۰ نفر

بررسی بازار جهانی خودرو؛

چرا قیمت خودرو افزایش یافت؟

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۵۷
کد خبر: 655768
چرا قیمت خودرو افزایش یافت؟

افزایش قیمت و کاهش عرضه خودرو معضلی جهانی است که نمود آن را می توان در کشور خودمان نیز مشاهده کرد. اتفاقات اخیر از جمله افزایش قیمت ها در کنار کاهش عرضه دلایل مختلفی همچون کمبود ریزتراشه ها و مواد اولیه دارد و از طرفی تلاش خودروسازان برای جبران زیان در دوران قرنطینه موجب افزایش بیش از پیش قیمت ها شده است.

 اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ تحقیقات جدید نشان می دهد که قیمت برخی از محبوب ترین خودروها در بریتانیا در طول سه سال گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال قیمت پایه واکسهال آسترا جدید اکنون ۲۶ درصد بیشتر از سه سال قبل است. قیمت نیسان قشقایی هم در سطح پایه ۲۵ درصد جهش کرده است.

خودروهای کوچک نیز جهش قیمتی قابل توجهی داشته اند. فورد فیستا ۱.۰ اکوبوست سه در در تریم محبوب ST Line و فیات ۵۰۰ هر دو تقریباً ۲۰ درصد گرانتر از سال ۲۰۱۹ هستند.

این تحقیق افزایش هزینه‌های زندگی در بریتانیا را نیز نشان می‌دهد، زیرا رانندگان در حال حاضر از قیمت‌های بی‌سابقه بالای سوخت رنج می‌برند که رانندگان را مجبور می‌کند برای هر لیتر سوخت بیش از ۱.۵ پوند بپردازند.

جدول

این افزایش قیمت ها احتمالاً برای خریدارانی که طی چندین سال خودروی خود را تعویض نکرده‌اند و اکنون قصد دارند خودروی جدید خریداری کنند شوکه کننده باشد و با کمبود جهانی تراشه‌های کامپیوتری نیمه‌رسانا که باعث کمبود عرضه و لیست‌های انتظار طولانی برای خودروهای صفر کیلومتر می‌شود، انتظار تخفیف از نمایندگی ها بی جا است.

مصرف کنندگان می دانند وقتی خودروسازان مدل های جدید از خودروهای خود را را عرضه می کنند یا مشخصات خودرو را به روز می کنند، قیمت ها افزایش یابد، اما اکنون برخی از این جهش های قیمتی بسیار چشم گیر هستند و برخی از رانندگان این سوال را مطرح می کنند که چرا آنها مجبورند برای به روزرسانی ها و فناوری های جدیدی که نمی خواهند پول بیشتری بپردازند؟

چرا خودروهای جدید گران هستند؟

این نکته کاملا مشخص است که با عرضه خودروهای جدید از سوی خودروسازان قیمت آن ها به دلیل داشتن فناوری به روزتر بالا می رود اما همواره مدل های کم آپشن هم برای خریدارانی که به این اصلاحات نیاز ندارند، عرضه می شود که اکنون حتی این مدل های کم آپشن هم بسیار گران هستند.

تغییراتی که می تواند قیمت یک خودروی جدید را افزایش دهد شامل ارتقاء سیستم اطلاعات سرگرمی، رینگ های آلیاژی بزرگتر، چراغ های جلو LED و فناوری ایمنی بیشتر است. ارائه فناوری ایمنی اضافی می‌تواند راهی برای خودروسازان باشد تا خود را از رقبا متمایز کند، اما در خیلی از موارد این اقدامات و آپشن های ایمنی تنها به دلیل سخت تر شدن استانداردهای ایمنی هستند که هزینه های تمام شده را افزایش می دهد.

اما نکته مهم و اصلی این افزایش قیمت ها در چند سال گذشته کمبود مداوم تراشه و مواد اولیه مانند فولاد است که بر عرضه و قیمت خودروهای جدید تأثیر گذاشته است.

آیا قیمت خودروهای جدید کاهش می یابد؟

با کمبود خودروهای جدید، برخلاف وضعیت مازاد عرضه در گذشته و تولیدکنندگان خودرو که ضررهای ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ را با افزایش های قیمتی جبران می‌کنند، کاهش قیمت خودروهای جدید در کوتاه‌مدت دشوار است. خودروها همچنان از نظر طراحی، مهندسی و فناوری پیچیده‌تر خواهند شد  و این احتمالاً به معنای افزایش قیمت خودرو است.

هنگامی که به طور خاص صحبت از خودروهای الکتریکی می شود، کارشناسان انتظار دارند هزینه های تولید کاهش یابد. مطالعه‌ای که توسط بلومبرگ New Energy Finance (BNEF) در سال ۲۰۲۱ انجام شد، نشان می‌دهد که خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از خودروهای بنزینی در همه بخش‌ها خواهند بود.