۰ نفر

برنامه وزارت صمت برای پوست اندازی صنعت خودرو؛

خط تولید تندر ۹۰ احیا می شود

۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۱
کد خبر: 660317
خط تولید تندر ۹۰ احیا می شود

وزارت صنعت در برنامه ای که طراحی کرده، بنا را بر این گذاشته تا پلتفرم مشترک تندر که خط تولید پارس خودرو و زنجیره تامین گسترده آن در داخل کشور شکل گرفته است را با هم افزایی خودروسازان داخلی احیا کرده و محصولات دیگری با نشان خودی بر روی آن توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، وزارت صنعت، معدن و تجارت که حالا منوچهر منطقی، مدیر کارکشته صنعت خودرو و البته هوافضا در آن به یکی از ارکان اصلی تحول در صنعت خودرو تبدیل شده است، تلاش دارد تا بار دیگر پروژه تولید تندر را احیا کند. 

در طرحی که به همین منظور در وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته شده و در دست بررسی برای اجرا است، قرار است پلتفرم مشترک تندر که خط تولید مجهز پارس خودرو و زنجیره تامین گسترده برای آن در داخل کشور وجود دارد، با هم افزایی خودروسازان داخلی احیا شود. 

بر اساس این طرح، عملا محصولاتی با نشان خودی بر روی این پلتفرم احیا شود و عملا محصولات دیگری با نشان خودی بر روی آن توسعه یابد، این در حالی است که به اعتقاد مقامات ارشد این وزارتخانه، تعلل در استفاده بهینه از این پلتفرم علیرغم سرمایه گذاری های انجام شده فراوان از سوی خودروسازان و قطعه سازان معقول نبوده و این در حالی است که این پلتفرم در روسیه و هند نیز با محصولات متنوع در حال تولید است و امکان استفاده از زنجیره تامین خارجی برای جلوگیری از توقف تولید محصولات مرتبط با آن وجود دارد. 

بر این اساس است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با راهبری منوچهر منطقی، مدیرعامل پیشین ایران خودرو، تصمیم گرفته تا با احیای این پلتفرم و هم افزایی ایران خودرو و سایپا، عملا سایت پارس خودرو را به تولید خانواده محصولات مبتنی بر این پلتفرم تخصیص دهد. 

البته وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه خود، قصد دارد تا از پلتفرم خودروی تارا هم بهره برداری کند؛ چراکه به اعتقاد این وزارتخانه سرمایه گذاری فراوانی در خودروسازان و زنجیره تامین داخلی بر روی آن انجام شده و به سبب تحریم، خط تولید آن در سایپا کاشان متوقف شده است. در واقع، پلتفرم خودروی تارا که با توجه به اشتراکات فراوان در محصول مرتبط با سایپای کاشان، قابلیت بهره گیری از آن برای توسعه محصولات جدید وجود دارد، یکی از پروژه هایی است که با احیای آن می توان محصولات مبتنی بر این پلتفرم را گسترش داد.

بررسی ها هم البته نشان می دهد که عملا ۷۰ درصد از سرمایه گذاری های انجام شده برای تولید محصولات این پلتفرم از سوی خودروسازان و قطعه سازان داخلی انجام شده و سه سال متوالی است که سرمایه گذاری آن معطل مانده است که اکنون وزارت صنعت قصد دارد آن را احیا کند. 

و در نهایت پلتفرم SP سایپا هم که سرمایه گذاری زیادی برای آن انجام شده، یکی دیگر از پلتفرم هایی است که قابلیت توسعه محصولات متنوعی در کلاس B و C بر روی آن وجود دارد. بر این اساس خودروسازان داخلی می توانند در کلاس خودروهای هاچ بک و مینی اس یو وی هم برای دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید در زنجیره تامین بهره ببرند.