۰ نفر

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت؛

فروش فوری بعدی خودروسازان چه زمانی خواهد بود؟ / پاسخ به ابهامات سامانه جدید فروش خودرو

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبر: 637420
فروش فوری بعدی خودروسازان چه زمانی خواهد بود؟ / پاسخ به ابهامات سامانه جدید فروش خودرو

اواسط اردیبهشت امسال، فاطمی امین، وزیر صمت از راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد؛ بر اساس این طرح، تمامی خودروسازان اعم از خصوصی و دولتی ملزم به برگزاری ثبت نام و فروش خود در این سامانه شدند. بنا به گفته مسئولین با اجرای این طرح فرآیند قرعه کشی از شرایط غیرشفاف خارج می‌شود. همچنین با توجه به سازوکار جدید عرضه گسترده جایگزین عرضه قطره چکانی شده و دست دلالان از این بازار کوتاه می‌شود.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشستی که پس از اعلام راه اندازی سامانه یکپارچه فروش برگزار شد، گفت:  سامانه یکپارچه فروش یکی از راهکارهای وزارت صمت برای افزایش مشتری مداری است. به گونه ای که برخلاف روال گذشته که مشتری جایگاه متزلزلی داشت، با راه اندازی این سامانه و افزایش رقابت این روال چندین ساله اصلاح خواهد شد.

 

او همچنین یکی از دلایل اصلی راه اندازی این سامانه را اصلاح روند قرعه کشی های پیاپی خودروسازان دانست که موجب ایجاد التهاب میان خریداران می شود. او در ادامه گفته بود که فروش خودرو در این سامانه به صورت دوره ای و سه ماه خواهد بود که این کار موجب می شود، علاوه بر اینکه دست دلالان کوتاه شود، عرضه یکجا به بازار التهاب این بازار را نیز کاهش دهد.

حالا پس از راه اندازی این سامانه و به دلیل اینکه هنوز آنطور که باید و شاید میان متقاضیان جا نیافتاده است و این سامانه در ابتدای راه خود است، سوالاتی از طرف متقاضیان ثبت نام مطرح شده‌است، اقتصادآنلاین به گفت و گو با عبدالله توکلی‌لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت پرداخته است.

یکی از اساسی ترین سوالات مطرح شده، حدفاصل این قرعه کشی ها بود که آیا قرار است به صورت ثابت و هر سه ماه برگزار شود؟

توکلی در پاسخ به این سوال اینگونه اظهار داشت که باتوجه به برنامه افزایش تولید خودروسازان از این پس جریان پایداری از عرضه و تولیدات متنوع وجود خواهد داشت و بنابراین با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و میزان خودروهای تولید شده عرضه می تواند حتی هرماه هم صورت گیرد. وی همچنین پیرامون وعده وزیر مبنی بر حذف قرعه کشی گفت: به تدریج و با افزایش تولید و با ایجاد جریانی از عرضه پایدار قرعه کشی به تدریج حذف خواهد شد.

پرسش بعدی عرضه خودروهایی با عنوان فروش فوری و تحویل سه ماهه بود که این سوال را در ذهن متقاصیان ایجاد کرده که این سه ماه اعلامی از زمان شروع قرعه کشی است یا برنده شدن در آن که مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در پاسخ به این پرسش گفت: طبیعتا سه ماه از زمان انعقاد قرارداد فروش و تخصیص وجه به خودروساز به عنوان زمان شروع فرآیند سه ماهه مد نظر است.

او همچنین اعلام کرد که مدت زمان ثبت نام طبق بررسی های انجام شده یک هفته است و به نظر می رسد این زمان یک هفته ای کفایت می کند.