۰ نفر

تحول در صنعت خودروسازی در راه است؛

فروش خودروهای بنزینی تا ۱۵ سال دیگر ممنوع می شود

۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۱
کد خبر: 658824
فروش خودروهای بنزینی تا ۱۵ سال دیگر ممنوع می شود

خودروهای برقی که تا همین چند سال گذشته تنها به عنوان پیشنهادی برای خرید بودند با تغییر سیاست کشور ها برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی اکنون به یکی از راهکارهای اصلی کشورها به خصوص کشورهای اروپایی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی بدل شده اند؛ به گونه ای که اکنون اتحادیه اروپا در حال وضع قوانینی است که فروش خودروهای دیزلی و بنزینی را ممنوع اعلام کند.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ قانونگذاران کمیته محیط زیست پارلمان اروپا از طرحی برای ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵حمایت می کنند. این کمیته از پیشنهاد کاهش انتشار CO2 تا سال ۲۰۳۵حمایت کرد که فروش خودروهای جدید با سوخت فسیلی را در ۲۷ کشور غیرممکن می کند.

کمیسیون اروپا این اهداف را به عنوان بخشی از برنامه  بزرگ‌ خود یعنی سیاست‌های اصلاح تغییرات  آب و هوایی در جولای گذشته پیشنهاد کرد که بر این اساس خودروهای جدید برای ۱۰ تا ۱۵سال در جاده‌ها می‌مانند - به این معنی که سال ۲۰۳۵آخرین تاریخی است که فروش خودروهای آلاینده باید متوقف شود.

 این برنامه برای اجرای در بلوک اروپا برای داشتن انتشار کربن صفر خالص در همه بخش ها تا سال ۲۰۵۰اعلام شد. با این حال، این کمیته به طور همزمان به پیشنهادات برای اجرای برنامه های سختگیرانه تر  برای کاهش انتشار CO2 خودرو در این دهه رای منفی داد. این کیته پیشنهاد برای کاهش 55 درصدی انتشار CO2 از خودروها تا سال ۲۰۳۰در مقایسه با سطوح انتشار کربن در سال ۲۰۱۲۱را رد کرد. و همچنین از کاهش هدف سال ۲۰۵۰به سال ۲۰۳۵حمایت نکرد.

پارلمان اروپا در ماه‌های آینده درباره پیشنهادات کاهش دی‌اکسید کربن خودرو رای خواهد داد و پس از آن قانون‌گذاران و کشورهای اتحادیه اروپا باید درباره قوانین نهایی مذاکره کنند. اتحادیه اروپا همچنین با سرعت بخشیدن به فروش و تولید وسایل نقلیه الکتریکی بدون آلایندگی، قصد دارد با یک چهارم از انتشار آلاینده های اتحادیه اروپا را که از حمل و نقل ناشی می شود، مقابله کند.

جان هویتما، قانونگذار اصلی در این سیاست، گفت: «با استانداردهای CO2، شفافیت را برای صنعت خودرو ایجاد می کنیم و نوآوری و سرمایه گذاری را برای تولیدکنندگان خودروهای برقی تحریک می کنیم.

شرکت‌هایی از جمله فولکس واگن قبلاً اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا سال ۲۰۳۵فروش خودروهایی با موتور احتراقی را در اروپا متوقف کنند، اما برخی از گروه‌های صنعتی نسبت به ممنوعیت یک فناوری خاص هشدار داده‌اند و گفته‌اند که اهداف بلندپروازانه‌تر تنها در صورتی محقق می‌شوند که سیاست‌گذاران از گسترش گسترده زیرساخت‌های شارژ  خودرو حمایت کنند.

اتحادیه اروپا همچنین در حال مذاکره درباره پیشنهادهایی است که کشورها را ملزم به نصب نقاط شارژ عمومی در فواصل زمانی منظم در امتداد جاده های اصلی کند.