۰ نفر

با تاثیرپذیری از جنگ اوکراین و قرنطینه مجدد چین؛

فروش جهانی خودرو در آستانه سقوط

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۴۷
کد خبر: 636542
فروش جهانی خودرو در آستانه سقوط

پس از پایان همه گیری کرونا قرار بر این بود تا فروش جهانی خودرو در امسال افزایش چشمگیری داشته باشد، اما ترکیبی از جنگ اوکراین، قرنطینه چین و کمبود اجزای کلیدی تولید باعث کاهش بیش از ۵ درصدی تولید شده است.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ اما کاهش فروش خودرو خبر بدی برای تولیدکنندگان نیست و با توجه به افزایش تقاضا، کاهش تولید، این بار با افزایش قیمت‌ها و سود خالص خودروسازان همراه شده و در نتیجه بازی به نفع آنها رقم خورده است و خودروهای دست دوم نیز در نتیجه این افزایش تقاضا، بازار پر رونقی پیدا کرده‌اند. می‌توانید کروز کنترل رادار یا پلاگین هیبریدی یا هر آپشن درخواستی را فراموش کنید اکنون در دسترس بودن مهم‌ترین ویژگی است.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۲ از ۷۱.۳ میلیون دستگاه در سال گذشته به ۶۷.۶ میلیون کاهش خواهد یافت. این رقم برای سال ۲۰۲۰، ۶۸.۶ میلیون خودرو بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۹ یعنی پیش از آغاز همه‌گیری کرونا ۷۹.۹ میلیون دستگاه خودرو بوده است.

پروفسور فردیناند دودنهوفر، یکی از مدیران مجله خودرو، گفت: بنابراین بازار جهانی خودرو به زیر سطح نخستین سال همه گیری یعنی ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت و به پایین‌ترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر خواهد رسید.

فروش جهانی که در سال ۲۰۱۷ با ۸۴.۴ میلیون دستگاه فروخته شده به اوج خود رسیده بود در چهار ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ در بریتانیا، ایالات متحده، آلمان و چین به طور میانگین ۱۵ درصد کاهش داشته است. بر اساس آمارها آمریکای لاتین کمترین میزان کاهش فروش را خواهد داشت زیرا بسیاری از خودروهای به فروش رسیده در این بخش از نیمه رساناهای کمتری استفاده می‌کنند.

در آغاز امسال، مجله LMC Automotive با اطمینان پیش‌بینی می‌کرد که فروش خودرو تا ۸.۶ درصد افزایش یابد. اما تهاجم غیرمنتظره به اوکراین موجب اصلاح شدیدی شد که اکنون میزان فروش منفی ۶ درصد پیش‌بینی شده است. در سال ۲۰۱۹، فروش اروپای غربی قبل از کووید به ۱۴.۲۹ میلیون دستگاه رسید اروپای غربی شامل تمام بازارهای بزرگ آلمان، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا می‌شود.

اما سوال این است که آیا پس از این بازارها به روال عادی بازخواهد گشت؟ در این میان بیش از هر چیز سودهای بادآورده‌ای که در دست شرکت‌ها قرار گرفته مورد توجه است به این مفهوم که خودروسازان می‌توانند هزینه ظرفیت استفاده نشده را به خریدار خودرو منتقل کنند.

طی حدود ۲ سال، مشکل کمبود تراشه پایان می‌یابد و ظرفیت مازاد مورد استفاده قرار خواهد گرفت و داستان قدیمی تخفیف‌ها و رقابت‌ها باز خواهد گشت. سرمایه گذاران، حتی در برندهای برتر، راضی نخواهند بود.

در مقایسه با بهترین سال فروش که از نگاه کارشناسان سال ۲۰۱۷ بوده است، سقوط کنونی در بازار جهانی ۱۶.۸ میلیون دستگاه است. این مسئله به طور قابل توجهی بیشتر از کل بازار خودروی اروپا است. خودروسازان به دلیل کمبود قطعات، ظرفیت تولید استفاده نشده زیادی دارند. ظرفیت تولید استفاده نشده باعث افزایش هزینه‌ها و در قیمت‌گذاری منعکس می‌شود. 

با ۷۰.۸ میلیون دستگاه فروش در سال ۲۰۲۳، ۷۳.۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ و ۷۵.۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۵ پیشرفت آهسته اما پیوسته پیش‌بینی می‌شود.