۰ نفر

بر اساس آمار وزارت صمت؛

کاهش ۷۱ درصد خودروهای ناقص کف پارکینگ / تولید ۱.۵ میلیونی امسال محقق می شود؟

۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۵
کد خبر: 644262
کاهش ۷۱ درصد خودروهای ناقص کف پارکینگ / تولید ۱.۵ میلیونی امسال محقق می شود؟

افزایش ۱۵۰ درصدی تولید خودروسازان و همچنین کاهش هزینه های سربار تولید تا ۱۵ درصد دو وعده اساسی فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم پیرامون صنعت خودرو بود که به نظر می رسد دستیابی به این اهداف اگر نگویم نشدنی، دور از انتظار به نظر می رسد.

اقتصاد آنلاین-پرهام کریمی؛ افزایش تولید تا سقف یک میلیون و پانصد هزار خودرو در حالی از طرف مسئولین وزارت صمت مطرح می شود که تداوم قرنطینه چین، به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کنندگان قطعات و تداوم جنگ اوکراین اختلالات زنجیره تامین را همچنان پابرجا نگه داشته است. در این شرایط نه تنها خودروسازان بزرگ جهانی نیز از کاهش تولید خبر می‌دهند. نکته مهم تر اما مشکلاتی است که برای آب و برق و گاز صنایع در فصول گرما پیش می آید و به طور حتم تولید آنها و در نتیجه تولید خودروسازان را تحت تایر قرار می دهد.در این بین وزارت صمت آماری مبنی بر میزان تولید و خودروهای ناقص کف پارکینگ از ابتدای سال تا تاریخ ۱۸ خرداد منتشر کرده که با وجود بهبود چشمگیر عملکرد نسبت به سال گذشته چه در تولید و چه در تکمیل خودروهای ناقص اما باز هم فاصله زیادی با تحقق رویای خودرویی وزیر دارد.بنابر آمار اعلامی از طرف وزارت صمت میزان تولید خودروهای کامل با افزایشی ۲۳۶ درصدی از حدود ۳۶ هزار خودرو به چیزی نزدیک به ۱۲۲ هزار خودرو رسیده است. همچنین بر اساس آمار خودروهای تولیدی اما ناقص کف پارکینگ خودروسازان هم از ۱۳۶ هزار و ۷۹۲ دستگاه در سال ۱۴۰۰ به چیزی حدود ۴۰ هزار دستگاه رسیده که کاهشی ۷۱ درصدی نشان می دهد.با تلاش وزارت صمت برای افزایش تولید خودروی کامل و همچنین تکمیل نواقص خودروهای قبلی میزان تولید کل که مجموع تولید کامل و ناقص است با افتی ۷ درصدی مواجه شد و به عدد ۱۶۰ هزار و ۶۸۰ دستگاه خودرو رسید که با وعده تولید ۱۸۸ هزار و ۱۴۵ دستگاهی چیزی حدود ۲۸ هزار دستگاه اختلاف دارد.

خودرو1



در این بین آمار مجزایی هم از میزان تولیدات ایران خودرو و سایپا دو خودروساز اصلی کشورمان منتشر شد. در این بین ایران خودرو و سایپا هر کدام با تولید ۵۲ هزار و ۷۰ هزار خودروی کامل به ترتیب رشدی ۴۶۱ و ۱۵۹ درصدی گزارش کرده اند.جمع کل تولید این دو خودروساز هم به همان دلیل اعلامی کاهش تولید کل هر کدام با ۱۰ و ۴ دصد کاهش به ترتیب و حدودا به ۸۰ هزار و ۸۱ هزار رسیدند.

 خودرو2

در ادامه نیز روند افزایشی تولید کامل دو خودروساز بزرگ کشورمان آمده است:

خودرو3

خودرو4