۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مقایسه جک S۳ و ایکس ۲۲ پرو / کدام کراس اوور اقتصادی را بخریم؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۱۱
کد خبر: 625381
مقایسه جک S۳ و ایکس ۲۲ پرو / کدام کراس اوور اقتصادی را بخریم؟

مقایسه جک S۳ و ایکس ۲۲ پرو یکی از داغ­ترین رقابت­هایی است که می­توان در محدوده قیمت حدود ۶۰۰ میلیون تومان در بازار فعلی خودرو کشورمان شاهد بود. از همین رو در ادامه به طور کامل به مقایسه این دو کراس اوور چینی می­پردازیم تا ببینیم ارزش خرید کدام‌یک بیشتر است.

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛ شرکت مدیران خودرو به‌تازگی نسخه جدید کراس اوور کوچک خود یعنی ام وی ام X22 پرو را به بازار کشورمان عرضه کرده و یک رقیب تازه ‌نفس را برای محصول قدیمی­تر کرمان موتور یعنی جک اس ۳ به میدان فرستاده است. این دو خودرو از لحاظ قیمت و سگمنت بدنه، رقبای مستقیم یکدیگر به‌حساب می­آید و قطعا بعضی مشتریان جهت خرید یکی از آن‌ها دچار شک و تردید می‌شوند.

2

 بنابراین در ادامه به مقایسه جک S3 و ایکس۲۲ پرو می­پردازیم تا مزایا و معایب این دو شاسی بلند کوچک را در قیاس با یکدیگر بسنجیم و ببینیم که کدام‌یک می­تواند خودروی بهتری برای خرید باشد.

مقایسه فنی

جک S3 قوای محرکه موردنیاز خود را توسط یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر تأمین می­کند. جعبه دنده cvt اتوماتیک نیز وظیفه دارد این میزان نیرو را به تایرهای جلو انتقال دهد.

 در سمت دیگر X22  پرو با موتور جدید سه سیلندر توربوشارژ به حجم یک لیتر مقابل ما ایستاده است. این پیشرانه قدرتی معادل ۱۰۱ اسب بخار تولید می­کند و حداکثر گشتاور آن نیز ۱۵۰ نیوتن متر اعلام شده است. این محصول مدیران خودرو نیز دارای گیربکس سی وی تی بوده که ۹ دنده مصنوعی داشته و به محور چرخ­های جلو متصل است.

3

 بنابراین در ظاهر عملکرد فنی x22 pro و جک S3 تا حدودی نزدیک به هم است اما در این میان جک می‌تواند شتاب و چابکی نسبتا بهتری را ارائه دهد. به‌طوری‌که در تست‌های غیررسمی میزان شتاب صفر تا صد کراس اوور کرمان موتور چیزی حدود ۱۴ تا ۱۴.۵ ثانیه ارزیابی می‌شود. اما این رقم برای ام وی ام X22 پرو نزدیک به ۱۶ ثانیه بوده است.

 ضمنا  JAC S3 سیستم تعلیق نرم­تری دارد و آرامش سواری بیشتری را ارائه می­دهد. همچنین موتور این خودرو از نوع تنفس طبیعی است که حساسیت کمتری نسبت به کیفیت بنزین از خود نشان داده و در طول زمان با استهلاک کمتری مواجه می­شود؛ بنابراین باید گفت که جک S3 در مقایسه با حریف از عملکرد فنی قابل‌قبول‌تری برخوردار بوده و برنده این بخش از مقایسه است.

4

البته باید بدانید که موتور سه سیلندر ام وی ام X22 پرو در همکاری با گیربکس سی وی تی ۹ سرعته توان نسبتا مطلوب­تری در مقایسه با مدل‌های قبلی X22 مجهز به موتور ۱.۵ لیتری، ارائه می‌دهد و به‌عنوان یک خودرو خانوادگی، کارکرد آن مورد قبول مشتریان قرار گرفته است.

مقایسه طراحی

جک S3 از همان ابتدا که وارد بازار کشور شد با یک انتقاد اصلی مواجه بود و آن ظاهر نه‌چندان جذاب و تا حدودی ناهماهنگ این خودرو است که همچنان نیز نقطه‌ضعف اصلی این کراس اوور کم‌حاشیه به‌حساب می­آید. اما برعکس، ام وی ام X22 در مدل اولیه خود نیز از لحاظ ظاهری مورد استقبال اکثر مشتریان قرار گرفته و در حال حاضر X22 Pro نیز با توجه به تغییر چهره مدرن خود، جذابیت بیشتری از لحاظ طراحی بیرونی نسبت به جک S3 خواهد داشت.

5

خصوصا طرح نوین چراغ‌های دی­لایت باریک نمای جلو، ظاهر این کراس اوور چینی را به سمت محصولات مدرن کمپانی هیوندای سوق داده که احتمالا مورد استقبال بسیاری از مشتریان قرار خواهد گرفت.

6

در مورد طراحی داخلی اما باید گفت که ام وی ام X22 پرو نتوانسته نمایی جذاب و دل‌نشین را به کاربران هدیه دهد. هرچند که طراحان داخلی این ماشین سعی خود را کرده‌اند تا داشبوردی نوین و مطابق با زبان­های طراحی مدرن ارائه دهند، اما باید گفت که این شیوه طرح­پردازی نامتقارن خیلی جذاب از آب درنیامده و احتمالا بسیاری از مشتریان فرم کلاسیک و متعادل طراحی داخلی جک S3 را نسبت به فضای داخلی X22 پرو، زیباتر تلقی خواهند کرد.

7

ظرفیت داخل کابین­ها نیز با توجه به فاصله محوری تقریبا یکسان، برای هر دو خودرو همسطح ارزیابی شده و می‌شود گفت که سرنشینان با حداقل محدودیت می‌توانند از فضای درون این دو کراس اوور استفاده کنند؛ البته مسلماً افراد بلندقد در ردیف عقب محدودیت­هایی را تجربه خواهند کرد. همچنین صندوق عقب جک اس 3 برابر 600 لیتر ظرفیت دارد و ام ­وی ­ام ایکس ۲۲ پرو هم 420 لیتر را در پشت صندلی­های ردیف دوم خود به اسباب و وسایل کاربران اختصاص داده است.

مقایسه امکانات

تجهیزات رفاهی این دو خودرو تقریبا هم سطح بوده و امکانات متقاعدکننده­ای را در اختیار مشتریان قرار می­دهد. اما X22 پرو مدل ie با برخورداری از امکانات بیشتری مثل ترمز پارک برقی، کنترل سرعت در سرپایینی و سربالایی، گرمکن صندلی های جلو و برخی تجهیزات دیگر، در مجموع از آپشن­های بیشتری سود می‌برد و در این مرحله از مقایسه، با اختلاف اندک به‌عنوان خودروی برتر شناخته می‌شود.

8

امکانات ام­ وی ­ام ایکس ۲۲ پرو

نمایشگر لمسی 9 اینچی، دو عدد کیسه هوای جلو، ترمزهای دیسکی با سامانه ضدقفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری، دیلایت، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی، آینه‌های برقی، سانروف، سنسور پارک عقب، ترمز پارک برقی، کنترل سرعت در سرپایینی و سربالایی، TPMS، آینه تاشو برقی، گرمکن صندلی های جلو و...

امکانات جک s3

کروز کنترل، روکش چرمی فرمان با دکمه‌های کنترل، نمایشگر لمسی 7 اینچی، سیستم رهیاب، دوربین دید عقب، بلوتوث،usb ، دیلایت، مه شکن جلو و عقب، تهویه اتوماتیک، روکش صندلی چرمی، درگاه برق ۱۲ ولت‌، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سانروف، اتولایت، فرمان برقی، ABS و EBD، کنترل توقف در سربالایی، کنترل پایداری، ترمز کمکی، دو ایربگ، حسگر پارک عقب و TPMS

نتیجه­گیری؛ ام­ وی ­ام ایکس ۲۲ پرو بخریم یا جک اس ۳ ؟

در پایان مقایسه جک S3 و ایکس 22 پرو می­توان این‌طور نتیجه گرفت که هر دو خودرو از قابلیت­های مناسبی به‌عنوان کراس اوورهای نه‌چندان گران‌قیمت با ابعاد نسبتا کوچک برای بازار ایران برخوردار است و نقش موثری در تأمین احتیاجات مشتریان و به‌ویژه اقشار متوسط ایفا می­کند.

9

به‌هرحال در این بین نیاز به گفتن نیست که ایکس ۲۲ پرو طراحی ظاهری زیباتر و پرستیژ تقریبا بالاتری دارد و همچنین در بخش امکانات نیز کمی نسبت به حریف برتر ظاهر شده است؛ اما از لحاظ فنی و به‌ویژه در بحث شتاب و چابکی، در قیاس با جک S3 مقداری ضعف نشان می­دهد.

10

اما در سمت دیگر جک اس 3 نیز از مزیت­هایی مثل سواری نرم­تر، گستردگی قطعات یدکی به دلیل حضور چندین‌ساله این خودرو در بازار ایران، توان فنی بهتر و شتاب بالاتر سود می­برد؛ در عین حال ظاهر آن چندان زیبا نیست. نهایتا بسته به اینکه کدام یک از معیارهای ذکر شده بیشتر موردتوجه مشتری قرار دارد، هر یک از این دو خودرو تقریبا می‌توانند انتخابی متقاعدکننده در رنج قیمت حدود ۶۰۰ میلیون تومان به بالا تلقی شوند.