواند به خودروسازان کمک کند تا از این طریق بتواند به تیراژ اقتصادی تولید برسد. تقریباً ریشه تمام مشکلات صنعت خودرو را می توان در پلتفرم ها پیدا کرد که ناشی از دانش محور نبودن صنعت خودروسازی در کشور است.

توکلی با بیان اینکه هنگامی از خودروهای ارزان و اقتصادی صحبت می کنیم منظور محصولاتی که شاخص های استاندارد را پاس نمی کند نیست، ‌گفت: انقلابی در صنعت خودروهای اقتصادی جهانی رخ داده که خودروها تنها به اندازه کافی خوب هستند و تجملات اضافه موجب افزایش قیمت آن می شود. حتی در بخشی از این انقلاب، اصلاح طراحی های بدنه می تواند با کاهش مصرف و دور ریز ورق های آهن قیمت نهایی آن را کاهش دهد.

توکلی تاکید کرد که برای دستیابی به هدف ساخت خودروهای اقتصادی باید هزینه مجموعه قطعات و اجزای خودرو کمتر از ۳ هزار دلار باشد.