۰ نفر

بررسی قیمت ها نشان داد؛

در ۹ ماه ابتدایی دولت سیزدهم چه بر سر بازار خودرو آمد؟ / از پراید ۱۹۰ میلیونی تا جهش ۴۵ درصدی قیمت تیبا

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۲۹
کد خبر: 627799
در ۹ ماه ابتدایی دولت سیزدهم چه بر سر بازار خودرو آمد؟ / از پراید ۱۹۰ میلیونی تا جهش ۴۵ درصدی قیمت تیبا

تقریبا همه دولت‌‌ها راه برون رفت از فشار منتقدان و اشتباهات سیاست‌گذاری خود را حداقل در چهار سال نخست، انتقاد از دولت قبلی می‌دانند و دولت سیزدهم هم از این قاعده مستثنی نیست و به هر نحو و پس از هر مشکلی، شروع به انتقاد از وضعیت موجود و شرایط اقتصاد در دولت قبلی کرده‌است. بررسی بازار خودرو و قیمت خودروهای پر تقاضا نشان می‌دهد که افزایش قیمت در دولت سیزدهم به مراتب شدیدتر از دولت یازدهم بوده‌است.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ انتخابات سال گذشته در حالی با پیروزی ابراهیم رییسی به پایان رسید که او و البته وزای پیشنهادی ایشان با انبوهی از برنامه ها برای تغییر وضع موجود روی کار آمدند. حالا که ۹ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، انتقادات از عملکرد دولت هر روز بیش تر می‌شود و حتی نمایندگان مجلس که همسویی بی سابقه ای با دولت داشته نیز به جرگه منتقدین پیوسته است.

یکی از انتقادات اساسی که البته طی چند هفته گذشته نیز خبرساز شده است، شرایط بازار خودرو و البته افزایش چشم گیر قیمت ها است. بازار خودرو در این هفته به بحثی داغ کشور بدل شده و افزایش‌های افسار گسیخته قیمت ها و شرایط صنعت خودرو، منجر شده که استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم بیش از گذشته به گوش برسد. در این گزارش قصد داریم روند افزایش قیمت خودرو در ۹ ماهه اول دولت اول ابراهیم رئیسی و حسن روحانی بررسی کنیم.

مرداد ماه ۱۴۰۰ در حالی دولت سیزدهم روی کار آمد که بازار و صنعت خودرو به دلیل سیاست های اشتباه چندساله حال خوشی نداشت و ابراهیم رئیسی بارها در مناظرات انتخاباتی وعده اصلاح شرایط موجود را داد.

در آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی و مرداد ۱۴۰۰ پژو پارس LX، قیمتی معادل ۲۸۳ میلیون تومان داشت و تا به امروز این خودرو در مدل ۱۴۰۰، با افزایش بیش از ۲۱ درصدی طی این ۹ ماه به قیمتی معادل ۳۴۵ رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم در مدل ۱۴۰۰ که در آغاز فعالیت دولت سیزدهم در بازار آزاد ۲۲۵ میلیون تومان معامله می شد، طی این مدت با افزایش قیمت حدود ۲۴ درصدی به ۲۷۸ میلیون تومان رسید و افزایش بیش از ۵۰ میلیون تومانی را ثبت کرده است.

پراید ۱۱۱ هم با افزایش ۵۴ میلیون تومانی طی این ۹ ماه به قیمت ۱۹۳ میلیون تومانی رسیده و در آستانه ۲۰۰ میلیون تومانی است. این خودرو طی این دوره ۹ ماه حدود ۳۹ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است. نسخه ۱۳۱ این خودرو هم شرایطی مشابه تجربه کرده و طی این مدت، ۴۰ درصد افزایش قیمت ثبت کرده است.

تیبا در مدل صندوقدار با بیشترین درصد افزایش نسبت به خودروهای مورد بررسی و با حدود ۴۵ درصد افزایش، به قیمت ۱۸۷ میلیونی نسبت به ۱۳۰ میلیون تومان مرداد ماه ۱۴۰۰ رسیده است. نمودار زیر تغییرات قیمت برخی خودروهای محبوب بازار را در ۹ ماهه ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم را نشان می‌دهد:

نمودار1

اما تغییرات قیمت این خودروها در ۹ماهه ابتدایی دولت یازدهم چگونه بوده‌است؟

طی ۹ ماه ابتدایی آغاز به کار دولت یازدهم، پژو پارس LX، ۵۰۰ هزار تومان ارزان تر شده بود و از ۳۹ میلیون در مرداد ۱۳۹۲ به ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در فروردین ۱۳۹۳ رسیده بود و ۱.۳ درصد کاهش ثبت کرده بود. پژو ۲۰۶ تیپ دو هم با حدود ۳ درصد افزایش به قیمت ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در سال ۹۳ رسیده بود.

پراید در نسخه ۱۱۱ هم که در آغاز به کار دولت یازدهم ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می شد پس از ۹ ماه به حدود ۲۰ میلیون تومان رسید و افزایشی ۱۱.۴ درصدی ثبت کرد. نسخه ۱۳۱ این خودرو هم با حدود ۲ میلیون تومان و ۱۰ درصد افزایش به قیمت ۱۸ میلیون ۵۰۰ هزارتومانی در پایان بازه ده ماهه مورد بررسی رسید.

تیبا هم که همانند دولت رییسی بیشترین افزایش را در دولت یازدهم ثبت کرده است با ۳ میلیون افزایش به ۲۳ میلیون تومان رسید و افزایشی ۱۵ درصدی را ثبت کرد.

نمودار2

حالا با همه آمار و ارقام موجود و مقایسه میزان درصد افزایش قیمت ها در دو دوره ۹ ماهه از دو دولت یازدهم و سیزدهم می توان گفت دولت یازدهم حداقل در دوره مورد بررسی موفق تر از دولت رییسی در همان بازه عملکرده است. نمودار زیر تغییرات قیمت خودروهای پرتقاضای بازار را در ۹ ماهه ابتدایی دولت‌های یازدهم و سیزدهم نشان می‌دهد.

نمودار3

همانگونه که از نمودار فوق کاملاً مشخص است بازار خودرو در ۹ ماهه ابتدایی دولت سیزدهم شرایط به مراتب متلاطم تری را نسبت به دولت یازدهم پشت سر می‌گذارد. البته این موضوع را نباید فراموش کرد که اقتصاد ایران نسبت به سال ۱۳۹۲ شرایط به مراتب دشوارتری را هم تجربه می‌کند و تمام این تغییرات را نباید به عملکرد دولت سیزدهم نسبت داد. با این وجود ادامه سیاست‌های اشتباه گذشته در دولت سیزدهم و بی برنامگی منجر شده که امیدواری به بهبود شرایط کم رنگ تر شود.