۰ نفر

سخنگوی وزیر صمت؛

نسخه نهایی آیین نامه واردات خودرو مدت ها پیش نهایی شده است / ظرف دو هفته می توان شاهد واردات خودرو باشیم

۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۵
کد خبر: 653872
نسخه نهایی آیین نامه واردات خودرو مدت ها پیش نهایی شده است / ظرف دو هفته می توان شاهد واردات خودرو باشیم

واردات خودرو پس از حدود ۴ سال ممنوعیت به دلایلی همچون کنترل تراز ارزی کشور با شروع مجدد تحریم ها، با ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس آزاد شد و هر چند قرار بود تا آخر خردادماه آئین نامه نهایی آن توسط دولت نهایی و منتشر شود اما همچنان خبری از این آئین نامه نیست و باید دید مسئولین وزارت صمت چگونه می خواهند با این تاخیر تا شهریور ماه خودروهای خارجی را به کشور وارد کنند.

اقتصاد آنلاین - پرهام کریمی؛ از زمان اعلام ممنوعیت واردات خودرو مشکلات زیادی از جمله تشدید انحصار در خودروسازی و در نتیجه آن افت کیفی و کمی محصولات داخلی رخ داد و بسیاری امید داشتند تا با از سرگیری مجدد واردات معضلات این صنعت پر دردسر برطرف شود.

اما حالا با گذشت حدود 2 ماه از اعلام خبر آزادسازی واردات توسط وزیر صمت نه تنها خبری از نسخه نهایی این آئین نامه نیست بلکه این تاخیر و صحبت های مسئولین وزارت صمت موجی از نگرانی ها در خصوص واردات و شیوه انجام آن شکل داده است.

اقتصادآنلاین در گفت و گو با امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت پیگیر صحبت های پیرامون واردات خودرو شد.

امید قالیباف در ابتدا با اشاره به نهایی شدن این آئین نامه در وزارت صمت و برگزاری جلسات متعدد در هیات دولت برای بررسی این آئین نامه گفت: نسخه نهایی آئین نامه واردات خودرو در وزارت صمت مدت هاست نهایی شده و قرار است به زودی تصویب و اعلام شود.

وی همچنین در خصوص وعده ورود اولین گروه از خودروهای وارداتی تا اواخر شهریور ماه گفت: واردات خودرو زمان زیادی از دولت نمی گیرد و پس از مشخص شدن آئین نامه و دستورالعمل واردات ظرف دو هفته می توان شاهد واردات خودرو در کشور باشیم.

قالیباف در خصوص مشکلات کشور برای تامین ارز واردات خودرو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: طراحی وزارت صمت برای تامین ارز واردات خودرو، واردات از طریق صادرات است و حتی آقای فاطمی در نظر دارد در ازای صادرات فرش ما بتوانیم واردات خودرو داشته باشیم. اما نکته اصلی برای واردات خودرو این است که شرکت واردکننده توانایی ارائه خدمات پس از فروش داشته باشد. وی خاطرنشان کرد که در نهایت نظر سیاست گذار ارزی در این خصوص مهم است تا در آینده مشکلات ارزی کشور بر عهده وزارت صمت و واردات خودرو نباشد.

قالیباف در خصوص واردات خودرو به مناطق آزاد گفت: در خصوص مناطق آزاد قید انحصاری ورود خودروی برقی وجود دارد و کسی که این خودروهای برقی را وارد می کند مسئولیت ساخت و تامین ایستگاه های شارژ این خودروها را نیز برعهده خواهد داشت.

وی در خصوص نگرانی ها برای واردات خودروهای اقتصادی توسط خودروسازان و CKD کاری همین خودروهای وارداتی با کیفیتی پایین تر توسط خودروسازان در آینده گفت: این نگرانی درست نیست و دولت بنا ندارد چرخه معیوبی که در گذشته اتفاق افتاده است را تکرار کند.

همچنین امید قالیباف در خصوص کیفیت خودروهای اقتصادی گفت: هدف از واردات این دست خودروها جایگزینی با خودروهای پرتقاضا در بازار است و خودروهای کوچک و اقتصادی هدف اصلی وزارت صمت برای واردات است تا سه دهک اول جامعه از واردات خودرو منتفع بشوند.