۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

از اوایل خرداد منتظر آزادسازی واردات خودرو باشیم؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبر: 630794
از اوایل خرداد منتظر آزادسازی واردات خودرو باشیم؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مدت اجرای مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو پایان اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد، گفت: با انقضای این مصوبه شرایط واردات خودرو تسهیل می‌شود و دست دولت برای واردات مدیریت شده خودرو به گونه‌ای که به تولید داخل لطمه وارد نشود، باز خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، حجت اله فیروزی درباره واردات خودرو بیان کرد که: اکنون هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو در کشور وجود ندارد و محدودیت موجود ناشی از مصوبه سران قوا در سال ۱۳۹۷ است؛ در واقع به دلیل مدیریت بازار ارز و کمبود این منابع، براساس تصمیم سران قوا واردات برخی کالاها از جمله خودرو به کشور ممنوع شد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه همیشگی مردم برای واردات خودرو، افزود: هرچند ممنوعیت واردات به منظور توجه به وضعیت منابع ارزی کشور انجام گرفت اما بهتر بود با سازوکارهایی مانند واردات با ارز منشا خارجی، نیاز بازار تا حدودی تامین و تعادل عرضه و تقاضا ایجاد می‌شد.

وی با بیان اینکه مدت اجرای مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو پایان اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد، اضافه کرد: با انقضای این مصوبه شرایط واردات خودرو تسهیل می‌شود و دست دولت برای واردات مدیریت شده خودرو به گونه‌ای که به تولید داخل لطمه وارد نشود، باز خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات خودرو موجب تنظیم بازار و ایجاد بازار رقابتی می‌شود، ادامه داد: هدف مجلس یازدهم از تصویب واردات مدیریت شده خودرو به ازای صادرات، کاهش بار روانی ممنوعیت واردات خودرو و در نتیجه جلوگیری از سوداگری در این بازار بود البته تامین بخشی از نیاز کشور نیز یکی دیگر از اهداف وکلای مردم در خانه ملت بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: سطح کلاس خودروهای وارداتی باید به گونه‌ای باشد که مردم عادی نیز توانایی خرید این خودروها را داشته باشند.

فیروزی واردات را لازمه تنظیم بازار دانست و اضافه کرد: با واردات، خودروسازان نیز ملزم می‌شوند که کیفیت خودروهای تولیدی را ارتقا دهند همچنین زمینه انتقال تکنولوژی‌های مربوط به تولید خودروهای به روز و باکیفیت فراهم می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عملکرد خودروسازان، افزود: خودروسازان و قطعه‌سازان باید از ممنوعیت واردات خودرو به عنوان فرصتی برای بهبود محصولات تولیدی استفاده می‌کردند که متاسفانه نسبت به این فرصت بی‌توجه بودند.