۰ نفر

مشکلات زنجیره تامین ادامه دارد؛

تعلیق بخش بیشتری از خط تولید تویوتا

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبر: 638404
تعلیق بخش بیشتری از خط تولید تویوتا

اوایل سال ۲۰۲۲ و با گسترش واکسیناسیون و کاهش شیوع کرونا بسیاری با امید بازگشایی مجدد شهرها خبر از بهبود زنجیره تامین می دادند و امیدها برای افزایش عرضه و کاهش قیمت ها بیشتر شد. اما اکنون امید ها برای رفع محدودیت های زنجیره تامین هرروز کمتر می شود و قرنطینه مجدد تعدادی از شهرهای چین به این ناامیدی افزوده است. حالا تویوتا برنامه تولید جهانی خود در ماه ژوئن را حدود هشتصد و پنجاه هزار دستگاه اعلام کرده است که کاهشی در حدود صد هزار دستگاه را نشان می دهد.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ با اعلام تویوتا موتور، این شرکت به دلیل کمبود قطعات ناشی از قرنطینه در شانگهای، بخش بیشتری از خطوط تولید خود را به حالت تعلیق درآورده و این نشانه ای از این است که تنگناهای زنجیره تامین ممکن است حتی با شروع مجدد بازگشایی تدریجی شهرها ادامه داشته باشد.

برنامه تولید جهانی تویوتا در ماه ژوئن حدود هشتصد و پنجاه هزار دستگاه خودرو است که دویست و پنجاه هزار دستگاه آن در ژاپن و بقیه در خارج از کشور ساخته خواهد شد. این نشان دهنده کاهش تولید حدود صد هزار وسیله نقلیه برای ماه ژوئن در سراسر جهان است. این شرکت قصد دارد تا ماه آگوست به طور متوسط ۸۵۰۰۰۰ دستگاه در ماه تولید کند و هدف تولید سال مالی یعنی تولید ۹.۷ میلیون دستگاه را حفظ کرده است.

تویوتا گفته است: «ما تمام تلاش خود را برای تحویل هر چه بیشتر وسایل نقلیه به مشتریان خود در اولین زمان ممکن ادامه خواهیم داد. این خودروساز با صدور بیانیه ای لیست خطوط تولیدی را که در ژاپن اوایل ماه آینده به‌علاوه سایر خطوطی که قبلا اعلام شده بود، به حالت تعلیق در خواهند آمد، منتشر کرد.

تویوتا در بیانیه خود گفت: «کمبود نیمه هادی ها، شیوع COVID-۱۹ و سایر عوامل، نگاه به آینده را دشوار می کند. به دلیل کمبود تامین قطعات ناشی از اعمال قرنطینه در شانگهای، ما تصمیم گرفتیم تولید در برخی از کارخانه ها را در ماه می و ژوئن متوقف کنیم.

به گفته مؤسسه تداوم تجارت در بریتانیا، در حالی که محدودیت ها در اکثر نقاط دنیا در حال کاهش است، قرنطینه در چین ممکن است همچنان به «مقدار قابل توجهی آسیب به زنجیره های تأمین جهانی» وارد کند، زیرا این محدودیت ها مانع از چرخش کالاها در زنجیره تامین می شود. لازم به ذکر است در اوایل ماه می، تویوتا کاهش ۲۰ درصدی سود عملیاتی را برای سال مالی جاری به دلیل افزایش بی سابقه هزینه های لجستیک و مواد خام پیش بینی کرده بود.

نکته قابل توجه این است که در شرایط موجود که خودروسازان بزرگی از جمله تویوتا خبر از کاهش سطح تولید خود می دهند و هرماه خطوط تولید بیشتری را متوقف می کنند، چگونه قرار است در کشورمان شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی عرضه باشیم؟