۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی کرد؛

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو محقق می شود؟

۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۱۸
کد خبر: 640842
افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو محقق می شود؟

طی چهار سال گذشته و با تشدید تحریم‌های اقتصادی و همچنین شیوع کرونا، خودرو یکی از صنایعی بود که آسیب‌های فراوانی را متحمل شد. این موضوع در کنار انبوهی از سیاست‌های اشتباه منجر به شرایطی شد که امروز در بازار خودرو شاهد آن هستیم. در حالی که بسیاری از عوامل ملتهب‌کننده بازار خودرو همچنان به قوت خود باقی است، افزایش ۵۰ درصدی و رسیدن تیراژ تولید خودرو به یک میلیون و پانصد هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱، وعده‌ای بود که فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم در پایان سال گذشته داد و آن را عاملی مهمی برای تعادل بازار خودرو دانسته بود. اما نگاهی به آمارهای تولید سه خودرو ساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که هرچند شرایط تولید در اردیبهشت ماه بهبود یافته اما در مجموع دو ماه گذشته، شاهد تغییر محسوسی نسبت به سال‌های گذشته نیستیم

اقتصادآنلاین-پویا دادجو؛ آمارهای تولید منتشر شده از سوی سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در سامانه کدال در فروردین ماه امسال حاکی از کاهش حدود ۲۹ درصدی تولید داشت. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، مجموع تولید این سه خودروساز در حالی در فروردین امسال برابر با ۴۵هزار و ۳۹۶ دستگاه بوده که این رقم در فرودین سال گذشته برابر با ۶۴ هزار و ۱۳۸ دستگاه بوده است.

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو محقق می شود؟

همانگونه که مشخص است طی پنج سال گذشته، سال ۱۳۹۷ بالاترین میزان تولید خودرو از سوی این سه خودروساز ثبت شده است. تنها ایران خودرو در فرودین ماه سال ۱۴۰۰ بالاترین میزان تولید خود را طی این سال‌ها ثبت کرده است.

فروش خودرو نیز شرایط مشابهی را ثبت کرده است. مجموع فروش سه خودروساز بزرگ کشور در حالی در فرودین ماه امسال برابر با ۵۵ هزار و ۹۴۲ دستگاه بوده که این رقم برای سال گذشته برابر با ۶۶ هزار و ۹۲۰ دستگاه بوده است که حاکی از کاهش بیش از ۱۶ درصدی آمار فروش دارد.

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو محقق می شود؟

 

اما اردیبشت ماه کمی شرایط تولید خودرو بهتر شده است؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال مجموع تولید خودروسان به ۷۶ هزار و ۹۲۱ دستگاه رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش حدود ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد. سال گذشته در اردیبهشت ماه مجموع تولید این سه خودرو ساز برابر با ۵۴ هزار و ۲۳۳ دستگاه بود.

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو محقق می شود؟

 

همانگونه که مشخص است طی پنج سال گذشته، بیش‎‌ترین میزان مجموع تولید این سه خودروساز مربوط به سال ۱۳۹۷ است که تیراژ تولید به ۱۳۲ هزار و ۹۲۱ دستگاه رسیده بود.

نگاهی به آمارهای فروش این سه خودروساز در دومین ماه سال نیز حاکی از افزایش بیش از ۱۰۵ درصدی است. سال گذشته مجموع فروش این سه خودروساز در اردیبهشت ماه برابر با ۴۰هزار و ۵۷۰ دستگاه بود که این رقم در اردیبهشت امسال به ۸۳ هزار و ۱۹۹ دستگاه رسیده است.

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو محقق می شود؟

 

اما اگر مجموع تولید این سه خودروساز را دو ماه ابتدایی امسال درنظر بگیریم، ارقام به‌دست آمده تفاوت محسوسی را نسبت به چهار سال گذشته که تولید خودرو به واسطه تشدید تحریم‌ها و شیوع کرونا کاهش یافته است را نشان نمی‌دهد. در دو ماه ابتدایی امسال، مجموع تولید این سه خودرو ساز برابر با ۱۲۲ هزار و ۳۱۷ دستگاه بوده است که مدت مشابه سال گذشته، افزایش حدود ۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در دو ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷ و پیش از افت شدید تولید خودرو در کشور، مجموع تولید این سه خودرو ساز به ۲۰۳ هزار و ۷۸۸ دستگاه رسیده بود.

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو محقق می شود؟

بر خلاف آمارهای تولید، میزان فروش خودروسازان در دو ماه ابتدایی با افزایش همراه بوده است. در دو ماه ابتدایی امسال سه خودروساز بزرگ کشور ۱۳۹ هزار و ۱۴۱ دستگاه خودرو فروختند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. با این وجود همچنان نسبت به سال ۱۳۹۷، میزان فروش کم تر بوده است.

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو محقق می شود؟

 

بنابراین نگاهی به آخرین آمارهای تولید خودروسازان نشان می‌دهد که هرچند در اردیبهشت ماه بر خلاف فروردین، عملکرد بهتری ثبت شده است اما در مجموع دو ماه گذشته نمی‌توان تغییر محسوسی در روند تولید خودرو کشور مشاهده کرد. همانگونه که در ابتدای این گزارش اشاره شد، هدف افزایش ۵۰ درصدی تولید از سوی وزیر صمت برای سال ۱۴۰۱ اعلام شده است که به نظر نمی‌رسد در دو ماه ابتدایی امسال این هدف محقق شده باشد. حالا باید دید در ماه‌های آینده افزایش تولید به گونه‌ای خواهد بود که این عقب ماندگی را جبران کند یا خیر؟