۰ نفر

نگاهی به داده های آمریکا؛

خودروسازان زیان دوران کرونایی را چگونه جبران می‌ کنند؟

۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۳۶
کد خبر: 660885
خودروسازان زیان دوران کرونایی را چگونه جبران می‌ کنند؟

افزایش قیمت و کاهش عرضه خودرو معضلی در سطح جهانی است که نمود آن را حتی می توان در کشور مشاهده کرد. اتفاقات اخیر که مهم ترین آن را می توان شیوع گستره کرونا در جهان و همچنین حمله روسیه به اوکراین دانست، موجب بروز مشکلاتی همچون افزایش قیمت ها در کنار کاهش عرضه به دلایل مختلفی همچون کمبود ریزتراشه ها و مواد اولیه شد و از طرفی تلاش خودروسازان برای جبران زیان در دوران قرنطینه موجب افزایش بیش از پیش قیمت ها شده است.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ هرچند پیش از آغاز سال میلادی جدید و با مهار نسبی کرونا در جهان به دلیل واکسیناسیون گسترده و همچنین پایان قرنطینه سراسری در اغلب کشورها بسیاری از کارشناسان از افزایش عرضه و همچنین کاهش قیمت خودرو خبر می دادند اما با شروع سال جدید و با آغاز موج جدیدی از ویروس کووید- ۱۹ در ماه پایانی سال ۲۰۲۱ و گسترش سویه های مختلف و مسری تر کرونا در ژانویه ۲۰۲۲ تمام پیش بینی ها نقش بر آب شد.

گسترش سویه امیکرون و دلتا در چین مجددا این کشور که به عنوان تامین کننده اصلی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو شناخته می شود را به قرنطینه سراسری برد تا مشکلات زنجیره تامین دوباره از نو آغاز شود. کشور چین که از ابتدای شیوع کرونا سیاست کووید صفر را در پیش گرفته است با گسترش مجدد کووید، قرنطینه سراسری در برخی از شهرها را اعلام کرد که همین موضوع موجب شد روند تامین قطعات از طریق زنجیره تامین کند شود.

اما با تمام همه این مشکلات با واکسیناسیون گسترده و در نتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا بسیاری از کشورها برخلاف چین مجددا قرنطینه عمومی اعلام نکردند و تقریبا به روال عادی زندگی قبل از کرونا بازگشتند. همین موضوع موجب شده با کاهش عرضه خودرو و افزایش تقاضا قیمت ها افزایش پیدا کند. به زبان دیگر صنعت خودرو برخلاف زندگی عمومی مردم به زمان قبل از کرونا بازنگشته و همچنان اثرات کووید در صنعت خودروسازی نمایان است.

اما این خبر بدی برای تولیدکنندگان نیست و با توجه به افزایش تقاضا و در نتیجه همه آنچه گفته شد کاهش تولید، اینبار با افزایش قیمت ها و سود خالص خودروسازان، بازی به نفع آن ها رقم خورده است. این نکته کاملا مشخص است که با عرضه خودروهای جدید از سوی خودروسازان قیمت آن ها به دلیل داشتن فناوری به روزتر و همچنین کمبود عرضه بالا می رود؛ اما همواره مدل های کم آپشن هم برای خریدارانی که به این اصلاحات نیاز ندارند عرضه می شود که اکنون حتی این مدل های کم آپشن هم بسیار گران هستند.

صنعت خودروسازی آمریکا هم مانند بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا تاثیر زیادی از شیوع این ویروس دید. باید در نظر داشت که صنعت خودروسازی ایالات متحده صرفاً برای فروش اتومبیل نیست، بلکه به میزان قابل توجهی به اقتصاد این کشور کمک می کند. این صنعت یکی از برجسته ترین صنعت تولیدی در آمریکا تلقی می شود که سالانه بیش از 2 میلیون نفر شاغل دارد و میلیاردها دلار را برای تحقیق و توسعه در این صنعت تامین می کند.

نمودار زیرنشان از کاهش فروش خودرو در دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه است که میزان این کاهش اندکی از زمان رکود اقتصادی ۲۰۰۹ کمتر است.

خودرو​برای درک بهتر میزان تاثیر شیوع کرونا بر فروش و قیمت خودروهای صفر کیلومتر در آمریکا به بررسی زمان های مشخصی از نقاط اوج وکاهش کرونا می پردازیم. فوریه سال ۲۰۲۰ زمانیکه اخبار شیوع کرونا منتشر شد و با وحشت مردم از این ویروس فروش خودروها با کاهشی بیش از ۶ میلیونی مواجه شد. ۱۳ ماه پس از آن و در فوریه سال بعد از با افزایش تدریجی تقاضا، میزان فروش ماهانه حتی از ماه های قبل از همه گیری کرونا پیشی گرفت و به اعدادی حدود ۱۹ میلیون فروش رسید.

خودرو

با توجه به نمودار بالا میزان فروش ماهانه از اعدادی حدود ۱۷ میلیون قبل از همه گیری با شروع گسترش ویروس کرونا این میزان تا ۹ میلیون هم افت کرد و سپس با افزایش تدریجی در نتیجه مشوق های تخفیفی خودروسازان و همچنین کاهش ترس عمومی از کووید، میزان فروش تا رقم ۱۸ میلیون ۸۰۰ هزار دستگاه در ماه هم بالا رفت.

نکته قابل توجه ۱۳ ماه ابتدایی شیوع ویروس اما در قیمت ها نهفته است. جایی که با وجود تمام مشکلاتی که زنجیره تامین را مختل می کرد و هزینه تمام شده خودروسازان را بالا می برد، قیمت ها در طول این مدت تنها ۱ درصد رشد داشتند.

ماجرا تنها به همین مدت ۱۳ ماهه ختم نمی شود. تنها ۱ ماه پس از آپریل ۲۰۲۱ که بازار و قیمت خودروها در آمریکا به نظر متعادل شده بود آغاز موج جدیدی از سویه های کرونا مجددا چین و سایر کشورهای تامین کننده را به قرنطینه ای سفت و سخت تر از موج قبلی کشاند. جایی که تنها در مدت ۱۴ ماه یعنی از می سال ۲۰۲۱ تا آگوست سال ۲۰۲۲ میزان فروش خودرو در آمریکا از حدود ۱۹ میلیون در برهه ای به ۱۲ میلیون خودرو هم رسید و در نهایت در حدود ۱۴ میلیون فروش باقی ماند. میزان افزایش قیمت هم از نکاتی بود که در این موج از قرنطینه با موج قبلی متفاوت بود. درحالیکه در مدت ۱۳ ماهه ابتدایی شیوع کرونا قیمت ها در آمریکا تنها ۱ درصد رشد کرده بود، در مدت ۱۴ ماه بعدی خودرو به طور میانگین ۱۴ درصد در آمریکا گران شد.

خودرو

به طور کلی کرونا و شیوع مجدد آن در اوایل سال میلادی جاری تمام معادلات بازار و صنعت خودروهای صفر کیلومتر در آمریکا را برهم زد به گونه ای که خودروسازانی که در ابتدای شیوع ویروس کرونا با تخفیفات فراوان و حتی با زیان به دنبال فروش خودروهای خود بودند، اکنون در صدد جبران زیان خود با افزایش های شدید قیمتی هستند.

خودرو

در نتیجه تمام این اتفاقات و با توجه به کمبود خودروهای جدید، برخلاف وضعیت مازاد عرضه در گذشته که موجب کاهش قیمت ها می شد و تولیدکنندگان خودرو که ضررهای ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ را با افزایش های قیمت جبران می‌کنند، کاهش قیمت خودروهای جدید در کوتاه‌مدت دشوار به نظر می رسد. خودروها همچنان از نظر طراحی، مهندسی و فناوری پیچیده‌تر خواهند شد و این احتمالاً به معنای افزایش قیمت خودرو است.