۰ نفر

سهام خودروسازان وثیقه است!

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۱۸
کد خبر: 617020
سهام خودروسازان وثیقه است!

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهام حدود ۵ درصدی دولت در ایران خودرو و سهام حدود ۱۸ درصدی دولت در سایپا، کامل وثیقه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، حسین قربانزاده در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به پرسشی درباره دستور رییس جمهور به خودروسازان مبنی بر واگذاری سهام دولت در ۲ خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی اظهار داشت: سهام حدود ۵ درصدی دولت در ایران خودرو و سهام حدود ۱۸ درصدی دولت در سایپا، کامل وثیقه است.

او اضافه کرد: ابتدا باید این وثیقه‌ها آزاد شود تا امکان واگذاری آن فراهم آید.

قربانزاده گفت: در سال‌های گذشته متأسفانه سهامی که واگذار شده است، چون عملاً بخشی از زیرمجموعه، سهام بالاسری را خریده است بنابراین بخش عمده‌ای از سهام سایپا و سهام ایران خودرو عملاً توسط خود شرکت خریداری شده است و پولی که باید صرف بهره‌وری و کارایی می‌شده است تسهیلات گرفته شد و سهام شرکت خریداری شده است و در عمل، مجمع و هیئت مدیره با هم یکی شده‌اند.

رییس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه یکی شدن مجمع و هیئت مدیره، فاجعه است، افزود: کسانی که باید انتخاب شوند؛ خودشان، خودشان را انتخاب می‌کنند.

او افزود: به لحاظ اقتصادی، تسهیلاتی که گرفته شد و هزینه‌ای که باید به چرخه بهره‌وری و کارایی کمک می‌کرد صرف خرید سهام شد.

قربانزاده در پاسخ به این پرسش که آیا «ای درو» مایل به واگذاری سهام است؟ گفت: «ای درو» مانند بقیه شرکت‌های مادر تخصصی و سازمان‌های توسعه‌ای، عملاً عشق و دوست داشتن ویژه‌ای به شرکت‌های خود دارد و به راحتی از شرکت‌های زیر مجموعه خود دل نمی‌کند.

رییس کل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام دولت در ۲ شرکت خودروساز در مهلت تعیین شده ۶ ماه از سوی رییس جمهور، واگذار و خصوصی می‌شود؟ گفت: این دو شرکت باید وثیقه خود را تغییر دهد یا آزاد کند تا مقدمات خصوصی سازی فراهم شود.