۰ نفر

نگاهی به فناوری های جدید ایمنی؛

فناوری خودرویی سودمند یا دست و پا گیر؟

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۲
کد خبر: 639316
فناوری خودرویی سودمند یا دست و پا گیر؟

فناوری های جدید ایمنی در خودروها همواره مطابق انتظار عمل نمی کنند و در بسیاری از موارد جدا از بحث پیشگیری از تصادفات، می توانند اختلالاتی را در رانندگی ایجاد کنند که این نیاز به سیستم های پیشرفته تر را روز به روز بیشتر نمایان می کند.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ یک کارشناس برجسته ایمنی خودرو که در ابداع تست‌های تصادف Euro NCAP همکاری می کند، گفته است که سازمان در هنگام ایجاد تست های فعلی برای آزمایش فناوری های کمکی اشتباه کرده است و به خودروسازان اجازه می‌دهد تا فناوری ایمنی خود را بدون تست مناسب عرضه کنند.

Euro NCAP از سال ۱۹۹۷ سطح ایمنی خودروها را آزمایش می کند و این موسسه اکنون فناوری پیشگیری از تصادف الکترونیکی نصب شده بر روی یک خودرو را ارزیابی می کند، و در کنار آن تست های تصادف معمولی را نیز انجام می دهد که ارزیابی می کند که یک وسیله نقلیه تا چه حد از سرنشینان خود در صورت وقوع برخورد محافظت می کند.

فناوری طراحی شده برای جلوگیری از تصادف یا محافظت از کاربران آسیب پذیر جاده شامل ترمز اضطراری خودکار و همچنین سیستم های شناسایی خطوط است. پشتیبانی از خطوط به شکل‌های مختلفی ارائه می‌شود، اما اساساً به راننده در خصوص خروج از خطوط جاده هشدار می‌دهد و اگر خودرو از خطوط سفید بدون فرمان راننده عبور کند، می‌تواند خودرو را به مسیر خود برگرداند.

اما یکی از اعضای هیئت مدیره Euro NCAP اعتراف کرده است که این سازمان در هنگام طراحی نحوه آزمایش این فناوری اشتباه کرده است و گفته است که معیارهایی را ایجاد کرده که به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا با وجود اشکال در سیستم های خود، امتیازاتی را در این تست کسب کنند. یکی از اشکالات رایج زمانی است که راننده بخواهد به عمد از خطوط سفید جاده گذر کند.

سناریوهایی که در آن راننده ممکن است عمداً از خط‌کشی‌های جاده عبور کند بدون اینکه نشان دهد، شامل چرخاندن فرمان در زمان مواجهه با گودال، یا اگر جاده صاف است، تغییر موقعیت برای دیدن بهتر اطراف یک گوشه است.

متیو اوری، عضو هیئت مدیره Euro NCAP و افسر ارشد تحقیقات استراتژیک شرکت Thatcham Research، که تست تصادف خودروها را انجام می‌دهد گفته است: «ما فکر نمی‌کردیم که تولیدکنندگان سیستم‌هایی را مهندسی کنند که این همه مزاحمت ایجاد کنند. ما فکر می‌کردیم که سازندگان سیستم‌ها را تعاملی می‌کنند و از سیستم رادار و دوربین برای مشاهده سطح تهدید استفاده می‌کنند، و بنابراین شما یک پاسخ مناسبی نسبت به خروج از خط خواهید داشت یعنی پاسخ به خطری که ناشی از تهدید است.»

تمام خودروهای جدیدی که از ژوئیه ۲۰۲۲ به بازار معرفی می شوند باید دارای کمک اضطراری حفظ خودرو در خطوط باشند، و این سیستم باید به طور پیش فرض در هنگام راه اندازی خودرو برای رعایت مقررات و برای کسب امتیاز از Euro NCAP فعال شود.

خودروسازان از Euro NCAP پرسیدند که آیا سیستم‌های کمکی بین خطوط که هر بار که خودرویی از خط سفید عبور می‌کند بدون هشدار مداخله می‌کند و به طور بالقوه باعث تداخل در رانندگی می‌شود، همچنان در ارزیابی ایمنی خود امتیاز کسب می‌کنند و در جواب تنها به آزاردهنده بودن این سیستم ها اشاره شده است و اکنون بسیاری از سازندگان از این فناوری استفاده می کنند.

برخی از سیستم‌های کمکی توسط مصرف‌کنندگان و کارشناسان صنعت به دلیل مداخلات مزاحم رانندگی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، و اوری می‌گوید این فناوری "بسیار بحث برانگیز" است و افزود: "مردم آن را نمی‌خواهند. اوری همچنین گفت: متاسفانه، برخی از تولیدکنندگان سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که امتیاز خوبی کسب می‌کنند، و لزوماً برای عملکرد بسیار خوب از دیدگاه مصرف‌کننده طراحی نشده‌اند.

با این حال او متقاعد شده است که پشتیبانی از خطوط، به ویژه سیستم های پیچیده تر یک قطعه حیاتی از فناوری ایمنی است.

او توضیح می دهد: «حدود ۲۰ درصد از تمام تصادفات مرگبار، تصادفات مربوط به خروج از خطوط است. شما از جاده خارج می‌شوید و به درخت یا با کامیون برخورد می‌کنید. مطالعات نشان داده‌اند که سیستم‌های پشتیبانی از خطوط می‌توانند تصادفات را در این موارد کاهش دهند و تلفات را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهند. او در این باره گفته است: فرصت بزرگی برای کاهش کشته ها و مجروحان با فناوری سیستم کنترل جانبی وجود دارد، به همین دلیل است که در رتبه بندی ها گنجانده شده است.»

جک کازنز، رئیس سیاست و حفاظت از راه ها راه‌ها اظهار داشت: «فناوری حفظ خودرو بین خطوط یک نوآوری کلیدی برای تولیدکنندگان و ایمنی گسترده‌تر جاده‌ها بوده است، اما این نگران‌کننده است که آزمایش مستقل این فناوری به خوبی انجام نشود.»