۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۶
کد خبر: 638039
بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

ظاهرا نوبت به جولان خودروهای ام پی وی در بازار ایران رسیده است؛ چرا که هم شرکت ایران خودرو و هم فردا موتورز از محصولات جدید خود در قالب بدنه MPV خانوادگی طی نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ رونمایی کردند. محصول ایران خودرو هایما ۷X نام دارد که در ادامه به طور کامل این خودروی چندمنظوره خوش‌امکانات و پرقدرت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اقتصاد آنلاین - روزبه راد ؛ چهارمین نمایشگاه خودرو تهران در آخرین روزهای اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد و در متن آن محصولات جدید برخی تولیدکنندگان داخلی مورد رونمایی قرار گرفت. شرکت ایران خودرو نیز دو محصول هایما ۸ اس و هایما 7X را به طور رسمی معرفی کرد تا از حالا به بعد این دو محصول جدید چینی نیز به فهرست دست‌پرورده‌های بزرگ‌ترین خودروساز ایران اضافه شوند. از ظواهر امر پیداست که ایران خودرو تصمیم گرفته تا به کلاس نسبتا جدیدی پا بگذارد و یک خودروی MPV لوکس را تقدیم مشتریان ایرانی کند.

2

هایما سون ایکس در حالی از سوی ایران خودرو رونمایی شده که پیش از این در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۱۹ برای نخستین مرتبه به بازار چین سلام کرده بود. حالا هم قرار است مشتریان ایرانی را با طراحی بیرون آمده از زیر دست متخصصان شرکت پنین فارینا ایتالیا شگفت‌زده کند.

گرچه طی چند سال اخیر ما به طرح‌های جدید و مدرن کمپانی­های چینی عادت کرده‌ایم اما از آنجا که شمایل هایما 7X ریشه در قایق‌های تفریحی لوکس پهلو گرفته در بنادر ایتالیا دارد، بنابراین یکی از مجلل‌ترین تولیدات مونتاژ داخل را از این لحظه به بعد در خطوط تولید ایران خودرو مشاهده خواهیم کرد. در ادامه قایق تفریحی مجلل ایران خودرو را از تمامی جنبه‌ها بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

مشخصات فنی هایما 7X

هایما 7X نیامده تا در سربالایی‌ها یا هنگام سبقت‌گیری از خودروهای کوچک‌تر عقب بماند، بلکه با توجه به حضور موتور نسبتا پرقدرت 1.6 لیتری توربوشارژ با توان خروجی ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر قطعا بسیاری از خودروهای سدان و هاچبک حاضر در جاده‌های ایران را به‌راحتی پشت سر خواهد گذاشت.

از سیستم چهار چرخ محرک در این مینی ون خبری نیست و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT6 با پیشرانه جفت شده تا وظیفه دریافت و انتقال نیرو به سمت محور جلو را به دوش بکشد.

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

میانگین مصرف سوخت این ماشین ۱۶۷۰ کیلوگرمی هم از سوی ایران خودرو برابر 7.6 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که در نتیجه با توجه به کیفیت نسبتا پایین‌تر سوخت در کشورمان به‌اضافه شرایط مختلف جاده‌ای، باید انتظار داشت که این محصول با ظرفیت حداقل چهار نفر طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر به طور ترکیبی حدود 8.5 لیتر سوخت مصرف کند. البته شرایط جاده، تعداد سرنشینان و دیگر عوامل قطعا در میزان مصرف سوخت این خودرو تأثیرگذار خواهد بود و می‌توانند رقم فوق را افزایش یا کاهش دهند. شتاب صفر تا صد هایما 7X ایران خودرو به طور رسمی اعلام نشده است.

 اما با توجه به توان مطلوب موتور و وزن ۱۶۷۰ کیلوگرمی این خودرو انتظار داریم که شتاب صفر تا صد مینی ون جدید ایران خودرو چیزی حدود ۱۰ ثانیه باشد. این مهم نشانگر چابکی مطلوب 7X به‌عنوان یک خودروی خانوادگی خواهد بود. جدول زیر تمامی آنچه درباره مشخصات فنی هایما هفت ایکس می‌دانیم را به طور خلاصه به استحضار شما رسانده است.

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

طراحی هایما 7X

طراحان شرکت پنین فارینا سعی کرده‌اند تا هایما 7X را به سبک قایق‌های لوکس تفریحی طراحی کنند تا مشتریان از دیدن بیرون و درون آن بیش از پیش ذوق‌زده شوند و تمایل به خرید آن پیدا کنند. استفاده از جلو پنجره بزرگ با خطوط عمودی و حجم‌پردازی سه‌بعدی و البته زاویه‌دار سپر جلو، چهره نسبتا اسپرت و تا حدی هجومی برای این خودرو خانوادگی به ارمغان آورده است که همین مورد باعث می‌شود تا افراد جوان‌تر نیز تمایل بیشتری به خرید Haima 7x داشته باشند یا حداقل به سمت آن جذب شوند.

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

نمای عقب طراحی محافظه‌کارانه‌تری دارد و استایل نمای جانبی نیز چیزی بین خودروهای شاسی بلند و ون‌های خانوادگی به نظر می‌رسد. در مجموع به‌عنوان یک مینی ون خانوادگی شاهد طراحی امروزی و عامه پسندی هستیم که احتمالا اکثر مشتریان ایرانی در صورت تمایل به خرید یک ماشین MPV، مشکلی با آن نداشته باشند.

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

داخل کابین هم شاهد یک سبک طراحی مجلل و البته تا حدودی آشنا هستیم. غربیلک فرمان با حالت دو شاخه یادآور برخی محصولات جدید هیوندای است؛ دو نمایشگر یکپارچه بالای داشبورد هم طراحی داخلی محصولات جدید مرسدس بنز را یادآوری می‌کنند که البته اخیرا بسیاری از محصولات چینی دیگر نیز از این سبک طراحی در نمایشگرهای داخلی خود استفاده کرده‌اند.

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

صندلی‌های ردیف دوم به‌صورت مجزا طراحی شده و دو نفر می‌توانند در آن حضور پیدا کنند؛ ردیف سوم اصطلاحا فرمی نیمکتی دارد تا سه نفر بتوانند روی آن بنشینند؛ بنابراین این محصول ایران خودرو در مجموع قادر به پذیرایی از ۷ نفر است که در نتیجه گزینه مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیت محسوب خواهد شد

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

امکانات هایما سون ایکس

در کاتالوگی که ایران خودرو برای هایما ایکس هفت ارائه داده است، امکاناتی بسیار مطلوب و دلچسب مشاهده می‌شود که اگر هنگام تولید هم، روی این خودرو موجود باشند، می‌توانند آن را به یکی از فول آپشن­ترین محصولات مونتاژ داخل تبدیل کنند. از جمله آپشن‌های هایما 7 ایکس ایران خودرو باید به این موارد اشاره کنیم:

بررسی هایما ۷X مینی ون لوکس و پرقدرت ایران خودرو

کروز کنترل هوشمند با قابلیت کم یا زیاد کردن سرعت بر اساس شرایط جاده و ترافیک، سیستم کمکی پارک خودکار، سانروف پانوراما دو تکه برقی، نمایشگر سیستم مالتی مدیا 12.3 اینچی، صفحه آمپر تمام دیجیتال، ۶ عدد کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌ای، دوربین دید ۳۶۰، حسگرهای پارک، سیستم کمکی هشدار نقطه کور، سامانه کمکی حرکت بین خطوط، هشدار عبور از خط، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل کشش، سامانه کنترل پایداری، سیستم کمکی کنترل سرعت در سرپایینی، سامانه ترمز اضطراری هوشمند جهت جلوگیری از تصادف با عابر پیاده، ترمز پارک برقی همراه با سیستم توقف خودکار یا اتوهلد، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، فرمان برقی، دیلایت، صندلی راننده ۶ حالته برقی، صندلی سرنشین ۴ حالته برقی، گرمکن صندلی‌های جلو و... .

 قیمت هایما 7X ایران خودرو

مینی ون جدید ایران خودرو در بازار چین به طور متوسط از برچسب قیمتی در حدود ۲۱ هزار دلار برخوردار است اما با توجه به شرایط بازار ایران، احتمالاً باید قیمت هایما 7 ایکس ایران خودرو را در صورت تغییر نکردن شرایط کنونی، چیزی نزدیک به یک میلیارد تومان برآورد کنیم.

نزدیک‌ترین رقیب این خودرو در حال حاضر محصول جدید فردا موتور یعنی  مینی ون فردا M4 است که همزمان با سون ایکس در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ رونمایی شد. علاوه بر این احتمالا محصولات کراس اووری همچون لاماری ایما، فردا تی ۵، هایما 8S، فیدلیتی پرایم و... نیز به دلیل آنکه در رنج قیمت یک میلیارد تومان قرار دارند، جزو حریفان هایما سون ایکس در کشور ما به‌حساب خواهند آمد.

هایما 7X احتمالا می‌تواند یخ بازار خودروهای ام پی وی را در ایران بشکند و مشتریان بیشتری را به‌سوی این سگمنت بکشاند. البته باید با قیمت منطقی و رقابتی عرضه شود، آن وقت می‌توان موفقیتش را تا حد زیادی تضمین کرد. به‌ویژه با توجه به توان فنی و چابکی مناسب، کابین جادار و لوکس، امکانات سطح بالا، طراحی ظاهری دلچسب، کیفیت ساخت مناسب و...، در صورتی که بهایی مقرون به صرفه برای این خودرو در نظر گرفته شود، مشتریان ایرانی از آن استقبال خواهند کرد.