۰ نفر

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

فروش فعلی خودرو رانت زاست/ بورس کالا باعث تک نرخی شدن و حذف رانت می شود

۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۴
کد خبر: 647936
فروش فعلی خودرو رانت زاست/ بورس کالا باعث تک نرخی شدن و حذف رانت می شود

در شرایطی که روز گذشته سید رضا فاطمی امین اعلام کرد که با جلوگیری از عرضه خودرو در بورس، از ایجاد رانت جلوگیری شده و برخی نمایندگان مجلس نیز از این اقدام وزارت صمت تقدیر کرده اند، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید که هم اکنون بسترهای رانت زا در فروش خودرو اجرایی شده و راه حذف این رانت ها، عرضه خودرو در بورس کالاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که منظور وزیر صمت از ایجاد رانت با عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟ گفت: باید منظور این گفته وزیر را از خود وزیر پرسید اما آنچه مشخص است، با عرضه خودرو در بورس کالا، رانت های فعلی که نصیب عده ای خاص می شود، کنار می رود. 

طاهری افزود: امروز بسترهای رانت زا در فروش خودرو ایجاد کرده ایم اما انتظار بهبود وضعیت بازار خودرو را داریم در شرایطی که یکی از ابزارهای بهبود شرایط بازار خودرو، استفاده از سازوکار بورس کالاست. 

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: معضل فعلی بازار خودرو، دو نرخی بودن است به عبارتی برای محصول خودروسازان قیمت هایی اعلام می شود که هیچ تناسبی با نرخ های بازار آزاد ندارد و به همین دلیل تقاضای سرمایه ای ایجاد می کنیم. اما پیشنهاد ما این است که حداقل عرضه خودرو در بورس کالا از خودروهای گران قیمت شروع شود که نخستین مزیت این اقدام، تک نرخی شدن قیمت‌هاست.

طاهری افزود: زمانی که قیمت خودرو تک نرخی شود، تقاضای سرمایه ای از بین می‌رود و به مرور با حذف تقاضای سرمایه ای، قیمت ها کاهشی می‌شود. 

وی با اشاره اینکه با برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا، اوضاع بهبود می‌یابد، تاکید می‌کند: راهکار ما برای اصلاح بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالاست چراکه در این بستر، معاملات به صورت شفاف و رقابتی به سمت اصلاح پیش خواهد رفت. 

براساس این گزارش، روز گذشته وزیر صمت در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا باعث ایجاد رانت می شد و به همین دلیل وزارت صمت با این موضوع مخالفت کرد؛ موضوعی که با واکنش کارشناسان اقتصادی روبه رو شد و شمار زیادی از کارشناسان از نوع تحلیل وزیر صمت در خصوص شکل گیری رانت در بازارها ابراز تعجب کردند.