۰ نفر

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت؛

طرح های فروش خودرو هر سه ماه یکبار اعلام می شود / پایان فروش هفتگی خودروسازان

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 636293
طرح های فروش خودرو هر سه ماه یکبار اعلام می شود / پایان فروش هفتگی خودروسازان

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت امروز ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در نشستی به سوالات خبرنگاران پیرامون سامانه یکپارچه فروش، واردات خودرو و مسائلی از این دست پاسخ داد. به گفته منطقی از این پس به جای اینکه خودروسازان هر ۱۵ روز یکبار ۵ تا ۱۰ هزار خودرو به صورت مجزا عرضه کنند و قرعه‌کشی انجام دهند این فرآیند به صورت یک جا در این سامانه انجام می‌شود و در هر دوره بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو تخصیص می‌یابد.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ منطقی در ابتدا با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۱، دانش بنیان کردن صنعت خودرو یکی از اهداف اصلی وزارت صمت دانست و آن را راهکاری برای برون رفت از وضعیت کیفی و ایمنی فعلی خودروسازی کشور دانست. او در ادامه گفت که دانش بنیان کردن صنایع حمل و نقل به معنی افزودن هوشمندی و هوش مصنوعی به سیستم آنهاست که موجب جمع آوری تجارب گذشته و انتخاب بهترین راه برای افزایش بهره وری می شود.

 منطقی همچنین درمورد سامانه یکپارچه فروش به خبرنگاران گفت: سامانه یکپارچه فروش یکی از راهکارهای وزارت صمت برای افزایش مشتری مداری است. به گونه ای که برخلاف روال گذشته که مشتری جایگاه متزلزلی داشت اما با راه اندازی این سامانه و افزایش رقابت این روال چندین ساله اصلاح خواهد شد. او در ادامه برای بیان دلایل اصلی راه اندازی این سامانه اظهار داشت که قرعه کشی های پیاپی خودروسازان موجب ایجاد التهاب میان خریداران می شود. فروش خودرو در این سامانه به صورت دوره ای و سه ماه خواهد بود که این کار موجب می شود که علاوه بر اینکه دست دلالان را از این بازار کوتاه خواهد کرد، عرضه یکجا به بازار التهاب این بازار را نیز کاهش می دهد. او اعلام کرد که با ایجاد این سامانه وزارت صمت در تلاش است با کاهش نقش عملی خود و افزایش نقش نظارتی خودروسازان را از حالت دولتی خارج کند و در سامانه فروش هم انجام تمام کارهای مربوط به فروش و جمع آوری پول به عهده خودروساز خواهد بود.

همچنین او دلیل حضور خودروسازان خصوصی در این سامانه را اینگونه بیان کرد که مشکلات خودروسازان خصوصی این بود که بیش از خودروهای تولیدی ثبت نام می کردند که مشتریان را سرگردان می کرد و در نقطه مقابل خودروسازانی که به صورت قطره چکانی نسبت به عرضه خودرو اقدام می کردند که در این سامانه مجبور به عرضه همه محصولات تولیدی خود می شوند. تحلیل تولید خودروسازان در این سامانه موجب می شود که میزان عرضه اعلامی در این سامانه به واقعیت نزدیک باشد.

او که از وعده وزیر صمت در مورد حذف قرعه آگاه بود اعلام کرد که درصورتی که خودرو تولیدی پس از گذشت مدت زمانی میزان عرضه و تقاضایش برابر شد و مکمل هایی همچون ورادات به این چرخه وارد شد، میتوان قرعه کشی را هم حذف کرد. او در مورد سامانه یکپارچه فروش که وعده وزیر مبنی بر حذف قرعه کشی را نقض میکند گفت: هدف این سامانه را مبارزه با پولشویی و جلب رضایت مشتری است و این سیستم تنها برای نظارت است و هیچ منافاتی با حذف قرعه کشی ندارد.

 منوچهر منطقی در مورد زیان اعلامی از طریق خودروسازان گفت که با توجه به سیستم قیمت گذاری زیانی به خودروسازان تحمیل شده است که هم در تیراژ و هم در کیفیت محصولات تاثیر گذار بوده است. وی اما اظهار داشت که در دنیا تمامی خودروسازان به دنبال کاهش هزینه ها هستند که خودروسازان داخلی هم از این قضیه مشتثنی نیستند.

منطقی در مورد واردات خودروها گفت که قوانین کشور اجازه ورود خودروی بی کیفیت به کشور را نمی دهد. خودروهای ارزانی همچون i۱۰ هیوندای با ۶۸۰۰ دلار از خودروهای کاندید شده برای واردات است. 

یکی دیگر از مشکلات دیگر صنعت خودرو از دید معاون وزیر صمت، مصرف بالای سوخت در کشور است که آسیب زیادی به محیط زیست می زند که یکی از برنامه های وزارت را واردات خودرو یا حتی تولید خودرویی با موتور سه سیلندر است.

او همچنین اعلام کرد که واردات این دست خودروها هیچ‌ آسیبی به تولید کشور نمی زند زیرا خودروسازان داخلی هیچ خودرویی در این سگمنت ندارند.