۰ نفر

خودروی استاندارد به شرط گرانی!

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵
کد خبر: 612332
خودروی استاندارد به شرط گرانی!

مقام معظم رهبری چندی پیش در شرایطی از کیفیت خودروهای تولیدی اظهار گلایه کردند که هنوز برنامه مشخص و عملیاتی برای ارتقای کیفیت محصولات داخلی ارائه نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بعد از اظهارات مقام معظم رهبری، طبق روال معمول خودروسازان گردهمایی تشکیل دادند و در پایان گردهمایی خود بر رشد کیفیت خودرو تاکید کردند. از سوی دیگر وزارت صمت نیز خواستار رشد کیفیت خودروهای داخلی شد.

 واکنش خودروسازان و وزارت صمت به اظهارات مقام معظم رهبری به شکلی رسانه‌ای شد که انگار مشتریان، مسوول کیفیت خودروهای داخلی هستند! در هر صورت حدود یک ماه از گلایه مقام معظم رهبری به کیفیت خودروها می‌گذرد و هنوز برنامه مشخصی برای ارتقای کیفیت از سوی خودروسازان ارائه نشده است.

اما در شرایطی نگاه‌ها به سمت شرکت‌های خودروساز است تا بلکه کیفیت خودروها به محدوده سه سال گذشته برسد، که اظهارات عجیبی از سوی برخی از مدیران خودروساز شنیده می‌شود. در این زمینه یکی از مدیران در برنامه تلویزیونی عنوان کرده بود که برخی استانداردهای غیرضروری، قیمت تمام‌شده خودروها را بالا برده است.

وی حتی این نکته را مورد اشاره قرار داده که اگر این استانداردها نباشد، قیمت خودرو تا حدودی می‌تواند تعدیل شود. این مدیر خودروساز برای تعدیل قیمت خودرو حتی خواستار بازنگری استانداردهای ۸۵‌گانه شده و حتی خبر از مذاکره وزارت صمت با سازمان ملی استاندارد در این زمینه داده است.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که ارتقای سطح کیفی و ایمنی خودروها به دلیل وقوع اتفاقاتی همچون باز نشدن کیسه هوا، حالا به درخواست جمعی تبدیل شده، با این حال باز هم خودروساز برخی از استانداردها را غیرضروری و هزینه‌ساز می‌خواند. با توجه به اظهارات یاد شده حالا این سوال مطرح است که خودروهایی که طی ۳ سال گذشته از قیمت‌های بالایی برخوردار شده‌اند، استانداردهای غیرضروری داشته‌اند؟ خودروهایی که در این مدت حادثه‌آفرین بوده‌اند تا جایی که گلایه مقام معظم رهبری را نیز در پی داشته است.

حالا اگر همین استانداردها به بهای ارزانی خودرو حذف شوند آن موقع درخواست جمعی برای ارتقای کیفیت چه می‌شود؟ استانداردهای ۸۵گانه سال گذشته با پیگیری و اصرار رئیس پیشین سازمان ملی استاندارد اجرا شد.

این در شرایطی است که خودروسازان طی سال‌های گذشته به بهانه رشد هزینه‌های تولید و قدیمی بودن پلت‌فرم‌ها از اجرای این استانداردها سرباز می‌زدند، با این حال همراه با شیوع ویروس کرونا و محدودیت تولید خودرو در کشور، موضوع اجرای استانداردهایی که خودروسازان از ابتدای سال ۹۹ به اجرای آنها متعهد بودند بار دیگر داغ شد.

اواخر سال ۹۸ رئیس وقت سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که از موضع خود در برابر اجرای استانداردهای ۸۵گانه کوتاه نخواهد آمد و سازمان حفاظت محیط‌‌‌زیست هم بر اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ تاکیدی دوباره کرد. اما خودروسازان این‌‌‌بار به بهانه شیوع کرونا و تاثیر شرایط کنونی بر تولید خودرو خواستار تمدید زمان استاندارد آلایندگی یورو ۵ و حذف برخی از استانداردهای ۸۵گانه شدند. با این حال سال گذشته سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که برخی از استانداردها را حذف کرده اما ظاهرا خودروسازان از این وضعیت ناراضی و خواستار حذف بیشتر استانداردهای ۸۵ گانه هستند.