۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

معضلی به نام خرید خودروی صفر کیلومتر / در نمایندگی ‌های خودروسازان چه خبر است؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۴۶
کد خبر: 633089
معضلی به نام خرید خودروی صفر کیلومتر / در نمایندگی ‌های خودروسازان چه خبر است؟

سریال مشکلات خودروسازان تمامی ندارد و صحبت از کیفیت و ایمنی دیگر خسته کننده شده است و مشکلی نیست که خودروسازان و خریداران از آن بی خبر باشند. تکلیف خریداران که مشخص است، ممنوعیت واردات خودرو و افزایش سرسام آور قیمت‌ها چاره ای جز خرید خودروی بی کیفیت داخلی جلوی پایشان نمی گذارد و خودروسازان هم به دلیل انحصار و همین اجبار مصرف کننده نه تنها تمایلی به اصلاح خودروهای خود ندارند بلکه دلیلی هم برای اینکار نمی بینند.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ حالا که به بهانه های مختلفی همچون تحریم کیفیت خودروهای داخلی روز به روز کاهش پیدا می کند، انتظار برخورد مناسب در نمایندگی ها، کیفیت در خدمات و قیمت مناسب لوازم یدکی بی جا نیست و خودروسازان وظیفه دارند به منظور رعایت حقوق مصرف کننده نسبت به اصلاح رفتار و افزایش دانش در نمایندگی ها اقدام کنند.

اقتصادآنلاین در گزارشی میدانی با سوال از مراجعه کنندگان به نمایندگی خودروسازان از آنها خواست تا تجربیاتشان را با ما به اشتراک بگذارند.

یکی از عمده مشکلات مراجعین به زمان و مکان نمایندگی ها بر می گشت. جایی که یا زمان نوبت دهی رعایت نمیشد یا زمان تحویل خودرو، که برای مراجعینی که تنها یک خودرو دارند باعث بروز دردسرهای زیادی می شود. اما مشکل بزرگتر به آنجایی برمیگردد که به دلیل یکسان نبودن سطح دانش و امکانات نمایندگی ها سیل عظیمی از مراجعین به سمت چند نمایندگی خاص روانه می شود که در بسیاری از موارد شاهد مراجعه از شهرهای دور و نزدیک به آنها هستیم که این معضل باعث می شود دسترسی به نزدیکترین نمایندگی برای مصرف کننده ممکن نباشد و در صورت امکان ثبت نوبت، زمان زیادی برای تعمیر و تحویل خودرو صرف شود.

در این بین تعداد زیادی خودرو وجود داشت که بنا به گفته صاحبانشان چندین هفته به بهانه عدم تامین قطعه معطل مانده اند و هیچ پاسخی جز مشکل در تامین قطعه دریافت نمی کنند. حتی تعدادی از صاحبان اعلام کردند که حاضرند قطعه را خودشان خریداری کنند و در اختیار نمایندگی برای تعویض قرار دهند.

در یکی از عجیب ترین مشکلات اعلامی، فردی پس از دریافت خودروی خود با مشکل لرزش بیش از حد موتور و صدا های عجیب از موتور مواجه شده بود که پس از بررسی مشخص شد که تعمیرکاران نمایندگی پس از تخلیه روغن، فراموش کرده اند که روغن جدید را داخل موتور بریزند. مورد دیگری که توسط این مراجعه کننده اعلام شد عدم اطمینان از روغن مصرفی است که نمایندگی از تحویل جعبه روغن یا تعویض آن در حضور مشتری شانه خالی می کند.

مورد عجیب بعدی مراجعه خودرویی تنها با ۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد برای بار ۵ ام به نمایندگی به دلایلی همچون تعویض لنت و مشکلات برقی همچون روشن نشدن دیسپلی خودرو یا روشن شدن یکسره نوربالا خودرو بود که نمایندگی هربار فقط با اصلاح همان بخش و عدم بررسی کامل خودرو و رفع تمام مشکلات باعث می شد که فرد برای دفعات متعددی به نمایندگی مراجعه کند.

این موارد تنها موارد کوچکی از مشکلات نمایندگی هاست که باز هم ضعف نهاد بازرسی در این مورد هم مشهود است.