۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

نخریدن باعث ارزانی خودرو شد؟ / جهش ۱۰۷ میلیون تومانی قیمت پژو پارس

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۵۵
کد خبر: 614643
نخریدن باعث ارزانی خودرو شد؟ / جهش ۱۰۷ میلیون تومانی قیمت پژو پارس

در حالی که مشتریان بازار خودروی ایران چشم انتظار گشایش های سیاسی و سقوط قیمت خودرو نشسته و بازار خودرو در رکود سنگین به سر می برد، بررسی نشان می دهد که خودروهای پرفروش بازار ایران امسال جهش قابل توجه قیمت را تجربه کرده اند.

اقتصاد آنلاین- آوا فلاح؛ قیمت خودروهای پرفروش بازار ایران از ابتدای سال تا انتهای سال جهش قابل توجه قیمت را تجربه کرده است. به طوری که پژو پارس اتومات با افزایش ۱۰۷ میلیون تومانی رکورددار بیشترین افزایش قیمت بوده و تیبا با حدود ۴۹ میلیون تومان کمترین رشد قیمت را داشته است.

پراید ۱۱۱ در فروردین ۱۴۰۰ با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان عرضه می شد و این خودرو هم اکنون در انتهای سال به نرخ ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت پراید ۱۳۱ هم که در فروردین امسال حدود ۱۱۲ میلیون تومان قیمت داشت هم اکنون بهای آن به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است.

پژو ۲۰۶ تیپ دو هم که در فروردین ۱۴۰۰، ۱۹۸ میلیون تومان قیمت داشت هم اکنون در اسفند ماه با قیمت ۲۶۷ میلیون در بازار معامله می شود.

۲۰۶ تیپ پنج هم ابتدای سال حدود ۲۵۰ میلیون تومان قیمت داشت و حالا این خودرو در اسفند با قیمت ۳۲۲ میلیون تومان معامله می شود.

همچنین پژو پارس اتومات که در ابتدای سال ۳۲۸ میلیون تومان بود، در اسفند ۱۴۰۰ با قیمت ۴۳۵ میلیون تومان در بازار معامله می شود.

قیمت خودروی سمند ال.ایکس هم که در فروردین ۱۴۰۰، ۱۹۲ میلیون تومان بود حالا در اسفند ۱۴۰۰ با قیمت ۲۶۶ میلیون تومان در بازار معامله می شود.

تیبا در فروردین امسال، ۱۲۹ میلیون تومان بود و حالا بهای این خودرو در اسفند ماه  ۱۷۸ میلیون تومان است.

به این ترتیب پراید ۱۱۱ نسبت به ابتدای سال با افزایش ۵۷ میلیون تومانی و پراید ۱۳۱ افزایش قیمت ۵۸ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده است و ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۶۹ میلیون تومانی و ۲۰۶ تیپ ۵ افزایش قیمت ۶۷ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده است. پژو پارس اتومات هم افزایش ۱۰۷ میلیون تومانی و سمند ال.ایکس تا پایان سال ۱۴۰۰ با افزایش ۷۴ میلیون تومانی روبرو شد و تیبا با افزایش ۴۹ میلیون تومانی همراه بود که در بین سایر خودروها کمترین افزایش را داشته است. به نظر می رسد بیشترین افزایش قیمت متعلق به تولیدات ایران خودرو است.

برای خرید خودرو وقت کشی نکنید

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد آنلاین می گوید افرادی که نیاز مصرفی به خودرو دارند معطل امضای برجام نمانند. زیرا اوضاع تولید خودرو و اقتصاد کشور وخیم تر از آن است که امضای یک توافق موقت بتواند باعث سقوط قیمت های خودرو در بازار ایران شود و با احیای برجام قیمت های فعلی به صورت هیجانی و کوتاه مدت عقب نشینی می کنند اما در بلندمدت این روال ادامه نخواهد داشت

بابک صدرایی، دیگر کارشناس صنعت خودرو هم درباره تاثیر برجام بر بازار خودرو به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: حدود دو سالی است که همه ما چشم انتظار برجام نشسته‌ایم و مدام قیمت خودرو بالا و بالاتر می‌رود! همین توضیح کافی است که کسانی که می‌خواهند برای خرید خودرو اقدام کنند، تصمیم لازم را بگیرند.

او ادامه می‌دهد: شما محاسبه کنید ببینید از اواخر دولت دوازدهم که قرار بود برجام احیا شود، تاکنون چقدر قیمت خودرو افزایش داشته است؟ ضمن اینکه مشخص نیست زمان احیای برجام چه زمانی باشد و اگر برجام احیا شود با چه شرایطی احیا می‌شود؟

این کارشناس تاکید می‌کند: ضمن اینکه بحث اصلی این است که اگر توافقی هم انجام شود و آن توافق موقت نباشد و امکان سرمایه‌گذاری طولانی مدت خودروسازان خارجی در ایران را فراهم کند، حداقل  یک سال تا یک سال و نیم زمان لازم است تا خودرو سازان خارجی وارد کشور شده و کار خود را شروع کنند، تحریم‌های بانکی رفع شود و نقل و انتقالات پول روان شود و زیر ساخت‌های لازم انجام شود. بنابراین تاثیر احیای برجام بر بازار خودرو آنقدری نیست که برخی تصور می‌کنند.

حسن کریمی سنجری پیشتر در مصاحبه با ایسنا گفته بود: در صورت احیای برجام دو اتفاق مهم و قطعی برای صنعت خودرو  رخ خواهد داد.ابتدا امید آتی به بهبود شاخص‌های اقتصادی افزایش یافته و همین امر فشار تقاضا را از بازار خارج می‌کند. همچنین اوضاع تامین قطعات شرکت‌ها از شرایط بحرانی خارج می‌شود و این موضوع می‌تواند وضعیت تولید و عرضه خودرو به بازار را تا حدودی بهبود دهد.

او در ادامه گفت: این دو اتفاق مهم، نخستین و سریع‌ترین نتایج احیای برجام هستند و طبیعتا می‌توانند در بهبود وضعیت بازار تاثیر مثبت ایجاد کنند. البته رفع تحریم‌ها و برخورداری خودروسازی از مزایای احیای برجام می‌تواند شرایطی به مراتب بهتر را برای این صنعت ایجاد کند. حضور پررنگ‌تر شرکت‌های بزرگ خودروساز به افزایش تولید و عرضه خودرو کمک و امکان تولیدات متنوع‌تری را ایجاد می‌کند.